Nekromanti Svavelvinter!

G

Guest

Guest
Svavelvinter ar den basta svenska rollspelsprodukt jag nagonsin sett, last och spelat.

Varfor gor inte Riotminds det enda ratta och ger ut den i en nyutgava? Begagnade versioner kostar ju upp till 800 kr nufortiden!

Vet nagon om Riotminds ar intresserade av detta, eller om vi kan forvantas oss en nyutgava av Svavelvinter i framtiden?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Varfor gor inte Riotminds det enda ratta och ger ut den i en nyutgava?
1. Svavelvinter utspelar sig inte i Trudvang.
2. Svavelvinter skulle troligtvis inte tåla en konvertering till Trudvang.
3. Riotminds äger inte rättigheterna.
4. Äventyr säljer inget vidare.

Istället för att ge ut gammalt material skulle jag hellre se att Riotminds anlitade Erik Granström för att skriva en ny kampanj till DoD Trudvang. Det skulle vara häftigt. Jättehäftigt.

Eksem

Champion
"2. Svavelvinter skulle troligtvis inte tåla en konvertering till Trudvang."

Å konträr, jag tror faktiskt att Svavelvinter-boxen är en av de äldre modulerna som skulle gå att konvertera till Trudvang relativt smärtfritt.

Andra äventyr som skulle gå bra är Barbia, och kanske Havets Vargar, va? :gremsmile: Kanske Ärans Väg?

Dina andra poänger gäller dock fortfarande.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Med tanke på att Trudvang är en stor och ännu inte helt kartlag värld så borde egentligen Svavelvinter-serien mycket väl kunna infogas. Däremot hade det kanske inte kunna utspelas sig i alla delar av Osthem eller Mittland men det är en annan sak.

Men jag hade förstås gärna sett att Erik Granström fick helt fria händer att skapa en ny version. De ideér som trängs på de Trakoriska öarna är egentligen många och intressanta nog att kunna befolka en hel kontinent.

Eksem

Champion
I mitt huvud är Trakorien och Trudvang mer eller mindre inkompatibla. I Trakorien ser jag ränksmidande adelsmän med pistol och värja, i Trudvang ser jag en svettig viking med bredbladig yxa.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
I mitt huvud är Trakorien och Trudvang mer eller mindre inkompatibla. I Trakorien ser jag ränksmidande adelsmän med pistol och värja, i Trudvang ser jag en svettig viking med bredbladig yxa.
Ja, Trakorien i sig är verkligen raka motsatsen till Trudvang; det är färglatt, dekadent och civiliserat (på ont och gott) där Trudvang är kärvt, outforskat och härdat. Just själva Svavelvinter skulle utmärkt i Trudvang, eftersom det utspelar sig på en motsvarighet till Island. Men de senare delarna i serien har inte alls rätt stämning eller miljö.

/tobias

Dewil

Skrivbordsgeneral
De ideér som trängs på de Trakoriska öarna är egentligen många och intressanta nog att kunna befolka en hel kontinent.

Det har redan gjorts. Kontintenten hette Ereb.

Det är trängseln som gör Trakorien intressant. Levande. Dynamiskt. Verkligt.

Fem-tio till Trakorien och vi har en hel kontinent.

Dewil

G

Guest

Guest
Jag förstår inte dina poäng överhuvudtaget.

Punkt 1 och 2 är ju hur enkla som helst att ändra så att Svavelvinter utspelas i Trudvang. Varför skulle inte det gå? Det är ju bara att flytta intrigen dit för guds skull.

Vad gäller punkt 3, så är det nog inga problem att fixa rättigheterna. Svavelvinter representerar inget värde idag, och genererar heller inget värde. Därför förstår i varje fall inte jag vad som skulle hindra en överenskommelse med ägaren. Det skulle snarare vara i dennes intresse enligt min mening.

Äventyr i sig kanske inte genererar så mycket pengar, men en konstruktör måste se till att det finns många bra äventyr till ett rollspel för att någon ska vilja köpa det och spela det. Du ser ju själv att Mutant och DoD satsat mycket på detta vilket är bra.

