Nekromanti Svavelvinter!

Dewil

Skrivbordsgeneral
Ungdomssynder (ur spår)

Jag tänker genast på halvtrollet eller vad han nu var (slavdrivaren), i någon Sinkadus står det att det hör till ungdomssynderna som vi vill glömma (dvs Target Games) ;-)

I Svavelvinter står väl att Abrelax är ett orchtroll, med hänvisning till Sinkadus 3 för speldata, samt att man kan låta Abrelax vara en rese om man saknar Sinkadus 3. Sinkadus 3 är från 1985, och bara ett år senare kan följande läsas i förordet till Monsterboken 2, signerat Anders Blixt:

Andra populära varelser var korsningar. Jag vet inte hur många halvalver, halvdvärgar, orch-resar, svartalfs-orcher och andra liknande humanoider vi mottog. Själv anser jag att sådana konstruktioner är rätt fantasilösa och därför har ingen av dem kommit med i denna bok. En sådan varelse kan egentligen inte tillföra något nytt. Den blandar endast sådana saker som har funnits tidigare.

Korsningsvarelsernas kapitel var kort.

I romanen Svavelvinter är Abrelax en rese i ordets bildliga bemärkelse, dvs. en mycket storvuxen typ (jfr. tyskans riesen, "jätte"). Vad Abrelax egentligen tillhör för folkslag är mindre intressant, eftersom han är stor, dum, ful i mun och luktar illa, och sådana kännetecken är långt viktigare när man skapar en roman- eller rollspelsfigur än ev. etnicitet.

Dewil

Brior

Swordsman
Abrelax - ras och art (OT)

Eftersom jag inte ville ha med orcher, dvärgar och andra arter i romanen Svavelvinter har jag istället prövat att ge människosläktet mycket större variation. Därför är de håriga vargmännen, resen Abrelax, de Gollumliknande träskmännen m.fl. extremversioner av människor. Särdragen styrs till stor del av individens blodblandning enligt gamla humoralteorier. Dessutom har jag anammat Lysenkos gamla tokläror om att miljön kan påverka arvet och även individens form. Bland annat förbuskas fredlösa individer rent fysiskt om de lever ensamma i tassemarken. Därför är bannlysning ett fruktat straff i Trakorien:

"Jag tillhör flocken!” morrade Grisselhår och ögonen gulglänste i morgonljuset. ”Den som är av flocken är aldrig ensam, men den fördrivne leverrr utan sin kropp! Flocklösa vargmän har svultit sig. De har ätit sin egna magar till döds hellre än att tappa sitt flocksinne. Så hedrar den starke sitt blod, men den svage flyr bortom Pik Lunnula och blir Glach . Där lever han med andra Glach . Glach äter sina egna döda, äterr rötter, äterrr maskarrr som kläckts ur egen tarrrm. Glach har inga mynt att betala en kroppsristare. Glach förstår inte att byta varorrr.”

Jag skulle tro att modellen ganska lätt kan omsättas i regeltermer.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Abrelax - ras och art (OT)

Samtidigt är ditt resonemang i stort sett bakåtkompatibelt med Drakar och Demoners värld, eftersom slutresultatet - dvs. hur folk ser ut och är - är i stort sett desamma. Vargmännen är vargmän, vare sig man tänker sig att de är ett mänskligt eller ett icke-mänskligt folkslag. "Mannen på gatan" (i fantasivärlden alltså, inte i vår värld) är förmodligen inte bekant med de vetenskapliga resonemangen bakom varför folk ser olika ut. Genom subtila omtolkningar har du dels uppnått en självständighet gentemot förlagan, dels inte presenterat någon direkt motsägelse. Smart.

Dewil, som dock saknar ankorna...

Arfert

Facit
NY layout mm till svavelvinter

om någon annan fixar fram texten i redigerbart format så ställer jag gärna upp och hjälper till med layout, illustrationer och kartor... om vi inte kan använda dom gamla (vore ju nice iofs)... vore verkligen tokul att göra! ...

