"Visst är det delvis min idé, men jag vill samtidigt ha en värld som inte bara jag gillar att spela i, utan andra också.
Om jag exempelvis hittar på en enfoting som kan slå knut på sin egen hals och tycker han är skithäftig, så blir det ju inte roligt om ingen annan överhuvudtaget tycker det."
Jodå, visst kan man få andra att gilla det, däremot är det väldigt svårt (inte omöjligt, mind you) att få folk att spela i just ens egen värld eftersom nästan alla sitter på kammaren med en egen värld eller en redan officiell, därför är det bättre att utgå från en egen värld med enfotingar som slår knut på sin hals, då det med största sannorlikhet är en själv som kommer ha störst användning för världen.
Dessutom brukar monster inte vara några problem att plocka bort.
Men jag är gnällig, jag erkänner. Helballt med en värld på svenska och jag hoppas du ror det i hamn, grejen med mitt gnällande är mest att det är betydligt enklare för oss att hjälpa dig om vi vet på ett ungefär var du är på väg. Kan man tipsa om sådana saker som jag tipsade om, eller är allting ratat bara för att jag inte visste att du egentligen ville göra stenåldersfantasy? Hjälp oss att hjälpa dig.
"jag skall själv försöka skriva ihop grunden under den närmaste veckan och sedan lägga ut på nätet..."
Låter fint.
"En fundering jag dock haft, är att plocka bort "alignment", men samtidigt vill jag juh ha kvar "paladin"-liknande klassen och exempelvis förmågan "detect evil"."
Det finns många sätt att plocka bort alignment på och många av dem är skrivna om här på forumet, så med lite sökande bör du hitta ett par varianter. Jag kommer givetvis tipsa dig om att ta efter den varianten jag vill ha (du vill ju att jag ska spela i din värld så...
).
Mina tankar var helt enkelt att byta ut alignments mot helt andra saker, element, varelser, och så vidare.
Rising har babblat en del om templates, de bör funka perfa med mina tankar. Vill du ha kvar Paladinen och "Detect evil" kan du ju göra så att klassens förmågor gäller varelsetyper eller liknande och Detect evil kan gälla varelsers intentioner, vilket också är skrivet om rätt nyligen.
Lycka till!