avatarex;n217761 said:
Vilka spel klassas som kommersiellt respektive hobbybaserat utvecklade?
I mina ögon finns det tre nivåer av professionalitet när det gäller spelskapande.
Den lägsta är rena hobbyprojekt. Det rör sig ofta om en enda person, som eventuellt betalar en illustratör för lite bilder och eventuellt layout, korrektur, och liknande. De är nöjda om produkten går jämnt ut på utläggen de har haft, utan att räkna med någon som helst betalning för nerlagd tid.
Nästa nivå är halvproffs. Här har man förmodligen ett riktigt företag i grunden (AB eller HB), anlitar riktiga proffs till att sköta saker som layout och korrektur, och har oftast höga produktionsvärden. Man räknar med att göra vinst på själva produktionen, men skaparna får ofta inte betalt i form av lön utan i typ delägarskap eller liknande, och vinsten räcker på intet sätt till att livnära skaparna på (eller oftast inte ens att få vettig timlön för nedlagt arbete). Eftersom det här inte är något man livnär sig på utan har någon annan sysselsättning som ordnar det, så hamnar ofta rollspelsskapandet en bra bit ner på prioritetslistan.
Den sista nivån är riktiga proffs. De här produkterna skapas utefter strikt marknadsmässiga grunder, och alla inblandade får betalt för sitt arbete (även om det sällan är tillräckligt mycket arbete för enskilda personer att livnära sig på).
Som jag har förstått det hamnar i stort sett alla större svenska rollspelsprojekt i halvproffs-nivån, och har så gjort sedan Äventyrsspel lade ner.