Arfert

Facit
Re: Fria pdf-er

man kan även använda Saga-systemet i princip rakt av... magin behöver modifieras en aning, men inte mycket...

Terrasol

Veteran
Re: NY layout mm till svavelvinter

"om någon annan fixar fram texten i redigerbart format så ställer jag gärna upp och hjälper till med layout, illustrationer och kartor... om vi inte kan använda dom gamla (vore ju nice iofs)... vore verkligen tokul att göra! ...

Jag ställer gärna upp med att om det skulle behövas, skriva av den text som behövs (förrutom modulen Trakorien), där mitt ex har fått fötter... Samt tillföra de revideringar som Brior vill ändra på...

Har mest egna projekt, och blöjbyten i övrigt att handskas med.

// Terrasol - pappa till 3 barn

Brior

Swordsman
Re: NY layout mm till svavelvinter

Jag kan kontakta den ursprungliga kartritaren om det blir aktuellt. Hon är en gemytlig person som hörde av sig när boken kom ut.

/Erik G

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Det kan ju vara ett alternativ, själv har jag inte uppdaterat mig på just Saga på några år, men det verkar fungera bra. Om du är villig att låta systemet användas till detta (vilket visserligen inte förefaller vara en allt för stor uppoffring, snarare rätt hälsosamt för att få upp intresset för det) så är ju det problemet löst.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Fria pdf-er (ANT)

Frågan är bara om man vill ha faximil (originalkopior) med fel och allt eller brukskopior för nyspel.
För egen del är jag mest intresserad av orginalmaterialet i det skick det en gång publicerades.

I det senare fallet kunde jag tänka mig att göra smärre redigeringar i texten och som sagt vore det kul med nya illustrationer. Kanske kunde man till och med överföra äventyren till ett mer generellt regelsystem och göra några tillägg från romanen.
Om man bestämmer sig för att gå den vägen så blir projektet helt plötsligt VÄLDIGT mycket större. Och frågan jag då ställer mig är om det då finns någon som är villig att lägga ner så mycket tid och energi på något som är meningen skall vara en gratisprodukt?

Däremot tänker jag inte kontakta någon om rättigheterna utan det får någon annan ta på sig.
Hur många personer handlar det om?

/Anders

G

Guest

Guest

Som jag ser det är väl poängen med att "återuppliva" Svavelvinter som en rollspelsmodul, att den är kompatibel med nuvarande Drakar&Demoner. Så att den går att spela med existerande system och regler.

Annars skulle projektet bli för stort.

Rising

Vila i frid
Halvblod äger

I romanen Svavelvinter är Abrelax en rese i ordets bildliga bemärkelse, dvs. en mycket storvuxen typ (jfr. tyskans riesen, "jätte"). Vad Abrelax egentligen tillhör för folkslag är mindre intressant, eftersom han är stor, dum, ful i mun och luktar illa, och sådana kännetecken är långt viktigare när man skapar en roman- eller rollspelsfigur än ev. etnicitet.
Jag tycker det är rätt intressant att tänka på en person som är resultaten av en relation mellan ett troll och en orch. Var det en ömsesidig kärleksrelation, till exempel? Hur resonerade trollen respektive orcherna i gemen på den här relationen? Var de rentutav en sorts svartblodens Romeo och Julia? Detta ger i mina ögon en helt annan dimension åt en varelse än att den bara ska vara en annorlunda människa i största allmänhet.

Å så är det ju skönt i sig; rollspel i vilka halvblod existerar är så skönt politiska (på ett tillbakalutat outtalat sätt): Det säger att kärleken är blind och det levererar en så skön känga mot alla som pratar om rasbiologi här i verkligheten. Liksom, vi är ju ändå bara människor allihopa, det är helt försumbara skillnader mellan oss i jämförelse med de som råder i en kalejdoskopfantasyvärld. Det är en av anledningarna till att jag tycker kalejdoskopfantasy är en så fantastiskt bra genre.

