Nekromanti Svensk d20-setting

G

Guest

Guest
Re: STOPPA PRESSARNA!!!!

Jag som agde bade "Greyhawk Campaign Setting" och "From the Ashes" i gamla ADD undrar da forstas hur val denna produkt foljer orginalen. Ar det en Campaign Setting varld namnet? Ar Greyhawk och Flaeness bevarade enligt sitt ursprung?

Jag undrar ocksa om gamla godingar som "Iuz the Evil" och "Vecna" fortfarande beskrivs i detalj?

Hunk

Hero
Greyhawk [OT]

Jag som agde bade "Greyhawk Campaign Setting" och "From the Ashes" i gamla ADD undrar da forstas hur val denna produkt foljer orginalen. Ar det en Campaign Setting varld namnet? Ar Greyhawk och Flaeness bevarade enligt sitt ursprung?
En hel del förändringar har skett, men det känns ändå som att det är väldigt likt det ursprungliga Greyhawk. De GH-prylar jag äger är från vitt skilda tidsperioder (alltså verklig tid - inte GH-tid), men jag tycker inte att Gazetteern skiljer sig så mycket från den andra boxen från 80-talet (som är den tidigaste GH-pryl jag äger). Dock är jag ingen expert på GH-historien (den enda GH-litteratur jag någonsin läst är en bok om Gord utgiven i Ävis 80-talsserie), så jag kan inte riktigt svara på hur mycket den har förändrats.

Jag undrar ocksa om gamla godingar som "Iuz the Evil" och "Vecna" fortfarande beskrivs i detalj?
Vecna och Iuz beskrivs, men inte i den detalj som du förmodligen efterfrågar.

Morgath

Warrior
När det gäller kulturer...

Ett av sätten att få prägel på karaktärer från olika kulturer är att använda "templates".

Ett annat är att göra som i d20 Modern. Använda "occupation" - fast i en fantasy-setting skulle man behöva modifiera namnet lite.

Från SRD:n

A hero may hold other jobs as his or her career unfolds, but the benefits of a starting occupation are only applied once, at the time of character creation.
Many starting occupations have a prerequisite that the character must meet to qualify for the occupation. Each occupation provides a number of additional permanent class skills that the character can select from a list of choices. Once selected, a permanent class skill is always considered to be a class skill for the character. If the skill selected is already a class skill for the character, he or she also gains a one-time competence bonus for that skill.
Some starting occupations provide a Reputation bonus or a bonus feat (in addition to the two feats a 1st-level character already receives). A character still must meet any prerequisites for these bonus feats.
Och ett exempel på en occupation (som alltså alla karaktärer har)

Squire
Squires serve as assistants to warriors in hopes of learning the skills they will need to be warriors themselves one day.
Prerequisite: Strength 13 or Dexterity 13.
Skills: Choose three of the following skills as permanent class competence bonus on checks using that skill. Balance, Climb, Handle Animal, Jump, Ride, Tumble.
Bonus Feat: Select either Archaic Weapons Proficiency or Armor Proficiency (light).
Istället för "occupations" kan man alltså föra in "kulturer" i d20-fantasy. Exempelvis kan man det kanske se ut så här (jag kom på Doomers just precis):

"The rough folk from the Doom Mountain area; a.k.a 'Doomers'":

Doomers are borne to a life in the wastes. every day is about survival in a harsh environment. They tend their herds of sheeps and goats and protect them from the dangers of the mountains.

Prerequisite: Strength 12 or Constitution 12.

Skills: Choose three of the following skills as permanent class skills. If a skill you select is already a class skill, you receive a +1 competence bonus on checks using that skill. Climb, Handle Animal, Jump, Spot, Survival.

Bonus Feat: Select either Animal Affinity, Endurance, or Iron Will.

Ungefär så, kan man tänka sig. Det är finurligt det här med att skillsen alltid är permanenta class-skills. Detta gör karaktärer lite mäktigare förstås, men vaddå? Du skriver på din hemsida att det skall luta åt en low-fantasy-värld och då måste man nog boosta upp hjältarna lite. Jag kan rekommendera regelboken Grim Tales om du är intresserad av hur d20 modern kan "köras" i en fantasy-setting...

Morgath

Warrior
Re: När det gäller kulturer...

