Nekromanti Svavelvinterserien

McAber

Varulv
Hej!

Vilka äventyr är det som ingår i Svavelvinterserien? Svavelvinter, Kristalltjuren och Femte Konfluxen känner jag till, men jag har för mig det ska finnas ett par till.

/McABer

Krille

Super Moderator
"Vilka äventyr är det som ingår i Svavelvinterserien? Svavelvinter, Kristalltjuren och Femte Konfluxen känner jag till, men jag har för mig det ska finnas ett par till."

Oraklets fyra ögon ska in mellan Svavelvinter och Kristalltjuren. Dessutom finns modulen Trakorien som en bakgrundsmodul för äventyrsområdet.

Staffan

Myrmidon
Tja, mest för Oraklets fyra ögon, och kanske början av Kristalltjuren (men jag har för mig att all intressant info som behövs i Kristalltjuren ingår där). Både Svavelvinter och Femte Konfluxen utspelar sig främst på Marjura, och den andra halvan av Kristalltjuren utspelar sig ute på vift i Multiversum.

Mogger

Hipsteranka
"Tja, mest för Oraklets fyra ögon, och kanske början av Kristalltjuren"

Och för att det är rollspelshistoriens roligaste och mest välskrivna modul som någonsin plitats ned. /images/icons/king.gif Den kan gott läsas som skönlitteratur.

Staffan

Myrmidon
Jo, den är förvisso mycket intressant. Undrar just om den gode Granström skulle kunna övertalas att konvertera Trakorien och Konflux-serien till d20...

Baldyr

Hero
eek!

"Undrar just om den gode Granström skulle kunna övertalas att konvertera Trakorien och Konflux-serien till d20..."

Som en setting och en kampanj till Dunder & Drakar då, eller? (Mikael Börjessons översättning av Player's Handbook till Dungeons & Dragons 3rd Edition.) Eller menar du att man ska översätta Trakorien och Svavelvinter-serien till engelska och hoppas att den internatiella marknaden ska visa intresse?

Jag tror i så fall mer på att RiotMinds/Paradox Entertainment/Brädspelsbolaget licenserar ut Drakar och Demoner-varumärket och DoD6-spelsystemet till en alternativ DoD-produktlinje som är kompatibel med DoD6. (Jag utgår ifrån att RiotMinds inte är intresserade av att satsa på någonting annat än Trudvang, lika lite som de vill uppmärksamma tidigare utgåvor av DoD.)

Hur som helst så kanske det finns intresse för ett nytryck när och om Granström lyckas förlägga sin romantrilogi om Svavelvinter. Man kan ju hoppas...

/Baldyr, som själv skulle vilja ge ut ett Trakorien-rollspel (som helt skulle sakna kopplingar till DoD i någon form)

Staffan

Myrmidon
Re: eek!

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Som en setting och en kampanj till Dunder & Drakar då, eller? (Mikael Börjessons översättning av Player's Handbook till Dungeons & Dragons 3rd Edition.) Eller menar du att man ska översätta Trakorien och Svavelvinter-serien till engelska och hoppas att den internatiella marknaden ska visa intresse?

<hr></blockquote>

Snarare den senare varianten. Det vore inte det första klassiska äventyr till ett annat spelsystem som översatts till d20 - det är snarare Necropolis (son från början var till Dangerous Journeys/Mythus). Fast iofs väger kanske namnet Gygax lite tyngre i internationella sammanhang än namnet Granström.

Men allvarligt talat tror jag nog det skulle kunna sälja en hel del om det gjordes rätt. Problemet kanske är rättigheterna - som jag förstår det så har rättigheterna till de flesta saker Target gjorde gått tillbaka till de som gjorde sakerna, vilket innebär att de ofta delas mellan flera personer eftersom de flesta saker inte skapades av en person allena.

Baldyr

Hero
Re: eek!

Jag tror nog att Granströms fantasy är lite för... Granströmskt för att passa en världspublik. (Den är i alla fall inte utpräglat genom-kommersiell på ett vis som nästan verkar vara nödvändigt om produkterna ska kunna bli en försäljnings-succé.) Sedan tror jag nog inte riktigt på översättningar i det här fallet... (Vad ska man översätta Baldyr Brummare till, i så fall?)

Vad gäller rättigheterna så kan det mycket riktigt vara svårt att få loss dem för Ereb Altor som spelvärld, men det borde däremot vara betydligt enklare att förvärva rättigheterna för specifikt Trakorien (som i stort sett endast är Granströms egen skapelse). Speciellt om alltsammans revideras i grunden (vilket ändå skulle behövas med tanke på alla ändringar som väntas dyka upp i romanerna), vilket jag i så fall ser som en självklarhet. (Och uppenbarligen Granström också.)

/Baldyr, som är ytterst skeptisk till Trakorien d20 /images/icons/hairy.gif

Mogger

Hipsteranka
Haldur Hummer?

Jag tror det är i det närmaste omöjligt att med bibehållen stämning översätta granströms produkter. Men man vet aldrig.

Däremot skulle det vara intressant att revidera hela Ereb Altor och istället utgå från Trakorien. Flera länder i Ereb är torrare än en salt pinne och inte ens hälften så välsmakande.

Organ

Out of time, out of mind
>Man använder väl d20 i DoD?

Nej, man använder T20. /images/icons/wink.gif

/Anders