Å så bevisar åtminstone Chronopias halvalver att Monsterboken 2 resonerade helt fel (såå fantasifull blev ju MB2 ändå inte i vilket fall som helst). Men okej, det var ju länge sedan...

Saxifrage

Hero
Re: Fria pdf-er (ANT)

För egen del är jag mest intresserad av orginalmaterialet i det skick det en gång publicerades.

Word! Jag skulle också helst vilja ha kopior på original-materialet, för nostalgivärde. Uppdaterade speldata etc är klart sekundärt, sådan kan man alltid svänga ihop om det skulle bli aktuellt att spela äventyren. Någon totaluppdaterad nyutgåva i 2000-talstappning skulle jag inte betala för. Däremot skulle jag nog kunna betala en symbolisk summa för en hyfsad pdf-scan.

Jag tror också att scannade original är det enda realistiska med tanke på hur mycket mer jobb det skulle vara att skriva om, dtp:a etc.

Saxifrage

Hero
Demi-sange [OT]

Jag har haft funderingar på att halvblod skulle kunna inta en särställning hos i övrigt homogena stammar, genom att tex vara lite mer civiliserade än övriga i stammen. Man skulle kunna tänka sig en halvorch som lever med en orchstam, och där fungerar som en slags emissarie mot människor och andra mer timida raser (men klarar sig från att bli ihjälslagen av orcherna pga sin härkomst, vilket inte en människa skulle göra). På samma sätt kanske en "integrerad" halvalv (hej Mona) i ett människosamhälle kunde fungera som kontaktyta mellan de korkade människorna och de klyftiga men extremt arroganta alverna.

B'elanna i Star Trek är väl förresten något slags exempel på ett intressant halvblod, om än i en SF-värld. Iaf verkar hon ju ägna mycket tid åt sina inre konflikter.

(Utvik: jag brukar av någon anledning tycka att alver är som mest intressanta när de framställs som självgoda och slippriga av arrogans, hellre än genomgoda mesproppar eller melankoliska dystersmurfar. Favorit-alvcitat: "fråga hur mycket jag bryr mig" (Blå Regnens Tid)).

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Jag tror inte det är allt för stor skillnad i arbetsbörda mellan att gå igenom alla SLP för att konvertera dem till DoD6 och att gå igenom dem för att konvertera dem till något annat. Det är mest en fråga om vilka som är mest villiga att ha sitt regelsystem i det som ges ut.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Nej

Jag tror också att Riotminds till slut skulle ställa sig positiva till en nyutgåva av Svavelvinter om man förde en direkt dialog med dem
Mig veterligen har det redan varit på tal för länge sedan och det var inte intressant då. Det var vid tiden innan Trudvang var riktigt etablerad, så nu är det nog inte alls av intresse längre.

Robert Jonsson

I det senare fallet kunde jag tänka mig att göra smärre redigeringar i texten
Låter som en mycket trevlig idé. Att bara ge ut dem rakt av känns inte så givande, utan det vore trevligt att se idéerna från böckerna (och även diskusssionerna som hållits på den sorgligt insomnade Trakorienlistan) spela roll i en nyutgivning.

Det finns alltid saker osm kan förbättras och göras mer sammanhållen - och det vore synd att inte göra det om chansen uppstod. Exempelvis med att införa Praanz på ön redan i Svavelvinter så RP lär känna honom redan då. Med andra ord, utnyttja Svavelvinters hela potential - inte bara det som släpptes.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Varför inte ge ut dem i två versioner - original (faksimilutgåva) och uppdaterad version?

Ni som redan äger böckerna i fråga torde vara de enda som tycker att det vore ointressant med en faksimilutgåva, och ni utgör nog en försvinnande liten minoritet.

Dewil

Robert Jonsson

Jo...

...jag vet att vi är en minoritet, men jag kan nog säga att jag ändå skulle tyckt detsamma. Varför köpa en trasig cykel, då man ändå kan köpa samma cykel fast ägaren har sett till att laga och göra den fin?

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Jo...

Varför äga en veteranbil när det tillverkas alldeles utmärkta nya bilar?

Dewil