Nekromanti Svea Rike

Johan K

Gammal & dryg
Av nån anledning så kom vi in på ett litet sidospår när vi lirade Mutant igår.. blev lite snack om strategispel & såådant..
B. la så snacka de vi lite om Svea Rike..
Blev ruggit sugen på att skaffa det & tänkte höra lite om vad ni som spelat säger om det..
År det värt att skaffa elelr ska jag skaffa nått annat ?

/ Johan K, 100% trött

Troberg

Sinister eater
År det värt att skaffa elelr ska jag skaffa nått annat ?
Det är ett OK spel, men inte exceptionellt. Det har några allvarliga problem, framför allt att slumpen spelar väldigt stor roll.

Men det är ett välproducerat spel, snyggt och bra för att vara svenskproducerat. Kommer du över den engelska versionen (det är den svenska med ett fotokopierat häfte med reglerna på engelska och en genomgång som talar om vad texten på de olika korten betyder) så har det dessutom kultstatus.

Johan K

Gammal & dryg
Det är ett OK spel, men inte exceptionellt. Det har några allvarliga problem, framför allt att slumpen spelar väldigt stor roll.
Ok, då vet man lite mer....

Men det är ett välproducerat spel, snyggt och bra för att vara svenskproducerat. Kommer du över den engelska versionen (det är den svenska med ett fotokopierat häfte med reglerna på engelska och en genomgång som talar om vad texten på de olika korten betyder) så har det dessutom kultstatus.
HeHe !!
Då vet jag vad jag har att sikta på...
Återkommer om jag lyckatts... :gremgrin:

Björn den gode

Swashbuckler
Inte för att vara negativ, självklart ska man skaffa alla spel om man har råd :)

Dock så tycker jag inte att Svea är ett särskilt bra spel, alldeles för mycket slump och ett system som gör att om övriga spelare använder en strategi så är det bästa man kan göra att använda samma. Vilket leder till att strategi-valen blir ganska förutsägbara.

Men visst, snyggt är det och historiefreakar kan säkert ha lite extra kul... och jag tycker ändå om att då och då spela svea när man vill ha en stunds avkoppling.

Om du skriver mer utförligt vad du söker kan jag säkert hitta ett bättre förslag.

edit: och ja just det, glömde: http://www.boardgamegeek.com/game/270
sajten som jag alltid använder för att kolla upp spela jag inte känner till tidigare.

Ulfgeir

Swashbuckler
Tycker grundsetet är rätt ok. Det är inte exceptionellt men ett brädspel light kan man kanske kalla det. Slumpen spelar en stor roll, framför allt när man åker på krig och vilka krig.

Har bara spelat med supplementet Battalj en gång, och då blev resultatet att det var alldeles för lätt att slå ner krigen. Men detta berodde på slumpen i det läget så skall testa det mer gånger för att se om supplmentet genrellt gör spelet för lätt.

/Ulfgeir

Johan K

Gammal & dryg
Kom på en fråga till...
Finns inte Svea Rike som pc-spel åxå ?? :gremconfused:
Nån som vet mer om det isåfall ?

Ackerfors

Alas, your rapids!
PC-spelet Svea Rike

Jo, det finns och det är rätt taffligt enligt mig. Det är tråkigt och långsamt och fult. Men det ska visst vara bra som historieundervisning, men nej, jag tycker inte det är bra.

Det är helt enkelt så, man väljer en svensk kungaätt och sen ska man ta över norden (jag har inte spelat Svea rike som brädspel (eller vad det nu är)) och bygga lite hus, rekrytera arméer (hur mycket arméer man har verkar inte spela den minsta roll för hur striderna går) och så. När X hundra år gått så tar spelet slut och man förlorar. Typ. :gremsmile:

Netfeed

Swashbuckler
Re: PC-spelet Svea Rike

När X hundra år gått så tar spelet slut och man förlorar. Typ.

kan inte riktigt hålla med där
spelet i sig är inte svårt, det är mest att man skall ha så mycket land som möjligt och ha en jävla massa kanoner
lyckats vinna med typ 600 poäng eller vad det nu var

Rygar

Veteran

eller så fuskar man och får titeln "rympimperiets kejsare" :gremtongue:

skitkul är det iaf, sånt man satt och spelade en massa som liten..

Arvid

Warrior
Jag instämmer med de tidigare i tråden. För mycket slump och för lite intressanta val om man gillar mer skicklighetsberoende spel. Svea rike Batalj (expansion) har förvisso fler intressanta grejer (det är skitroligt att bli krigsherre!) men är väldigt obalanserat. Själva speltanken har egentligen potential men blir för simpelt helt enkelt. Skulle ha kunnat bli väldigt intressant. Men som sagt, avgörandet ligger i vad du gillar för spel, speciellt hur hög skicklighetsnivå du vill ha.

Det finns som dataspel och det är rätt så kasst. Behöver inte säga (såga) så mycket mer.

Johan K

Gammal & dryg

Ok..
Kanske ska ta & kolla runt på lite fler spel...
Känns som det är dax att fixa nått nytt dataspel..

Ceram

Hero
Svea Rike PC

Tvärt emot vad Yassilus och Arvid säger är inte Svea rike som pc spel så dåligt.

Svea rike 1 har jag inte spelat så det kan jag inte säga något om.

Tvåan däremot är ett ganska skönt spel. Tyvärr kan man inte utrota sina fiendeländer de måste ha en provins kvar :gremfrown:. Spelet är fult och striderna är tråkiga men spelet är äbndå underhållande.

trean sågar jag på en gång...

/Ceram, fattade att man helst ska ha krig direkt så att Danskarna kan utrota några svenska adelsätter för minskad konkurrens...