En lite annorlunda Doomer sorcerer skulle alltså kunna se ut så här:

Liutprand , Male Human Sor1: CR 1; Medium Humanoid ; HD 1d4+2(Sorcerer) ; hp 6; Init +0; Spd 30; AC:10 (Flatfooted:10 Touch:10); Atk +2 base melee, +0 base ranged; +2 (2d6+3, Greatsword); AL NG; SV Fort +2, Ref +0, Will +1; STR 15, DEX 11, CON 14, INT 10, WIS 8, CHA 18.
Skills: Climb +5*, Concentration +4, Handle Animal +8*, Spellcraft +2, Survival +2*.

Feats: Endurance*, Martial Weapon Proficiency: Greatsword, Simple Weapon Proficiency, Spell Focus: Enchantment.
Spells Known (Sor 5/4): 0 -- Acid Splash, Daze, Detect Magic, Read Magic; 1st -- Charm Person, Mage Armor.
Possessions:
Weapons: Greatsword (50 gp).
Goods: Coin: gp (40) (40 gp).
Animal, Hawk, Male Animal, Hawk

*) occupation (cultural): skill or feat.

Kanske inte en "killer" karaktär, men den har charm :gremsmirk:!

Observera att han bara har 3 ranks i Handle Animal, men ändå +8 i bonus. Hans animal companion Höken kan lära sig många tricks...

G

Guest

Guest
Re: Greyhawk [OT]

Men ar det en "Campaign Setting" denna produkt, eller hur skulle du vilja beskriva den?

thark

Hero
Re: STOPPA PRESSARNA!!!!

[ QUOTE ]
Ar Greyhawk och Flaeness bevarade enligt sitt ursprung?

[/ QUOTE ]

"Bevarade enligt sitt ursprung"? Tja, det har väl gått sisådär en tio in-game år (den som minns mer exakt kan säkert rätta mig) sen From the Ashes, så en hel del politiska förändringar har hunnit ske på den tiden... :)

Som setting-bok tycker jag den är ... inte tillfredsställande, fast jag kan inte riktigt förklara varför. Den ger liksom inget starkt intryck av "känslan" i världen. Hade inte t ex World of Greyhawk mfl redan stått i hyllan hade jag nog inte velat köra en kampanj baserat på enbart LGG, även om den rent faktamässigt är snarast mer komplett än t ex WoG (där det ju endast står väldigt kortfattat om varje region). Kanske är det så att känslan i Greyhawk, för mig, kom delvis av just att det var en klassiskt 70-tals-vag värld där kartan i princip är en enda stor vit fläck med några skissartade streck som förklarar huvuddragen (bildligt talat alltså, så kom inte och svara med "nämen det fanns ju inte alls någe terra incognita på greyhawkkartan jöh") och att informationstäthet är helt fel väg att gå.

Terrasol

Veteran
Re: När det gäller kulturer...

"Istället för "occupations" kan man alltså föra in "kulturer" i d20-fantasy. Exempelvis kan man det kanske se ut så här (jag kom på Doomers just precis):

"The rough folk from the Doom Mountain area; a.k.a 'Doomers'":

Doomers are borne to a life in the wastes. every day is about survival in a harsh environment. They tend their herds of sheeps and goats and protect them from the dangers of the mountains.

Prerequisite: Strength 12 or Constitution 12.

Skills: Choose three of the following skills as permanent class skills. If a skill you select is already a class skill, you receive a +1 competence bonus on checks using that skill. Climb, Handle Animal, Jump, Spot, Survival.

Bonus Feat: Select either Animal Affinity, Endurance, or Iron Will.

Ungefär så, kan man tänka sig. Det är finurligt det här med att skillsen alltid är permanenta class-skills. Detta gör karaktärer lite mäktigare förstås, men vaddå? Du skriver på din hemsida att det skall luta åt en low-fantasy-värld och då måste man nog boosta upp hjältarna lite. Jag kan rekommendera regelboken Grim Tales om du är intresserad av hur d20 modern kan "köras" i en fantasy-setting..."

Jag är lite emot (eller rättare sagt) mycket emot både yrken och kulturer som kräver ett minimum värde på några egenskaper/attribut.

Vet inte heller om det är så bra med "templates" för kulturer, då en människa måste ha en kultur, då tycker jag det är bättre att välja en kultur med sina speciella egenheter istället för att skapa en människa och sedan applicera en "template" för att modifiera människan till en viss kultur.

// Terrasol