Nekromanti Svenska D&D 3 ed. äventyr?

Asmo

Veteran
Tjena!
Jag är helt ny på detta forum, ser fram emot att få lära känna en massa trevliga gamers!
En fråga:
Är det nån som vet om det finns färdigskrivna äventyr/moduler för D&D 3ed. på SVENSKA?
Jag har en kompis som gärna skulle vilja vara DM fast han har lite problem med engelskan + att han har dyslexi.
Asmo

Erik Brickman

Veteran
Jag skulle för det första inte rekommendera en dyslektiker att bli spelledare, hur organiserad och intelligent den människan än är! No offense! Jag menar, dom saker man måste hålla reda på där, utan att läsa det minsta fel är kort sagt hjärn-sprängande. Jag är spelledare och kan säga helt ärligt att jag har ett h-e ibland att hålla reda på alla värden på skills, abilities, saves, spells etc. etc. mitt under pågående strid t.ex.
Och jag är definitivt ingen stjärna på att spelleda.
Men om det ändå ska göras, alltså att killen bara måste få vara SL, så be honom börja med ett mycket enkelt engelskt äventyr och försöka översätta det viktigaste. Sen ska alla spelare vara med och dela på uppgifter, t.ex. en spelare kan sköta hur snabbt alla rör sig i gruppen (Initiative) och var deras figurer kan gå, springa och stå under strider etc.
En annan spelare kan sköta hur mycket kroppspoäng (HP) och rustningar/vapen (AC) alla har och kan använda för tillfället. Och en tredje spelare kan sköta vilka magiska formler, eller speciella förmågor som PC's i gruppen kan använda, etc.
Denna arbetsfördelning gör det mycket lättare för SL!

Lycka till.

Over and Out. Dracopticon.

Asmo

Veteran
Tack för svaret Dracopticon!
Han har varit spelledare vi flera andra tillfällen, och det har funkat hur bra som helst. Det vi sökte efter var om det finns färdigskrivna äventyr till D&D 3 ed på svenska?
Glad för all hjälp!

Organ

Out of time, out of mind
Varför skulle inte en dyslektiker kunna vara spelledare? De handfull dyslektiker jag känner fungerar precis som icke-dyslektiker i alla tänkbara situationer (förutom då med den självklara skillnaden att de stavar som krattor). Jag menar, att någon lider av dyslexi betyder inte automatiskt att de är dumma i huvudet.

/Anders

Erik Brickman

Veteran
Men läs vad jag sa!

Men det var ju det jag sa! "No offense" betyder, om du inte har hört det uttrycket förut, att man inte menar något illa med sitt resonemang. Och jag sa, att "jag inte rekommenderar" en sån kille att vara SL. Det betyder just DET. Rekommenderar. Inte "du ska inte vara SL för du är ful och dum i huvet". Läs vad jag skrivit istället för att vinkla det till annat! Och om det är någon som tog illa upp, inkl. dig, så ber jag om ursäkt! /images/icons/love.gif

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dyslexi har inget...

...att göra med hur mycket man kan hålla i huvet på en gång. Det är helt enkelt att man läser fel ibland (i större eller mindre utsträckning). Den bästa spelledare jag haft, Herr Nils, har vissa problem med dyslexi. Det skiter han i och spelleder alldeles utmärkt, eller till och med alleles enastående, i alla fall. /M

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member

Baldyr

Hero
Att hålla i huvudet

Jag tänkte (tyvärr) stämma in i klagokören. (Det är ju så politiskt korrekt att hacka på folk som talar illa om människor med handikapp./images/icons/wink.gif) Jag tror nämligen inte heller att dyslexi behöver vara något hinder för att man ska kunna spelleda.

Däremot kan man ju välja att spelleda mindre regeltunga rollspel eller använda system med mindre siffror, tabeller och förrvillande förkortningar, om det nu är det som är problemet. Jag vet sedan inte om dåliga språkkunskaper har någon koppling till dyslexi, men det finns ju andra spel än D&D, om man säger så. (Jag skulle exempelvis rekommendera Västmark, med risk för att att låta tjatig./images/icons/wink.gif Det har enkla regler och är dessutom på svenska.)

Jag lider inte själv av dyslexi (eller gör jag? hur vet man om det i så fall?) men däremot är jag usel på att hålla exempelvis siffror i huvudet. Detta kan ställa till det ordentligt för mig när jag ska spelleda. Om jag inte skulle gilla att spela med regler så skulle jag alltså kunna spelleda friform istället. Jag håller mig istället till mindre siffertunga rollspel, som jag klarar av även i praktiken. (Att jag sedan konstruerar ett spelsystem utan spelvärden är ingen slump, antar jag./images/icons/wink.gif)

Alltså: Välj ett rollspel som passar spelledaren ifråga. Vi har alla våra starka och svaga sidor, helt enkelt. Och man måste inte spela just ett specifikt spel (exempelvis D&D), speciellt om det känns för svårt. Rollspel blir bara vad man gör det till - det spelar inte så stor roll vilket spel man spelar.

/Baldyr

Erik Brickman

Veteran
Re: Dyslexi har inget...

