chrull;n38280 said:
Det här vill jag höra mer om!
Varför varvar ni in lite DoD91? Dvs är det någon annan anledning än att en spelledare föredrar det DoD och en annan föredrar Eon?
Spelar ni annorlunda när ni spelar DoD91 än Eon? Dvs GÖR ni andra saker/skapar ni andra typer av historier när ni spelar DoD?
Just nu är det igentligen bara en av oss som "regelbundet" spelleder (och med regelbundet menar jag inte igentligen regelbundet, hur mycket vi spelar varierar kraftigt... allt från inget, till 2-3 handfullar gånger... per år... i år har vi nog inte rollspelat en enda gång än). Vi två andra är inte riktigt lika bra på det med att SL'a... specielt inte jag.
Om man tittar på oss tre: Våran huvud SL, han SL'ar oftast Eon men varvar in med DoD 91 ibland. Hans lillebror SL'ar bara DoD 91 (för det är simpelt nog för att han ska komma ihåg reglerna... någerlunda...), och han SL'ar bara när hans storebror inte vill SL'a. Och dom få gånger jag SL'ar (vilket händer när bröderna inte vill SL'a), så varierar det vad jag SL'ar, jag är den enda som ibland SL'ar utanför standarden av Eon och DoD.
Jag tror att en stor anledning till att vi varvar in DoD, lite då och då, varierar. Det är allt från att ha lite variation, ta en kort pause från Eon (vilket vi spelar bortåt 95+% av gångerna), spela något som är mindre krävande och simplare än Eon, snabbt slänga ihop något för det kan ta en rätt lång tid att skapa karaktärer till Eon (DoD oftast 1-2 timmar, Eon 2-4+ timmar... lägg till minst en 0.5-1+H för mig), eller för att våran SL fick någon ide, SL's lillebror blir tvingad till att SL'a, spela något som är snäpper mindre dödligt än Eon (döda SLP's fyller hjulspåren bakom oss XD ), etc.
Det är nog oxå lite av tradition och nostalgi för samtliga av oss... inklusive den spelgruppen som jag och min nuvarande huvud SL var med i från 96 till ca 03. 1996 var när vi började spela rollspel, figurspel, mm, för första gången (minus den gruppens huvud SL, vilket inte är samma person som SL'ar för mig nu för tiden). Och det var DoD 91 som var det första penna och pappers rollspel som vi alla spelade (minus den gruppens huvud SL, han var redan en 10 års veteran vid den tiden med både DoD, Blood Bowl, Warhammer 40K och Fantasy, mm).
Sen kan jag oxå se en svag trend med varför DoD ibland varvas in... magi... spela en magiker. Kan väl säga att det inte är jag som spelar magiker då, om SL inte ville att vi alla skulle vara magiker, för spela magiker är något av det mest tråkiga som finns ur min synvinkel.
Även om det ibland spelas en Magiker när vi spelar Eon, så är det mer vanligt när vi spelar DoD 91. Orsaken till det är nog för att spela en Magiker i Eon kan vara extremt avancerat och otympligt, magier tar ofta en hel del tid att lägga, kan vara svåra att lyckas med något användbart, mm... så långt som jag vet i alla fall. Det är i alla fall känslan jag fått av magi i Eon, tar tid, otympligt, svårt att använda i strid, mm. Medan i DoD så är det rätt simpelt, rätt så "rakt på" mm. Om jag minns rätt så har de två andra i min grupp snackat om att man är urusel som magiker i början i Eon, och en stor del av en magikers liv... och sedan någon stans ner på vägen så smäller det till och magiker blir halvgudar i ett fingerknäpp. Hur mycket sanning det ligger i det vet jag inte... men om där inte var någon sanning till det skulle det nog spelas fler magiker bland oss i Eon (inte för mig dock... svårighet att spela magiker har ingen betydelse för mig när det gäller om jag ska spela en magiker eller inte).
Finns kanske fler orsaker att vi varvar in DoD 91 ibland... men jag tror det jag sagt ovan representerar det mesta.