Men Svavelvinter är det bästa som någonsin skrivits till ett svenskt rollspel, och det vore på sin plats att släppa en nyutgåva. I liknande stil med "Silver Anniversary" som Wizards gjorde med flera D&D klassiker. Jag tror detta skulle vara omutligt populärt bland nya och gamla DoD spelare, och jag tror att DoD skulle få ett rejält uppsving av detta. Riotminds bör i varje fall diskutera detta med Svavelvinters ägare.

Feliath

Swashbuckler
Vet du vad som vore jättebra? Om du en enda gång tog reda på vad du pratade om i förväg.

Punkt 1 och 2 är ju hur enkla som helst att ändra så att Svavelvinter utspelas i Trudvang. Varför skulle inte det gå? Det är ju bara att flytta intrigen dit för guds skull.
Men resten av serien är desto svårare att transplantera utan att bryta totalt mot Trudvangs stil. Möjligen omöjlig, rentav, om man vill bevara Trakoriens egen stil också.
Om du ens hade bemödat dig med att läsa den här tråden ordentligt hade du sett det påpekas redan.

Svavelvinter representerar inget värde idag, och genererar heller inget värde.
Svavelvinter har utkommit i romanform så sent som förra året, och uppföljare är mig veterligen på gång. Varumärket och konceptet representerar alltså ett högst reellt värde och en aktiv produkt. Jag har inga siffror, men av allt jag sett att döma (anekdotiskt, medgives) är det en av de mest framgångsrika svenska fantasyromanerna hittills. (Vilket i och för sig inte är särskilt svårt, vad har man att tävla mot? Niklas Krog? Andreas fucking Roman?)
Brior? Vill du och får du uttala dig om hur det står till?

Äventyr i sig kanske inte genererar så mycket pengar, men en konstruktör måste se till att det finns många bra äventyr till ett rollspel för att någon ska vilja köpa det och spela det.
Nej, faktiskt inte. Om det hade varit så hade ju folk faktiskt köpt äventyren, eller hur? Men det gör de inte. Ergo: äventyr är inte vitala för ett rollspels liv for shit.
Och dessutom säljer de uselt.

/Feliath — :zeppelinare:

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Nja

Nej, faktiskt inte. Om det hade varit så hade ju folk faktiskt köpt äventyren, eller hur? Men det gör de inte. Ergo: äventyr är inte vitala för ett rollspels liv for shit.
Tyvärr är det inte så enkelt. Trots att "ingen" köper äventyr, så verkar det som om de måste finnas för att spelare i gemen ska tycka att reglerna är värda att köpa.

Skitkonstigt beteende tycker jag.

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Nja

"Skitkonstigt beteende tycker jag."

Lika konstigt som att Svantes livs inte får lika många kunder om han bara fyller hyllorna med de varor som han säljer mest av och har högst vinst på. Äventyr bidrar till att skapa en bild av världen och att underlätta för spelledaren, vilket är väldigt viktigt särskilt när det gäller att introducera nya spelare. Jag lanserar själv ofta en helt ny miljö och ett helt nytt rollspel med något officiellt äventyr.

Sedan kan man förstås ha tankar kring hur äventyr ska utformas. Ska de vara fristående eller inkluderade i andra moduler? Personligt föredrar jag Westerns sätt att hantera det på med ett äventyr i varje övrig modul.

Feliath

Swashbuckler
Freaky (contains caveat)

Skitkonstigt beteende tycker jag.
Det är fan bara första bokstaven, om det stämmer. Men är det här verkligen giltigt för rollspel i gemen? Jag har svårt att tro att det hade blivit någon anmärkningsvärd boja för D&D3, till exempel. Rent intuitivt kan jag inte tänka mig att bristen på äventyr skadade, låt säga, Castle Falkenstein heller. Och White Wolf har väl inte givit ut många äventyr? (N.b.: Jag har ingen koll på White Wolf egentligen, deras samlade utgivning är för stor för någon enda människa att hålla reda på, så jag kanske bara har fumlat bort dem.)
Har jag bara fel? Gäller det precis alla? Eller är det bara för ett visst segment rollspel, exempelvis de som vill bryta sig in på fantasymarknaden, det gäller? Eller är det en rent svensk tendens?

