Nekromanti Svensk Neverwinter Server....

subcodes

Veteran
Haka på och gör något....

Är väl medveten om att det varit en massa tyckande (både gott och ont) om NWN, men tror att det har potential, och att det blir vad man gör det till. Det är därför jag skickade följande mail till de få svenskar som jag fick tag på som speler det:

-----------------------------------

Tja...

Har sökt med ljus och lykta efter en svensk nwn server/värld men inte lyckats hitta en endaste. Det är med anledning av detta jag tar mig friheten att skicka ut detta mailet till er, och hoppas ni förbiser att ni blir spammade på detta viset.

Tycker det är förvånansvärt, om inte helt otroligt, att det inte finns en enda värld listad någonstans. Finns det verkligen ingen? Det är i så fall märkligt med tanke på hur väletablerat rollspelandet alltid varit i Sverige, och även med tanke på hur många svenska nwn spelare det finns.

Om någon av er känner till en seriös svensk persistant värld hade jag uppskattat om ni hörde av er, hittar som sagt ingen sådan.

Anledningen till att jag söker just en svensk är inte att jag har problem med engelskan, utan tycker helt enkelt att det hade blivit en helt annan stämning att spela på svenska eftersom alla svenskar i regel uttrycker sig mycket bättre på just sitt modersmål, vilket är väldigt viktigt för rollspelandet i sig. Det kommer förhoppningsvis dessutom föra en klick av rollspelssverige närmare.

Jag förmodar att det inte finns en svensk värld, och föreslår därför att vi samlar ihop så många svenska nwn spelare, dm:s, scriptare samt byggare, och börjar arbeta på en helt egen värld, där "alla talar svenska" ; ), en värld som så småningom kommer bli pw och som satsar/premierar rollspelande, och
som kommer utgöra ett seriöst alternativ för alla svenskar som sysslar med nwn. Vi har olika erfarenhet och inriktning av inresse, och jag vet att många av er redan är engagerade i andra världar, att tiden är dyrbar och att detta kan låta tvivelaktigt till en början, men jag ber er tänka över det,
för jag tror att det kan gå vägen om viljan och folket finns. Det är löjligt att vi ska vara spridda i olika gillen, världar och projekt enbart p.g.a. "konkurrensens" skull när vi tillsammans hade kunnat hjälpas åt för att skapa en trevlig miljö. Man kan fortfarande engagera sig i vad man än önskar, men, varför inte vara med och bygga det som inte finns? En svensk värld?

Ser inga hinder till varför detta inte skulle kunna bli verklighet eller varför det inte skulle vara en bra idé.

Detta mailet är det enda ni kommer få från mig, vill som sagt var inte spamma folk mer än nödvändigt ; )

Om du har bekanta eller känner till svenskt nwn folk som du tror hade varit intresserade utav ovanstående hade det uppskattats väldigt mycket om du mailade detta brevet vidare till dem - vi behöver få ihop alla seriösa människor vi kan få tag på.

Alla som redan nu vet med sig att de vill engagera sig och bidra på något vis är välkomna att dyka upp på www.eyerouge.com - det är ett forum som jag lagt upp just för detta ändamålet, och på så vis kan alla både delta och följa diskussionen.

Tack för din tid...

stormumriken

Veteran
Jag och en kompis hade planer på att iallafall skapa lite scenarion till NWN på svenska och lägga upp, men vi ändrade väl oss av den anledningen att man ju såklart vill att så många som möjligt ska ha möjligheten att spela dem. Dessutom fungerar det ju inte så bra att ha svensk text och samtidigt köra på voice-seten på engelska. Skapa egna voice-sets kanske?

subcodes

Veteran
Vet inte riktigt hur jag ska tolka att ni ändrade er p.g.a. att "så många som möjligt ska ha möjligheten att spela dem". Menade ni att 1) det fanns för få svenska spelare, eller helt enkelt att 2) fler hade kunnat glädjas på engelska? 3) Eller att inte tillräckligt många har NWN hemma?

Besvarar därför 1 & 2 :p

1) Tror det finns gott om svenska spelare, varav de flesta förmodligen mer än gärna hade hålli till i en svensk värld om där bara fanns en och den var intressant. Denna värld hade dessutom blivit en naturlig samlingsplats för svenska spelare, och hade utgjort ett alternativ rent atmosfärmässigt (relevant för nästa punkt).