Gud vad du är på mig. Jag MENADE INTE att dyslektiker inte får vara spelledare, eller att dom är dumma i huvudet, jag bara sade att jag inte skulle rekommendera en dyslektiker att spelleda. Vet du, jag har faktiskt problem med väldigt stora räknetal på papper (däremot inte huvudräkning). Så man kan hårddra det och säga att jag har dyskalkuli, om du har hört talas om det? Men om nån skulle säga att han inte rekommenderade mig att handha en kurs i högskole-matematik, så skulle jag inte automatiskt gå i försvars-ställning, utan nog hålla med den killen. Däremot inte sagt att jag inte (om jag gav mig f-n på det) kunde lära mig att räkna stora tal eller hög matematik på papper om jag tränade det under en längre tid. Precis som jag sa att den nämnda dyslektikern kunde göra. Om han väldigt gärna vill vara DM och känner sig osäker på engelska, så kan han börja med ett enklare äventyr och översätta det och också ta hjälp av sina spelare t.ex. Det var vad jag sa, inte att dyslektiker är dumma i huvudet eller nåt annat liknande! "Förstår du mig, eller måste du opereras?" !!

Boobis

Warrior
Re: Dyslexi har inget...

Eller så tyckar Magnus att du har fel. Du tror att en dyslektisk spelledare får det svårt, han tycker sig ha motexempel. Det behöver inte vara svårare än så.

Jag tror inte heller att de sakerna du räknade som svårt har något med dyslexi att göra, men jag är inte expert på ämnet. Men visst tar det säkert längre tid att läsa igenom reglerna, men spelar man "roleplaying" (som du enligt egen utsaga föredrar) och inte "ruleplaying" så kanske man kan läsa regler mellan sessioner och improvisera lite?

-J med glimten i ögat

Erik Brickman

Veteran
Mycket bra sagt!

Mycket bra sagt Boobis!
Så kan det definitivt vara, jag kan ha missuppfattat det hela och Magnus kan helt klart bara tycka annorlunda p.g.a. sina egna upplevelser.
Men jag tror inte jag missuppfattade att Magnus tyckte jag nedvärderade dyslektiker, vilket inte var min mening. Och jag ber verkligen alla dyslektiker om ursäkt om dom uppfattade det så också.
Snälla, tro mig, jag tycker inte att det är någon skillnad i människovärde mellan dyslektiker och "icke-dyslektiker"!
Att sedan jag inte rekommenderade dyslektiker att vara spelledare KAN bottna i mitt eget dåliga självförtroende. Visst så kan det vara. Och nu var det sagt. Nån annan som vill erkänna nåt? Eller det kanske inte är nån som vågar?

Erik Brickman

Veteran
Till alla dyslektiker !!!

Snälla, tro mig, jag tycker inte att det är någon skillnad i människovärde mellan dyslektiker och "icke-dyslektiker"!

Jag ber verkligen, ur djupet av mitt hjärta, alla dyslektiker om ursäkt om dom uppfattade det så!

Jag har egentligen en tro att alla människor har åtminstone EN talang (ibland fler)! Och om man t.ex. har dyslexi, så kan man ha någon annan grej, t.ex. väldigt snabb matematisk förtåelse-förmåga som inte andra har. Eller är man bra på språk, så är man sämre på matematik, eller matlagning eller laga cyklar, eller vad som helst!

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag har inte...

...sagt att du tycker att dyslektiker är dumma i huvet. Jag har sagt att dyslexi inte har nånting med hur mycket man kan ha i huvet att göra. Jag tog också som exempel att en av mina vänner är dyslektiker och en väldigt bra spelledare. Om du väljer att ta detta som ett påhopp på dig, då får du göra det. Det var ett förtydligande om att dyslexi inte har nånting att göra med hur mycket man kan ha i huvet. Läser du inte in lite mycket i mitt inlägg? /M

Organ

Out of time, out of mind
Re: Men läs vad jag sa!

Jag kanske var lite hårdare i tonen än jag avsåg. Det var inte meningen att göra dig upprörd och jag ber om ursäkt.

Är vi fortfarande kompisar...? /images/icons/smile.gif

/Anders

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Man kan faktiskt göra så här...

...köpa de gamla Titan Games-äventyren för D&D på svenska, och sen använda sig av konverterade stats för att få D&D3e-spelbarhet

En utmärkt idé. Jag kanske borde lägga upp svenska 3e-konverteringar av våra fina gamla äventyr.

Om jag bara fick skulle jag kunna plocka fram originaltexterna (jag tror jag har något som läser Wordperfect 4.2) och konvertera dem, men, men... /images/icons/frown.gif

/Mikael

Organ

Out of time, out of mind
Re: Man kan faktiskt göra så här...

>Om jag bara fick...

Varför får du inte?

Hur lätt är det förresten att få tag i de gamla Titanmodulerna, och hur många gjordes allt som allt?

/Anders

Oldtimer

Slava Ukraini!
Upphovsrätt

Varför får du inte?

TSR (dvs numera WotC) har ju kvar upphovsrätten på de engelska originalen som översättningarna baseras på. Vi fick ju betala TSR 80 cent för varje exemplar vi tryckte (OBS tryckte, inte sålde!), så det är ju inte aktuellt att trycka fler, varken original eller konvererade, utan ytterligare betalning.

Hur lätt är det förresten att få tag i de gamla Titanmodulerna, och hur många gjordes allt som allt?

Vi slängde det mesta lagret av moduler när vi stängde Titan 1990 (jo, jag har en del sparade /images/icons/smile.gif), så jag vet inte hur många det finns kvar ute i omlopp.

Vi tillverkade totalt fem moduler, B3, B4, B5, B7 och E1 (hette X3 i original).

/Mikael