Nekromanti Svavelvinter!

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Re: Jo...

Ja, du... Det undrar jag också... :gremwink:

Nej, men mer allvarligt. Du missar vad jag menade. Jag har inget emot att äga en veteranbil. Men om jag står inför valet att äga en veteranbil som bara står och rostar på bakgården och en veteranbil som jag faktiskt kan köra omkring och glänsa i gör jag hellre det senare.

Nu är det inte riktigt så illa med gamla Svavelvinter, men det är ändå ett barn av sin tid. Romanen visar på att det finns så mycket mer att göra av det och det vore synd att slarva bort chansen.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Visst, jag förstår vad du menar. Men:

Det är ett faktum att det råder ett sådant sug efter gamla DoD-prylar att priserna på begagnatmarknaden drivs upp till fantasinivåer, och det är sannolikt inte de som skaffade grejerna för 15-20 år sedan som i dag köper ett nytt ex, utan det är relativt nytillkomna spelare (från första halvan av 1990-talet och framåt). Det märks även här på forumet att sådana som börjat med DoD6 blir nyfikna på tidigare utgåvor.

Problemet är att diskussionen om att göra det gamla materialet tillgängligt bara förs av gamla rävar som redan har de gamla grejerna, och de är naturligtvis inte intresserade av nyutgåvor. Diskussionen tenderar därför att kantra över åt att inget intresse finns för de gamla grejerna eftersom diskutörerna aldrig hör någon annan åsikt och således tror att ingen annan heller är intresserad.

Mitt intresse för Trakorien post-Ereb är begränsat. Skulle Konfluxsviten ges ut på nytt, denna gång reviderad efter böckerna och skriven för T10 Fantasy, Saga eller något annat system skulle jag ladda ned dem som kuriosa, men jag skulle likväl fortsätta jaga de gamla produkterna.

Dewil

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Det märks även här på forumet att sådana som börjat med DoD6 blir nyfikna på tidigare utgåvor.
Gör det? Det har inte jag märkt. Snarare tycker jag att det verkar som att de som börjar DoD6 skiter högaktningsfullt i tidigare versioner.

- Vulf

Robert Jonsson

Jag har...

...samma åsikt som Vulf i det här fallet. Eller i alla fall fått samma intryck, så det gör att jag inte alls håller med.

Tvärtom tror jag att det skulel vara mer sunt - särskilt om vi nu talar om en tryckt upplaga som säljs - att den är anpassad för sin samtid. Att ge ut den som den var med hänvisningar till regler som inte finns idag är snäppet värre. I så fall skall man jaga regler också som kan vara svåra att få tag i. Med andra ord, skapas det ytterligare problem.

Men som sagt var, jag tolkade det som en gratisutgåva och då vore det inte samma stora problem. Dock fortsätter jag att hävda att det är att slösa bort en stor potential till något som kan bli ännu bättre.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Jag har...

Dock fortsätter jag att hävda att det är att slösa bort en stor potential till något som kan bli ännu bättre.

Jag förstår inte varför du envisas med att det ena utesluter det andra.

Dewil

G

Guest

Guest

Jag tror det är gamla spelare som drivs av nostalgi som köper gamla DoD spelare.

Jag tror inte en nyfiken ny DoD spelare betalar 800 kr för ett äventyr du inte kan spela...

Det är vi gamla stofiler som vill ha våra barndomsminnen kvar i bokhyllan. Jag menar, t.o.m. "I Reptilmännens Klor" ger mig en tår i ögat...

G

Guest

Guest

Sjävlklart måste en eventuell nyutgåva av Svavelvinter vara gjord för nuvarande DoD.

Det vore ju totalt meningslöst att ge ut Svsvaelvinter om det inte går att spela med dagens DoD!

Jag tror en nyutgåva skulle sälja som smör i Småland! Dels skulle alla nuvarande spelare köpa den, dels skulle alla vi som när vi var yngre somnade med Svavlevinter på sängkanten köpa det igen!

