Nekromanti Svensk Setting?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jo, men...

...då är man där igen och lägger en massa resurser på att göra en massa olika riken.

Jag tror på att man ska ha en begränsad plats, och sen låta de olika rikena ha representanter där. En ö, ett slott, en dal, eller en tekopp.

Men det är bara jag, det vet jag. Dante vill alltid göra stora världar som modelleras efter historiska omvälvningar. När han inte gör elementarvärldar, vill säga.

M.

EchonCique

Hero
… då gör man ju det!

Gormenghaust är ju en underbar serie och en helskön miljö att bygga en kampanjmiljö till. Jag bara adderade att om man ville ha lite större spridning så kan man ju alltid göra större portaler med större saker och ting.

Jag skulle älska spela i en stängd garderobsvärld iofs, framförallt om det finns hemliga källare man kan ned och döda lite hjärndöda monster i :gremwink:.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Gormenghast

Det här ger mig skitmånga idéer, förutom givetvis Gormenghast. Slottet i Michael Moorcocks "Gloriana" kan ju ses som något liknande, liksom Borges bibliotek i Babel. Behövs det egentligen någon härskare? Många mäktiga fraktioner finns det säkert, och flera tycks invävda i någon form av konspiration, men styrs konspirationen ovanifrån, eller har de sammansvurna själva skapat en högre sanning?

Det här kan säkert också funka om man börjar på låg nivå och bygger sig uppåt -- slottet bör ju till stora delar vara outforskat. Om rollpersonerna lever i någon form av "park" är det ju troligt att de ses som barbarer av slottets övriga invånare, eller åtminstone att de är omedvetna om mycket av slottets uppbyggnad.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Den eviga festen

Och så kan man ha en balsal där det pågår en evig fest.

Och en labyrint med en minotaur!

Och höga, hemska torn. Och högst upp bor en drake. Och längst ner i källaren också.

M.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Den eviga festen

Det finns flera eviga fester, så att små sällskap av trubadurer och underhållare kan resa mellan dem. Och smala broar mellan tornen. Och en djurpark där bestarna håller på att ta sig ut. Och stora bibliotek. Och vart kommer maten ifrån? :gremlaugh:

/Dimfrost

Organ

Out of time, out of mind
Maten

[ QUOTE ]
Och vart kommer maten ifrån?

[/ QUOTE ]
Självklart finns det ett gigantiskt dungeonliknande kök i de nedre regionerna. Över detta vakar en gigantisk kock med hög mössa och en slev i handen. Frågan är bara var han får råvarorna ifrån? Det verkar nämligen som att mängden mat som på rykande fat bärs ut till slottets olika delar är större än leveranserna till köket. Skumt! Det ryktas att en av kökspojkarna som började snoka i det hela försvann under mystiska omständigheter. En del säger att han fick förflyttning till en annan tjänst. Andra är mer osäkra. Hursomhelst har det inget att göra med att delar av en liten kockmössa hittades i en köttstuvning som burits upp till de övre våningarna.

/Anders

Organ

Out of time, out of mind
Visst är det en ö

[ QUOTE ]
En ö

[/ QUOTE ]
Ön i fråga ligger i söderhavet. Där lever ett antal stammar på ganska primitiv nivå. De lever på att fiska och att skörda kokosnötter. De har konflikter med varandra då och då men oftast inte då de alla bor i skuggan av voodoo-häxmästaren. Få har sett honom men alla vet att han bor i vulkanen på öns mitt. Han har en stor träsmask och en spira med en dödskalle på och skulle störtplatsa i Fantomen.

/Anders

Pom

Swashbuckler
Re: Kejsaren mellan tallarna

Enligt legenden ska österlandets Kejsare bo på en kulle, mitt i skogen, på den största ön, mitt i sjön. Det ryktas att han har en flygande matta, och att hans svartkonstkunnige går klädd i klänning med stjärnor och månar! Kejsaren har flytt till nordlandet för att undkomma sina fiender, och har med stark magi lagt en dunkel dimma runt sitt slott.

Eller nått sånt. Jag tycker att det blir roligare om du gör ett mystiskt gäng från österlandet som bor i skogen, istället för att göra hela orienten! Tänk vilka äventyrsmöjligheter med kulturkrockarna!

Flygande mattor! Assassins! Djinn! Turbaner! Kroksablar! 40 rövare! Fagra haremsdamer/herrar! Eunucker on the loose!
Jo, det kan vara mycket kul. Fast risken blir (som jag ser det) att vi bara kommer att göra en trakt, snarare än en hel värld.