2) Sant att det alltid finns mer ENG folk, men det finns redan hundratals, om inte tusentals, ENG världar, både i NWN och gällande alla MUD:s och allt möjligt RPG-relaterat. Av den anledningen anser jag det vara näst intill överflödigt att skapa ytterliggare en ENG värld såvida man inte har ett superunikt koncept som man vet kommer slå, något som faktiskt skiljer en från de övriga i den mån att man kommer synas ute i världen och rpg-djungeln ;) Med en svensk värld kringår man hälften av det problemet, men naturligtvis kvarstår faktumet att man måste ha kvalité och tanke bakom - det är ju uppenbart att inget blir intressant enbart för att det råkar vara på svenska.

Dessutom fungerar det ju inte så bra att ha svensk text och samtidigt köra på voice-seten på engelska

Vi har börjat fila lite på frågor kring detta. Såvitt jag förstår är det möjligt, men hos oss dök frågan upp angående själva in-game texten (inte den i aurora)...som t.ex. "Martin killed the råttan" hade inte sett alltför sexigt ut ; ) Detta kommer vi dock ha löst tror jag, och vi prioriterar det mer än voicesetsen då vi menar att det är av större betydelse - rösterna är mer eller mindre bakgrundsvammel som spelarna vid det här laget är väl bekanta med, och de ägnar dem i regel ingen uppmärksamhet. Skulle man verkligen vilja så kan man byta ut många av dem, men, ett sådant projekt är av enorm omfattning (alla svenska voiceactors som hade behövts t.ex.) och det skulle kanske göra större skada än nytta..tror dessutom att man ska undvika voicesets i största mån rent allmänt när det kommer till rpg.
Ett totalkonverterat NWN där exakt alla aspekter är utbytta/översatta till svenska är således inte önskvärt så länge spelandet kan flyta på...och jag tror det kan det om man byter ut texten. Man måste se vad man har att arbeta med, göra prioriteringar, utvärdingar och vara realistisk och inrikta sig på det som gynnar målet i längden.

Det hade varit skitkul och oerhört uppskattat om ni fortfarande är sugna på att bygga (på svenska ; ) - vi tror vi kan ro i hamn det här så småningom, och behöver allt folk vi kan få tag på.
Du kan väl regga dig på www.eyerouge.com och posta en kort presentation av dig själv om du vill joina...

Krille

Super Moderator
"Ser inga hinder till varför detta inte skulle kunna bli verklighet eller varför det inte skulle vara en bra idé."

Jag ser ett, och det är användarlicensen. Bygger man något till NWN och släpper det så tillfaller alla varumärken Wizards of the Coast. Jag hade massor med coola idéer när NWN släpptes, men lusten rasade stenhårt när jag läste användarlicensen. Jag har ingen större lust att lägga ner en massa tid för att WotC ska kunna sno det utan att ersätta mig.

subcodes

Veteran
men lusten rasade stenhårt när jag läste användarlicensen. Jag har ingen större lust att lägga ner en massa tid för att WotC ska kunna sno det utan att ersätta mig.

Det har varit ett hett ämne och diskuterats flitligt på deras egna forum, men, till de som använder det som den enda 'ursäkten för att inte bygga' (ursäkta mitt ordval, kom inte på bättre) har jag följande två argument, varav det senare är mitt egentliga, och det första snarare har att göra med marknaden.

1. magiska spaden
Man har betalat en viss summa för ett spel, och till det för man ett magiskt verktyg, säg t.ex. en spade, som man, om man lägger manken till det, kan gräva fantastiska hål med som ingen i grävbranschen hittills skådat. De som skapade spelet slängde in spaden, trots den låga avgiften, och det tog ifrån dem mycket av deras egna magiska krafter. För att inte bli utnyttjade måste de parera sig mot mästergrävare och människor som hade grävt så pass stora hål, eller meckat med spaden så pass mycket att den började göra annat, och det gör de genom att slänga in en liten brasklapp.

Det handlar om äganderätten, och hur marknaden fungerar. Det är som om en målare skulle köpa färger från dem, och det på burken står "Det du målar tillhör oss ifall det hotar oss, och därför kan vi ge dig dem billigt."

Förespråkar jag dem? Knappast, är långt ifrån deras linje, men, a)ingen tvingar oss till något, vilket du själv visade genom att inte bygga och b) deras beteende är nästan rimligt ur deras synvinkel, även om man kan tycka att de skulle haft större hjärta och mindre pengaintresse.

