Nekromanti Svensk invasion (EN Worlds topp-10 lista)

Dimfrost

Special Circumstances
Bolongo;n217664 said:
Vilka är det? Jag vet att Delta Green och Conan kickstartades för ett tag sedan, och de är båda snart försenade ett år från datumen de siktade på, men vilka mer var annonserade före 2016?
Det var någon lista över motsvarande listor de senaste 4 åren. Conan var med tre år i rad, och även Delta Green tror jag. Det nämns i texten under varje spel på listan också.

anth

Vetefan
Dimfrost;n217738 said:
Det var någon lista över motsvarande listor de senaste 4 åren. Conan var med tre år i rad, och även Delta Green tror jag. Det nämns i texten under varje spel på listan också.
Det skulle väl se likadant ut i Sverige om vi listade vilka spel vi vill se?

Eon IV skulle ha funnits med under flera års tid.
Western likaså.
...

Det är mer standard än undantag att rollspel blir ett par år försenade.

Dimfrost

Special Circumstances
Det gör det inte bättre. Det borde vara undantag att ett spel blir så försenat att man inte längre kan hålla vilket år det ska komma ut. Det är en sak om man skapar spel på hobbybasis, men är man ett kommersiellt företag borde det faktiskt vara undantag. Även om jag förstår att det inte är så lätt. Det var mycket länge sedan jag slutade prata om eventuella releasetider för mina egna projekt, men så har jag å andra sidan arbetat på nya Haragada sedan åtminstone 2010 någon gång. :) (Det kommer till GothCon. Något GothCon.)

För att förtydliga: jag menar att man kanske borde vara lite mer försiktig med att utannonsera spel som ligger så långt in i framtiden att man inte vet om man kan hålla utfästelsen att de ska komma nästa år. Skräckexemplet här är ju Riotminds DoD Retro, där de inte hade börjat skriva eller ens egentligen fundera på spelet när de la upp en kickstarter. Nu behövde de ju inte det, eftersom de hade Sveriges bästa varumärke och omslagsbild på sin sida, men de borde ha brytt sig. Fria Ligan, till exempel, arbetar helt annorlunda.

Helmgast
Dimfrost said:
Det är en sak om man skapar spel på hobbybasis, men är man ett kommersiellt företag borde det faktiskt vara undantag.
Vilka spel klassas som kommersiellt respektive hobbybaserat utvecklade?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Säljer spelen i mer än 30 ex är man en sell-out.

Staffan

Myrmidon
I mina ögon finns det tre nivåer av professionalitet när det gäller spelskapande.

Den lägsta är rena hobbyprojekt. Det rör sig ofta om en enda person, som eventuellt betalar en illustratör för lite bilder och eventuellt layout, korrektur, och liknande. De är nöjda om produkten går jämnt ut på utläggen de har haft, utan att räkna med någon som helst betalning för nerlagd tid.

Nästa nivå är halvproffs. Här har man förmodligen ett riktigt företag i grunden (AB eller HB), anlitar riktiga proffs till att sköta saker som layout och korrektur, och har oftast höga produktionsvärden. Man räknar med att göra vinst på själva produktionen, men skaparna får ofta inte betalt i form av lön utan i typ delägarskap eller liknande, och vinsten räcker på intet sätt till att livnära skaparna på (eller oftast inte ens att få vettig timlön för nedlagt arbete). Eftersom det här inte är något man livnär sig på utan har någon annan sysselsättning som ordnar det, så hamnar ofta rollspelsskapandet en bra bit ner på prioritetslistan.

Den sista nivån är riktiga proffs. De här produkterna skapas utefter strikt marknadsmässiga grunder, och alla inblandade får betalt för sitt arbete (även om det sällan är tillräckligt mycket arbete för enskilda personer att livnära sig på).

Som jag har förstått det hamnar i stort sett alla större svenska rollspelsprojekt i halvproffs-nivån, och har så gjort sedan Äventyrsspel lade ner.

Dimfrost

Special Circumstances
Jag ville mest friskriva mig själv, jag blir aldrig klar med något numera. :)

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Staffan;n217783 said:
Som jag har förstått det hamnar i stort sett alla större svenska rollspelsprojekt i halvproffs-nivån, och har så gjort sedan Äventyrsspel lade ner.
I något av de senare Signalen från Zonen-avsnitten framkom det att en av ligisterna nu har FL som "jobb". Så de klättrar på skalan i alla fall. :)

Wyldstorm

Swordsman
Jag fattar inte dessa mode-svängningar...
Hoppas nu inte alla svenska utgivare får för sig att göra samma sak i olika smaker för att mjölka den defekta ko'n.

DanielSchenström

Swashbuckler
Skriver man spel är man en sell out. Riktiga skapare har bara någon idé i huvudet som testas på sin helst lilla spelgrupp.

Dimfrost

Special Circumstances
Testar man ett spel är man en sell-out. Riktiga skapare bara drömmer om sitt spel och vaknar upp med en svårbeskrivlig känsla av saknad.

Fjodor Pollett

Swordsman
Drömmer man om spel är man en sell-out. Riktiga skapare tänker bara på sitt spel under synnerligen långrandiga möten på arbetet.

Arfert

Facit
Kul att det går bra för svenska spel internationellt just nu.

Får nog lägga på ett kol med den färdiga versionen av Fantasy! på engelska. ;) Har dock fått hjälp med kommentarer och fix av den slutgiltiga översättningen av gänget bakom Basic Fantasy. Och sedan gjorde Mats Burhammar och Claudia Lind (använder IRL-namnen här, de står med de namnen i boken) ett fantastiskt grundjobb med grundöversättningen.

Betan finns på Drive Thru RPG, om nån inte sett det, och är intresserad.

Arfert

Facit
Bolongo;n217665 said:
En annan fundering: om vi ignorerar nationalitet, vad är dessa spel byggda på?

5 är nya upplagor av gamla spel.

4 är baserade på IP från annan media.

Vilket lämnar Starfinder som det mest originella, märkligt nog.
Är superintresserad av just Starfinder.

clarence redd

FrostByte Books
Kul att Fantasy! kommer på engelska. Blir det samma layout, illustrationer odyl. eller kommer helheten att se annorlunda ut?

M-Space är ju redan på engelska, men nu är en översättning till tyska på gång under året. Lite oväntat.