I alla händelser, kufiskt. Tack för informationen.

/Feliath — bebryllad

Rosen

Myrmidon
Re: Nja

Trots att "ingen" köper äventyr, så verkar det som om de måste finnas för att spelare i gemen ska tycka att reglerna är värda att köpa.

Tja, ett spel med äventyr är ett spel där det händer grejor. Ett spel utan äventyr är regler och en stillastående världsbeskrivning - en död kuliss, liksom. Och även om man tycker att man kan fixa äventyren själv, vem vill gå runt och spela i en död kuliss?

--
Åke

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo men ...

... det fina är att det ofta inte räcker med att det finns äventyr, utan det ska finnas äventyr att köpa.

WotC tex, har massor med gratisäventyr på sin webb. Officiella äventyr, men det hjälper inte, det ska finnas att köpa också. Trots att ingen köper äventyr. :gremlaugh:

It's one of them things, I guess.

/M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
D&D3 är offret

Faktiskt är det just D&D3 som är offret i det fallet jag tänker på. Det är till och med så att WotC ska börja ge ut äventyr igen, inte för att de säljer bra, utan för att ingen annan verkar göra det (med vissa undantag) och fansen skriker efter äventyr. Som de inte köper ... :gremlaugh:

/M

Feliath

Swashbuckler
Feliath gör en Obelix

fansen skriker efter äventyr. Som de inte köper ...
*pock pock-pock* »Romarna är inte riktigt kloka.«

/Feliath — bautasten i fejan

Rosen

Myrmidon
Re: Jo men ...

WotC tex, har massor med gratisäventyr på sin webb. Officiella äventyr, men det hjälper inte, det ska finnas att köpa också. Trots att ingen köper äventyr.

Ja, det är klart; man måste ju se att det kommer ut stuff till spelet för att veta att det lever.

Vad jag frågar mig är om det ska tolkas som att spelare är bortskämda med att nån annan (säkert) håller deras favvospel under armarna, eller om de är luttrade för att det har kastats ut för mycket döda fiskar på marknaden genom åren?

--
Åke

Rising

Vila i frid
Hyllplatser är reklam.

Ett äventyr som går att köpa tar upp en massa plats på hobbyaffärernas hyllor, vilket gör att de fungerar som extra reklam för spelet.

Det gör iofs splatböcker och extra utgåvor också, men, om kunden ser fem olika böcker som alla ser ut att innehålla sånt som de måste ha för att kunna börja spela, då tänker de också "det här ser dyrt ut!"

Äventyr är praktiska på så vis att man lätt förstår att man inte behöver dem, fastän de ändå fungerar bra som reklam åt spelet.

Allra bäst tycker jag att det är med sånt som man verkligen vill ha, men som man ändå inte behöver. Typ, extra monster. Alla rollspel borde (ur marknadsföringssynpunkt) ha en (och endast en!) riktigt ambitiös monsterbok.

(Till Flux tänkte jag en gång ha en "Äventyr!"-bok, full med intressanta platser att besöka, artiefakter att hitta, områden att kartlägga, osv, en "Mysterier!"-bok, full med gåtor, hemligheter, mystiska sägner, legender, folklore, bortglömda ruinstäder, osv, och en "Konflikter!"-bok, full med fraktioner, adelshus, släkter, gatugäng, rövarband, gillen, barbarstammar osv, alltså sådana att jobba antingen för eller emot. Det kändes som tre "måste ha"-böcker (ungefär som en första monsterbok, alltså, fast delad i tre). Mycket mer sellout än så har jag svårt för att se hur man skulle kunna bli. Visst skulle man kunna ha fler generella utbyggnadsböcker, men då skulle man automatiskt skära bort lite av "måste ha!"-känslan från de tre grundtilläggsböckerna.)