Hans E Magnusson
CAPS LOCK
Jepp nu vill jag ha en fet lista på braiga svenska fantasy/skräck/science fiction författare. Böckerna bör vara riktad mot en vuxen läsare, barn/ungdoms fantasy finns det ju massor va.
tack
tack
Tja behöver nått nytt att läsa, har just lyssnat färdigt på Färjan av Mats Strandberg och funderade på om jag skulle försöka hålla mig kvar på svensk mark, mest för skoj skull.Swedish Chef;n203819 said:Någon anledning till att du vill ha just svenska författare?
Vet att jag har läst Maktens vägar men minns tyvärr inget alls, var över 20 år sedan så ...Skarpskytten;n203837 said:En författare som jag varit nyfiken på väldigt länge är Bertil Mårtensson. Jag hade honom som lärare i logik på Lunds universitet runt 1993 och det gick dunkla rykten i klassen om att han skrev sci-fi och fantasy. Och det är jag idag säker på att han har gjort, men jag har aldrig blivit klar till att läsa något av honom. Är det någon här som kan ge ett omdöme?
Men hallå! Om folk går runt och läser wikipedia kommer ju det här forumets besserwissrar att bli arbetslösa!zonk;n203844 said:Om forumet inte presterar så kan man ju annars börja sina efterforskningar på wikipedia: https://sv.wikipedia.org/wiki/Svensk_science_fiction
Jag läste Projekt Nyaga (Rymdväktaren och den direkta uppföljaren Nyaga) när jag var typ 16 och blev väldigt tagen då, men jag hade nästan glömt dem nu. Bra skit.zonk;n203834 said:Mina kompisar tjabbade alltid om Peter Nilsson. Jag var inte så frälst själv. Sci-fi. Rymdväktaren kan vara en av de kändare evt.
OT men Sam J Lundwalls översättningar av Lovecraft är fan på sitt sätt betydligt mer njutbara än originalet. Sen har han ju översatt den jävligt sköna "Måndag börjar på lördag" av Strugatskij-bröderna. Fina grejer! Får ta o kolla upp hans egna alster tror jag bestämt! Det är så jävla mkt i pipelinen bara..anth;n203862 said:SF-författarna Dénis Lundbohm och Sam J. Lundvall växte jag upp med.
Även om jag inte läst den själv så har Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren skrivit Engelforstrilogin.
Det var tydligen så pass bra att den filmatiserats.
Kolla upp Fängelsestadenzonk;n203863 said:OT men Sam J Lundwalls översättningar av Lovecraft är fan på sitt sätt betydligt mer njutbara än originalet. Sen har han ju översatt den jävligt sköna "Måndag börjar på lördag" av Strugatskij-bröderna. Fina grejer! Får ta o kolla upp hans egna alster tror jag bestämt! Det är så jävla mkt i pipelinen bara..