2. rationella operationer
I de flesta av dina beslut som du tänker ut angående det mesta ingår en mängd enkel sannolikhetslära. Du öppnar en dörr på ett visst sätt inte för att du vet att den kommer öppnas, utan snarare för att sannolikheten är väldigt hög att den kommer göra det. På samma sätt får man fundera när det kommer till EULA:n - vad är sannolikheten att Wizard of the Coast någonsin kommer vilja 'stjäla' din modul? I min mening är de mindre än att du ska snubbla en gång inom de nästkommande dagarna. Det är alltid logiskt riktigt att beakta sannolikheterna, och loigiskt oriktigt att ignorera dem.
Att det står i EULA:n att din modul redan tillhör den vid blotta skapelsen spelar ingen roll för din skaparglädje eftersom det som står, med största säkerhet, aldrig kommer aktualiseras. Det är som att få en lapp från kungen där det står "Du blir min arvtagare" och som ingen någonsin ser eller bryr sig om.

[vill inte fördjupa mig ytterliggare om ovanstående, men jag tror det går igenom rätt väl]

Krille

Super Moderator
" till de som använder det som den enda 'ursäkten för att inte bygga' (ursäkta mitt ordval, kom inte på bättre) har jag följande två argument"

Tja, jag har hört argumenten förr och jag håller fortfarande inte med.

Kodbasen i modulen tillhör fortfarande Bioware och D&D-varumärkena tillhör fortfarande WotC. Det enda jag tillför med en egen modul är mina egna varumärken. Kodbasen och D&D-varumärkena är fortfarande kvar i respektive ägares ägo, och den äganderätten kommer aldrig att hotas av mina varumärken.

Faktum är att det finns existerande exempel på varför argument 1 är så absurt: Visual C++. Vad WotC/Bioware försöker sig på vore något i stil med att Microsoft krävde äganderätten till varje programvara som skrivs i Visual C++, eftersom man kan skriva en egen C++-utvecklingsmiljö som hotar Visual C++ i Visual C++. Det skulle till och med gå att ersätta Visual C++ med denna i VC++ utvecklade miljö. Men i NWN kommer jag aldrig undan Biowares kodbas.

Det andra argumentet bygger på att folk tänker rationellt om sannolikheter. Det gör inte jag. Jag tänker synnerligen pragmatiskt om äganderätter. Som aktiv rollspelsskapare är det något som angår mig i högsta grad. Antag att jag skulle bygga en NWN-modul om Västmark. Plötsligt skulle Västmark och alla därtill hörande varumärken tillhöra WotC.

Ännu värre, antag att tredje part bygger en Västmark-modul till NWN. Då skulle också varumärkena övergå till WotC i enlighet med användarlicensen. I en eventuell tvist så skulle bevisbördan ligga på mig, emedan jag anklagar tredjeparten och WotC att begå en brottslig handling (sno mina varumärken). Så fram till dess att jag kan bevisa att tredjeparten har snott mina varumärken och dumpat över dessa till WotC så äger WotC mina varumärken.

Huruvida det kommer att inträffa är inte intressant: ur juridisk synvinkel har det redan hänt.

En del av skaparglädjen är att kunna peka på något som jag har gjort, i alla fall för mig. Om någon snor den rättigheten så har snott en stor del av skaparglädjen för mig. Så enkelt är det.

Troberg

Sinister eater
I de flesta av dina beslut som du tänker ut angående det mesta ingår en mängd enkel sannolikhetslära. Du öppnar en dörr på ett visst sätt inte för att du vet att den kommer öppnas, utan snarare för att sannolikheten är väldigt hög att den kommer göra det. På samma sätt får man fundera när det kommer till EULA:n - vad är sannolikheten att Wizard of the Coast någonsin kommer vilja 'stjäla' din modul? I min mening är de mindre än att du ska snubbla en gång inom de nästkommande dagarna. Det är alltid logiskt riktigt att beakta sannolikheterna, och loigiskt oriktigt att ignorera dem.
Att det står i EULA:n att din modul redan tillhör den vid blotta skapelsen spelar ingen roll för din skaparglädje eftersom det som står, med största säkerhet, aldrig kommer aktualiseras. Det är som att få en lapp från kungen där det står "Du blir min arvtagare" och som ingen någonsin ser eller bryr sig om.
Det är inte en fråga om sannolikheter, det är en fråga om ifall det är klokt att gynna företag som har sådana usla avtal. Börjar man göra det så lär sig företagen att de kan komma undan med sådant och det blir värre.