Basenanji

Postd20modernist
Gamla illustrationer

Jag vet inte vad ni tycker (och är oblygt intresserad av Briors åsikt förstås :gremlaugh:) men jag tycker att illustrationerna till "Svavelvinter" är jättebra! Fantastiska! Äger fett med rätt! Jag ser gärna att man behåller dem i den utsträckning som låter sig göras.

De är inte så realistiska, men med enorm känsla. Perrima, Råbald och ankorna tycker jag fick otroligt bra porträtt.

Men det var ju jag det. Vad tycker Brior? Alla andra fans?

/Basse

Terrasol

Veteran
Re: Gamla illustrationer

"Jag vet inte vad ni tycker (och är oblygt intresserad av Briors åsikt förstås ) men jag tycker att illustrationerna till "Svavelvinter" är jättebra! Fantastiska! Äger fett med rätt! Jag ser gärna att man behåller dem i den utsträckning som låter sig göras.

De är inte så realistiska, men med enorm känsla. Perrima, Råbald och ankorna tycker jag fick otroligt bra porträtt."

Det beror på, kan man på ett bra sätt ordna en PDF-fil från en bra källa (och man inte råkar ut för upphovstrubbel), dvs inte stryka delar, lägga till information så bör man behålla layout, bilder m.m. som det är.

Däremot om man skall redigera texten, får inte fram bra original för framställan, upphovstrubbel av något slag (behöver inte vara illustratörer, utan bara något), uppdatera speldata till något spelsystem som används idag, revidera texten, etc... Då tycker jag att bilderna bör bytas ut (och även eventuellt kartorna)...

// Terrasol

Zire

Swashbuckler
Re: Fria pdf-er

Man får inte glömma bort att om det ska vara officiellt (och godkänt av RM) så kommer de förmodligen att kräva att det ska "Trudvangifieras". Alla raser ska vara korrekta, alla bilder vara enligt Trudvangsstilen, miljön måste passa o.s.v.

Sedan bör man kanske vänta med vad som har med regler att göra till julen, så att man kan använda sig av deras nya system DoDT (DoD7).

- Zire

Simon

Swashbuckler

Om man vill göra en uppdatering så att materialet funkar för dagens DoD så skulle väl det rimligaste vara att anpassa regler men inte värld, och låta äventyret utspela sig i en alternativ värld till Trudvang. Eller, jag menar, det är väl nästan det enda alternativet, eftersom Trudvang faktiskt inte rymmer det som krävs.

ro83rt

Swordsman

Sjävlklart måste en eventuell nyutgåva av Svavelvinter vara gjord för nuvarande DoD.
Då är ju frågan ifall det ska infogas i Trudvang eller inte. Med största sannolikhet kommer det inte att bli så och då är ju frågan hur stort intresset egentligen blir av Svavelvinter. Jag är övertygad om att de flesta som spelar DoD idag gör det på grund av settingen. Att då spela ett äventyr som inte utspelar sig i spelvärlden tror jag skulle få många att avstå eftersom det inte är regelsystemet som drar.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Försök till sammanfattning av alternativ

De olika alternativ som förespråkats av olika debattörer är följande:

1. kommersiell tryckt version, anpassad för DoD6 regler (och ev. kampanjvärld)
2. gratis PDF-version av originalet
3. gratis (eller kommersiell?) PDF-version, reviderat innehåll, regelsystem oklart

Variabler utöver detta är:
- originalillustrationer
- nya illustrationer
- regelsystem X
- regelsystem Y
- regelsystem Z

Om jag har missuppfattat något så är det för att alla i tråden ständigt pratar förbi varandra.

Dewil

Zire

Swashbuckler

Det håller jag med om.

Jag tror bara att RM kan tänkas vara lite stela inför id´en att stå för en DoD produkt som inte är i Trudvang. Därför är det nog bättre att satsa på att behålla det som gör äventyret bra då man reviderar, snarare än att få det att passa i Trudvang.

- Zire

Robert Jonsson

Om du inte ändrar någonting...

