Nekromanti Svavelvinter

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Lånade boken, läste 150 sidor, lämnade tillbaka den. Den lät ju så lovande men är den ens intressant för de som inte spelar i den världen. Tydligen har den inte sålt så mycket för ingen uppföljare skrevs - eller?

Arfert

Facit
Vad är det du inte gillar?

Nyfiken bara, har inte läst den själv, men funderade på att göra det.

Rising

Vila i frid
Tydligen har den inte sålt så mycket för ingen uppföljare skrevs - eller?
Enligt drömmarnasberg så sålde boken slut för mer än ett år sedan, och en pocketutgåva är planerad att ges ut mot slutet av detta år. Nästa del i trilogin påstås komma ut i ungefär samma veva.

Jag har bara läst positiva recensioner av boken; och är väldigt nyfiken på den.

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Nja det var låååååånga beskrivningar, ord som insatta förmodligen känner till. Visserligen beskrevs det men jag fick känslan av att det var skrivet av någon som hade extrema ambitioner med nivåer som oinsatta inte orkar klättra till. Jag gav det verkligen en ärlig chans för den lät sjukt spännande. Sen hade jag nog lite svårt för settingen då fantasy är Tolkien för mig. Men jag gillar hela ramen kmring Femte Konfluxen. Jag tror nog att kampanjen är grym om man gillar världen (är det Eon eller DoD?)

PS
Läser många av dina inlägg på piruett nu. Jag har fått en ny favvosida.

Arfert

Facit
Niklas73 said:
Nja det var låååååånga beskrivningar, ord som insatta förmodligen känner till. Visserligen beskrevs det men jag fick känslan av att det var skrivet av någon som hade extrema ambitioner med nivåer som oinsatta inte orkar klättra till.
Nja det där lät ju inte så kul, och jag är inte en Trakorien-fanboy heller, så jag går inte igång på Svavelvinter som fenomen. Men ska nog ge boken en chans. Köper pocketen sen, som sagt.

Dilandau

Myrmidon
Jag gillade boken rejält. Det är tack vare den som jag blev en Trakorien-fanboy, innan så brydde jag mig inte så mycket.

Nu var det ett gäng år sedan jag läste den (fast jag bläddrade i den rätt nyligen iofs), men jag kände inte alls att den var intern. Ibland kanske språket var aningen högtravande, men inte så att det störde.

Köp pocketen. Det är den helt klart värd. (Pocketen ska tydligen vara bättre korrad också.)

Botulf

Hero
Första gången jag läste den var det "meehh" gällande plot och handling och karaktärer fast jag fann den bitvis humoristisk. Senare läste jag en del i den gamla EDD modulen Trakorien för att få(eller snarare förstå det bättre) kött på benen då jag inte kände att jag kunde greppa och få en klar bild framställningen av den ganska speciella ton romanen hade. Det kanske bara hjälpte mig lite att komma in i känsla eller så rätade det ut en del frågetecken då många grejer förstod jag väldigt lite av vad de betydde. I alla fall läste jag om den senare och tyckte bättre om den. Jag fann den iaf lite intressantare tycker ändå den har en del charmfaktor även om jag inte alls har någon nostalgifaktor till de gamla ÄS äventyren Granström skrev(har varken läst igenom eller spelat dom). Jag skulle inte säga att jag heller är Trakorien/Svavelvinter fanboy men tycker romanen och settingen är tillräckligt intressant för att läsa vidare om och skulle med stor säkerhet skaffa ett Trakorien-rollspel om det kommer ett sådant. Materialet i romanen känns i de flesta fall väl genomtänkt om än en hel del annorlunda koncept och nyanserat från en del från den bredare fantasyströmmen en väldigt stor blandning i mixen av influenser(historiska, kulturella filosofiska, blandning av flera genrekonventioner m.m) som faller bra på plats med varandra utan att ge för splittrat intryck. Väldigt "modern"(hur man nu ska tolka det). Närmaste jämförelsen jag kan något realtera till är Terry Pratchett och Stephen Kings "Gunslinger" serie fast tillräckligt mycket traditionell fantasy för att inte vara lika far out. Även om jag är i stort sett positiv till romanen så kan jag ändå känna igen mig lite i det Niklas73 skriver ovan.

Rickard

Urverk speldesign
Niklas73 said:
Nja det var låååååånga beskrivningar, ord som insatta förmodligen känner till.
Att han inte förklarade vissa saker gav åtminstone mig en bild av att jag som läsare var åskådare i en värld som sträckte sig längre bort än vad romanen handlar om. Jag tycker det var ett bra stildrag. Sedan kan jag väl också tycka att det var roligt att läsa om förbigående hänvisningar till exempelvis Morelvidyn.

Det enda jag ogillade med Svavelvinter var de ibland omständliga meningsbyggnaderna. Det var några gånger jag fick läsa om vissa meningar för att förstå dem. Irriterande.

/Han som kunnat ge något exempel men det var år sedan han läste boken och har inte boken här

Eksem

Champion
Jag tyckte den var väldigt bra, även om det är några år sedan jag läste den och jag var ett enormt fan av Svavelvinter och Trakorien redan innan. Jag anser mig förvisso ha rätt bra fantasy-smak :gremwink:

Leon

Leo carcion
Jag tycker att det är en spännande bok med mycket själ och djup. En av de få fantasyböcker jag uppskattar: kanske framst eftersom man slipper det vanliga blajet som även de fantasyböcker som försöker sticka ut (typ Malaza-serien) lider av.

Påminner lite om China Mieville, tycker jag, vilket överlag är ett positivt omdömme.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Jag vet flera personer som inte ens är intresserade av rollspel, men som njutit av boken så det har ingenting med om man är rollspelare eller ej.

Däremot säger många att boken har ett eget språk som innebär att det är en tröskel att ta sig in i. De som tar sig igenom den brukar finna boken mycket givande. Och det har inget att göra om man är rollspelare eller ej.

Sen kan jag som rollspelare njuta av lite namedropping som Han skriver, men det är inte vad som lockar i det stora. Det är bara "icing on the cake".