Titta bara på alla onlinespel som kostar att spela. Detta är möjligt bara för att en del är dumma nog att betala för något som i princip bara är marknadsföring. Om folk inte slutar betala för sådant så hamnar vi väl snart i ett läge där man måste betala för en kod som gör att man kan spela ett spel lokalt i en dag (nästa dag får man betala för en ny kod)...

subcodes

Veteran
troberg

Det är inte en fråga om sannolikheter, det är en fråga om ifall det är klokt att gynna företag som har sådana usla avtal. Börjar man göra det så lär sig företagen att de kan komma undan med sådant och det blir värre.

Men det du tar upp nu är ideologiskt, och förmodligen förankrat till politiken...och, precis som ovan: Håller med dig fullständigt - en av anledningarna till att jag köpte NWN var för att slippa betala skitavgifter på nätet. Genom att skapa en modul kommer jag ge svenska-online-rollspels-spelare ett alternativ till dessa tjänster, och på så sätt visar man bolagen vilken väg de ska vandra ; ) Nej, men skämt å sido - denna diskussen kommer dock väldigt snabbt in på syn och tycke om kapitalism, marknaden osv... åtminstone om jag ska säga mitt, och jag tror inte detta är rätt ställe.

Alla är överense om att deras avtal inte är att hurra för, inte sant?

Då vet vi det, och då finns det två saker att göra: Bojkotta produkten och förklara för dem att man gjorde det p.g.a. deras sketna avtal, så de vet till nästa gång, eller, om man som i mitt fall handlade produkten och läste avtalet senare, vid installationen - fördömma det genom att säga det till dem och diskutera det med andra (som här & nu t.ex.) och, eftersom skadan redan är skedd (dvs de har fått sin käsh och en såld enhet) se till att minimera den, genom att t.ex. bygga bra moduler - för förnuftet dikterar att det är riskfritt att göra det ända tills man ser aktualiserad risk, och inte bara potentiell. I samma veva kan man smälla andra, ännu fulare bolag, på fingrarna =P

Jag skulle kanske handlat annorlunda om jag kände till omständigheterna innan köpet, på precis samma sätt som jag skulle gjort mycket annat mycket annorlunda om jag haft mer information given på förhand. Får se till att kolla upp liknande saker mer ingående i framtiden.

subcodes

Veteran
krille:

Huruvida det kommer att inträffa är inte intressant: ur juridisk synvinkel har det redan hänt.

Tror du misstar dig: Tar du den principen du tillämpar, och ser vad den leder till kommer man komma fram till absurda slutsatser.

Ex 1: Det är inte intressant om en komet träffar jorden imorgon, för ur en kosmologisk synvinkel (nämligen den att det kan ske) har det redan hänt.

Ex 2: Om du kan köpa två lotter, från samma bolag, samma högsta vinst, men med den skillnaden att lotterna av typ 1 ger högsta vinst i vartannat fall rent statistiskt, och lotterna av typ 2 ger vinst i ett på miljonen - vilken lott köper du? Handlar du efter det som ditt argument insinuerar så borde du säga "Det spelar ingen roll, båda kan hända".. och här framgår klart och tydligt något mystiskt.

[Exemplena kan verka tagna ur det blå men jag tror de är korrekt utformade för att visa de bakomliggande tankestrukturerna. I slutändan kommer det handla om filosofi, och med tanke på att jag har sommarlov för tillfället så kommer jag, kanske orättvist, lämna ämnet därhän..]

Oavsett fall, "mitt" första argument i den ursprungliga threaden är inget jag själv förespråkar, tog snarare upp den å biowares vägnar eftersom jag sett dem driva frågan själva. Det mesta av det du skrev är givetvis väldigt tänkvärt, och man ser snabbt att du har en poäng som onekligen är sann (men den påverkar inte logiska operationerna, snarare så visar den på hur korkar biowares avtal är).

En del av skaparglädjen är att kunna peka på något som jag har gjort, i alla fall för mig. Om någon snor den rättigheten så har snott en stor del av skaparglädjen för mig. Så enkelt är det.

Det du har skapat har du skapat, ingen kan sno det ifrån dig, oavsett om de stjäler de med hälp av juridiken.
Såvitt jag vet finns det hittills inte ett enda fall där en privatperson blivit drabbad av avtalet på ett sätt som avtalet möjliggör. Där finns en minimal chans att just du blir deras första offer om du gör en modul, sure, det går inte att förneka, men, ber du dina föräldrar stanna hemma från jobber imorgon? Det finns en liten chans att de kör över någon på vägen dit, eller att arbetsplatsen blir föremål för ett terrorattentat. Vad skiljer fall x från y, när man ser ur det i matematiskt/statistiskt perpsektiv? Såvitt jag förstår - inget.