...kan det inte bli bättre därav min fortsatta hävnad. Ter sig ju liksom uppenbart. :gremconfused:

Dewil

Skrivbordsgeneral
Om man går tillbaka till trådens början...

Eh. Det här är ett av exemplen på att alla talar förbi varandra.

Jag har hela tiden försökt diskutera möjligheterna att släppa Svavelvinter och allt annat gammalt DoD-junk fritt eftersom det inte längre finns något kommersiellt intresse i grejerna.

Letar man upp alla upphovsrättsinnehavare till, säg, Svavelvinter, och får deras klartecken, så står fältet sedan öppet för såväl nyutgåvor av originalprodukten som nya versioner.

Som jag skrivit tidigare så har jag inget intresse av en revidering av Svavelvinter. Det är andra skribenter i tråden som hela tiden försöker dra in mig i den diskussionen, trots att jag försökt klargöra min ståndpunkt.

Jag kommer från och med nu inte svara på några frågor om en revidering av Svavelvinter. Ni som är intresserade av den diskussionen får ta den på egen hand.

Dewil

Robert Jonsson

Jag förstår...

...då vad du är ute efter och jag har väl inget emot det i sig. Men om man ändå skall göra det jobbet, kan man lika gärna göra det övriga jobbet också. Särskilt då Brior uttryckt sig positivt till det.

Sorry om jag drog in dig i trådar som du inte önskade att diskutera. Inte meningen, utan jag uttryckte bara min åsikt då Brior kom med sitt förslag.

Saxifrage

Hero
Re: Jag förstår...

Men om man ändå skall göra det jobbet, kan man lika gärna göra det övriga jobbet också (---)

"om man ändå ska tvätta bilen kan man ändå passa på att byta motor och cabba den", liksom. Jag tror att Dewil är rädd för att hans grundidé, dvs att göra Svavelvinter tillgängligt på enklaste sätt, dör för att projektet sväller och snabbt blir för stort för att någon ska orka med det. Vilket ju inte är helt ovanligt när det gäller sådana här insatser. Det är klart, om man inte är intresserad av annat än en reviderad utgåva spelar det väl ingen roll.

Ett annat argument för att ge ut originalutgåvan är att nostalgivärdet ryker i en reviderad utgåva. En 2000-tals Trudvang-version är jag faktiskt inte intresserad av. Däremot skulle jag gärna läsa originalversionen för stämningens skull. Så om någon "lika gärna" skulle revidera den så tappar jag intresset, och jag tror att det finns fler som tänker så.

Eksem

Champion
Ja, nej och kanske, och sånt där

1. Svavelvinter finns tillgänglig i en version som gott och väl duger som nostalgitripp, om än genom olagliga kanaler.

2. Svavelvinter är tillräckligt stark för att mäta sig med moderna äventyr. Faktiskt tillräckligt stark för att spöa de flesta moderna äventyr ordentligt. Men romanen visade att det finns ännu mer att göra med Svavelvinter än vad som faktiskt gjordes. En moderniserad version med Brior själv iblandad vore mycket spännande att se.

3. Jag vill inte flytta Svavelvinter till Trudvang. Det går för all del att göra, tror jag, men då går man miste om en av de tuffa sakerna som händer i romanen som jag definitivt vill se i en nyversion av äventyret... (det har med tekniknivå att göra).

4. Ska man spela Svavelvinter kan man väl lika gärna göra det med ett passande regelsystem. DoD6-systemet är förvisso mer eller mindre lika bra som EDD, men tänk er att få spela Svavelvinter med en fin T10-version! Tänk er så bra det skulle passa! Ett äventyr med så bra SLP som Svavelvinter kräver ett regelsystem som verkligen kan spegla vilka personerna är.

5. En nyversion bara måste ha samma illustrationer som den gamla utgåvan, eller åtminstone nåt i samma stil. Det passade så jäkla bra den gången. Hela formgivningen var faktiskt perfekt för produkten.

Kort sagt: Jag förstår dig, och håller på sätt och vis med dig, men på sätt och vis inte alls