Hunk

Hero
Re: Gudar till Dunder & Drakar

Nu håller ju Oldtimer på med Dunder & Drakar (dvs DnD på Svenska), men i det finns det ju t.ex. brister, exempelvis får ju inte Clericens/Prästens gudomar finnas med då de inte ingår i OGL.
Jag håller på att fila på en pantheon gudar till Dunder & Drakar och har mer eller mindre lovat Oldtimer att förse honom med det för redigering och eventuell inkorporering i regelboken. Gudarna bygger dock på historiska pantheoner och är en misch-masch av framför allt keltiska, egyptiska och grekiska gudar som jag använder mig av i min kampanj + ett fåtal egenskapade tillägg. Detta är en helt acceptabel lösning för oss med "old schoolkänsla", men en del spelare med mer modernt sinnelag tycker förmodligen att en nyskapad pantheon är betydligt mer intressant, medan andra nog kan tycka att man i alla fall inte kan blanda mytologier hur som helst. Eftersom D&D för mig innebär gudar som Mithra, Set, Thot, Manannan och Thanatos är det dock den utgångspunkten jag har - jag skulle knappast ha fantasi nog att skapa en helt egen pantheon. Jag har medvetet valt att undvika de allra största nordiska och grekiska gudarna, t ex Tor, Oden, Zeus och Athena, eftersom folk ofta har en alltför tydlig egen bild av dem och att jag känner att jag därmed inte har så stor frihet att modifiera dem. Döper man om Oden till Wotan blir det dock en annan sak...

Krille

Super Moderator
Helan och halvan

"Så jag föreslår att vi skapar en vikinginspirerad värld, med mycket magi, en djup skog, en djup sjö, två magikertorn som bråkar med varandra, och två byar, en god och en ond. No more."

Låter väldigt Trudvang d20, och då skulle i alla fall inte jag anstränga mig för fem öre. Möjligen skulle jag inköpa mig en Jorges Bestiarium och en DoD Magi, och sen skulle jag försöka matcha Jorges monster med saker i MM, och slutligen sno de fornnördiska besvärjelsenamnen i DoD Magi till D&Ds besvärjelser. Och sen skulle man faktiskt vara rätt klar.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Trädgudar

I såfall ska väl hela världen vara ett träd. Nordiskt så att det räcker till och blir över.

Nightowl

Champion

Och solen och manen ska vara flygande skepp eller vagnar. Korda av en helt enorm snubbe.

Erik, ger ny innebord at monstren "solar" och "planetar"

chrull

Stockholm Kartell
wiki is teh shit.

ska vi/ni/dem göra det här så är en wiki verkligen rätt väg att gå

men det kan ju vara smart att börja med att bestämma tema och riktlinjer redan innan wikin är uppe...

Pom

Swashbuckler

Solen funkar som hangarskepp at en massa sma svanbatar fulla med alver som sjunger opera!
Jomenvisst!

Och vodoniska varluvsskepp ansätter dem högt ovanför Yggdrasil som förstås är en liveworld. Och gudarna gömmer sig i annekterade citadell i regnbågsoceanen utanför kristallsfärens skal, utom räckhåll för syreslösande långskepp.

Nightowl

Champion
Vogoner och varluvor

Och vodoniska varluvsskepp...
1, Jag laste "vodoniska" som "vogoniska". Brrr, finns det nagot hemskare an vogoner?
2, En varluva, ar det en kille som forvandlas till en yllemossa en gang i manaden? (Hur smittar luvantropi, forresten? Jag har aldrig haft en mossa som bitit mig...) :gremgrin:

Erik

Pom

Swashbuckler
Re: Vogoner och varluvor

2, En varluva, ar det en kille som forvandlas till en yllemossa en gang i manaden? (Hur smittar luvantropi, forresten? Jag har aldrig haft en mossa som bitit mig...)
Näjeh. En varluva är en syntetbasker som blir pälsmössa i spotlight.

Lägg märke till att jag var ädelmodig nog att inte använda din prickbrist i mitt svar, delvis för att du garderat dig genom att redan påpeka det och delvis för att du faktiskt var rätt fyndig. :gremgrin:

När jag mailade min fru under hennes londonstudier brukade jag för övrigt börja varje mail med följande rad:

ÅÄÖ åäö

Så att hon kunde klippa och klistra av hjärtans lust - språkmänniska som hon är.