Att du sedan som person har tappat skaparglädjen pga deras trista avtal är beklagligt = / ...och, oavsett vilket intryck jag kan ge här (för jag börjar få känslan att folk på allvar tror jag försvarar dem) så har jag full förståelse för "tappade-skaparglädje-känslan".. har fått min del av den i andra sammanhang. = (

Troberg

Sinister eater
om man som i mitt fall handlade produkten och läste avtalet senare, vid installationen
Du har rätt att avbryta installationen i det skedet och lämna tillbaka produkten utan att acceptera avtalet.

För min del så slutar resonemanget i att det finns massor av bra spel, det finns ingen anledning att köpa de som har slavkontrakt när det finns många bra spel som inte har det.

Troberg

Sinister eater
Tror du misstar dig: Tar du den principen du tillämpar, och ser vad den leder till kommer man komma fram till absurda slutsatser.(snip)
Det är här du gör en tankemiss. Problemet är att i samma ögonblick man gör gör en NWN-modul av ett spel så går ägenaderätten till varumärket över till Bioware, vare sig de utnyttjar det eller inte så kan man själv inte längre utnyttja det om man inte först tar tillbaka det i rätten, vilket man kommer att få svårt att lyckas med eftersom man en gång överlåtit rätten till Bioware.

Om jag ger dig en gräsklippare så är den din även om du inte använder den. Jag kan inte bara smyga hem till dig och låna den utan att fråga och jag kan inte bara kräva tillbaka den.

Svårare än så är det inte.

Krille

Super Moderator
"Tar du den principen du tillämpar, och ser vad den leder till kommer man komma fram till absurda slutsatser."

Mig veterligen så finns det ingen lag eller något avtal som säger att Jorden kommer att träffas av en komet imorgon, eller att lotterierna kommer att utdela vinst. Det finns däremot ett avtal mellan mig och Bioware/WotC som säger att WotC äger de varumärken som jag lägger in i NWN-modulen. Med andra ord, de har redan snott det, kometen har redan träffat och jag har redan vunnit. Frågan är väl mest om de tänker använda det de snor, kometnedslaget skadar mig, eller om vinsten blir större än en ny trisslott. Det handlar inte om filosofi, utan om lag och rätt. Ett så sunkigt avtal som tar ifrån mig äganderätten till mina varumärken tänker jag helt enkelt inte skriva under, oavsett om risken är låg att WotC kommer att använda mina varumärken.

Om någon skickar in något material till något företag, till exempel att någon skickar in ett rollspelssynopsis till ett rollspelsförlag, så finns det en rätt standardmässig procedur med inskickningsavtal. Dessa avtal reglerar vad som gäller för upphovsrätt och publiceringsrätt av det inskickade materialet. I princip så finns det två sorter: seriösa och oseriösa. Den seriösa sorten säkrar upphovsmannens rätt till det inskickade materialet, och förlaget förbinder sig att inte använda materialet i någon form förrän ett korrekt avtal upprättats som reglerar ersättningen till upphovsmannen. Den oseriösa sorten säger att förlaget har rätt att använda allting som skickas in till dem. Biowares/WotCs avtal faller helt klart under den oseriösa sorten.

"Det du har skapat har du skapat, ingen kan sno det ifrån dig, oavsett om de stjäler de med hälp av juridiken."

Vaddå? Det är ju inte mitt längre. Visst, jag har skapat det, men vafaen hjälper det när någon jävel har snott det från mig? Det var kul att bygga den här bilen också, men gör det mig gladare om någon snor den av mig? Tvärtom, jag blir bara ännu mer sur. Nån jävel har snott min bil!

Jag var heltänd på NWN till en början och såg massor med balla möjligheter. Sen läste jag användarlicensen och begrep vad den innebar. Den dödade totalt all lust att fortsätta.

Nu kan jag inte säga att min syn på saken är universell, och att alla svenskar delar den. Personligen tror jag att ointresset här beror på att detta är ett pappersrollspelsforum, inte ett datorrollspelsforum, så de som hänger här är inte intresserade av så primitiva rollspelsformer som NWN. Men för min del så var det användaravtalet.