Nekromanti Svenska fantasy/skräck/science fiction författare, vilka bra finns det?

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Jepp nu vill jag ha en fet lista på braiga svenska fantasy/skräck/science fiction författare. Böckerna bör vara riktad mot en vuxen läsare, barn/ungdoms fantasy finns det ju massor va.

tack

Erik Granström är bra, Harry Martinsson är grym, i övrigt står det still. Någon anledning till att du vill ha just svenska författare?

kloptok

Pensionerad astrolog
Även om jag har lite svårt för hans stil personligen så bör väl Anders Fager nämnas också. Och en del noveller gillar jag ändå en hel del trots att språket inte är min grej.

Karin Boyes roman Kallocain är fantastiskt bra.

Boel Bermann har jag inte läst, men hon har spelat en del rollspel genom åren vet jag (jag kan minnas fel men jag har för mig att hon pratar en del om det i ett avsnitt av poden Obiter Dictum) och samarbetar en del med Fria Ligan. Skriver nog mest urban fantasy och scifi som jag förstått det. Någon mer insatt får gärna rätta mig om jag har fel och fylla ut med mer.

Ska se om jag kan komma på fler.

Mogger

Hipsteranka
Andreas Marklund (Järnringen) skrev Skördedrottningen som jag minns som helt ok, även om det inte var Johan Ajvide Lindqvist-nivå.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Swedish Chef;n203819 said:
Någon anledning till att du vill ha just svenska författare?
Tja behöver nått nytt att läsa, har just lyssnat färdigt på Färjan av Mats Strandberg och funderade på om jag skulle försöka hålla mig kvar på svensk mark, mest för skoj skull.

zonk

muterad
Mina kompisar tjabbade alltid om Peter Nilsson. Jag var inte så frälst själv. Sci-fi. Rymdväktaren kan vara en av de kändare evt.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
De två bästa fantasyromanerna på svenska som jag läst är Frans G Bengtssons Röde Orm och Astrid Lindgrens Ronja rövardotter. Bägge bör räknas till världslitteraturen (och gör väl det också).

Jag har bara orkat ta mig igenom en bok vardera av herrar Fager och Granström. Både är magnifika språkbegåvningar - på gott och ont - men jag har svårt för skräck i allmänhet (det mest skrämmande med Fager är hur ofta han använder ordet "knulla") och Granströms metafysik gör både hans värld och hans karaktärer helt ointressanta. Fager vill jag läsa mer av; Granström inte.*

En författare som jag varit nyfiken på väldigt länge är Bertil Mårtensson. Jag hade honom som lärare i logik på Lunds universitet runt 1993 och det gick dunkla rykten i klassen om att han skrev sci-fi och fantasy. Och det är jag idag säker på att han har gjort, men jag har aldrig blivit klar till att läsa något av honom. Är det någon här som kan ge ett omdöme?

*Dagens litterära skryt: jag hjälpte Fager med lite efterforskningar när han skrev Jag såg henne idag i receptionen och som något slags tack döpte han en karaktär i den efter mig. Mycket ska man vara med om här i livet.

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Skarpskytten;n203837 said:
En författare som jag varit nyfiken på väldigt länge är Bertil Mårtensson. Jag hade honom som lärare i logik på Lunds universitet runt 1993 och det gick dunkla rykten i klassen om att han skrev sci-fi och fantasy. Och det är jag idag säker på att han har gjort, men jag har aldrig blivit klar till att läsa något av honom. Är det någon här som kan ge ett omdöme?
Vet att jag har läst Maktens vägar men minns tyvärr inget alls, var över 20 år sedan så ...

Jocke

Man med skägg
Jag skulle säga att framför allt Gå Nedför Trappan - del två i Den Tredje Systern-triologin av Gunnar Blå är värd att spana in. De andra två delarna är också extremt läsvärda (och novellsamlingarna, men de är ju nästa bara wierd/snusk). Har inte hunnit läsa det Edenborg skriver under eget namn, men det lär också vara rätt så vasst och kanske i rätt genre.

Lars Kranz serier Dödvatten och Vandrande stjärnor är också heta tips.

Andreas Romans Mörkrädd blev jag mörkrädd av att läsa, så det måste vara ett gott betyg.

Jag har en tunn volym som heter Vem är Arvid Pekon? av Karin Tidbeck som var extremt läsvärd, men har av nån anledning inte läst mer av henne. Det borde jag göra.

Henrik Möller gör mest film, men är värd att kolla upp ändå. Skuggan av dig och Bortglömda djurens dal är mer eller mindre "safe for work". Internetporren går lite långt för ett kontorslandskap men är också bra.

Tiskriften Minotauren är en guldgruva.

Jocke

Man med skägg
zonk;n203834 said:
Mina kompisar tjabbade alltid om Peter Nilsson. Jag var inte så frälst själv. Sci-fi. Rymdväktaren kan vara en av de kändare evt.
Jag läste Projekt Nyaga (Rymdväktaren och den direkta uppföljaren Nyaga) när jag var typ 16 och blev väldigt tagen då, men jag hade nästan glömt dem nu. Bra skit.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Jag kan rekommendera I den röda damens slott av Lars Jakobson. Det är allt jag läst av honom, ännu, men jag har hört att även andra titlar ska vara bra.

Bolongo

Herr Doktor
Gabriella Håkansson är kanske oftare ute i magisk realism och tassar än ren science fiction, men man kan i vilket fall säga att hon inte skriver riktigt som någon annan svensk.

anth

Vetefan
SF-författarna Dénis Lundbohm och Sam J. Lundvall växte jag upp med.

Även om jag inte läst den själv så har Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren skrivit Engelforstrilogin.
Det var tydligen så pass bra att den filmatiserats.

zonk

muterad
anth;n203862 said:
SF-författarna Dénis Lundbohm och Sam J. Lundvall växte jag upp med.

Även om jag inte läst den själv så har Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren skrivit Engelforstrilogin.
Det var tydligen så pass bra att den filmatiserats.
OT men Sam J Lundwalls översättningar av Lovecraft är fan på sitt sätt betydligt mer njutbara än originalet. Sen har han ju översatt den jävligt sköna "Måndag börjar på lördag" av Strugatskij-bröderna. Fina grejer! Får ta o kolla upp hans egna alster tror jag bestämt! Det är så jävla mkt i pipelinen bara..

anth

Vetefan
zonk;n203863 said:
OT men Sam J Lundwalls översättningar av Lovecraft är fan på sitt sätt betydligt mer njutbara än originalet. Sen har han ju översatt den jävligt sköna "Måndag börjar på lördag" av Strugatskij-bröderna. Fina grejer! Får ta o kolla upp hans egna alster tror jag bestämt! Det är så jävla mkt i pipelinen bara..
Kolla upp Fängelsestaden
https://latsommad.wordpress.com/2015/01/24/sam-j-lundwall-fangelsestaden/

Den är "en aning" anakronisrtisk då den utspelas på Pangea
https://sv.wikipedia.org/wiki/Pangaea

Den har delvis gett upphov till ett rollspelsprojekt, "Staden", som ett par personer på forumet höll på med på det gamla forumet.
(kommer tyvärr inte ihåg vilka, förutom Arvidos)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Svålhålet av Mikael Niemi ligger mig varmt om hjärtat. Berättelserna om sömbörsen och ponoristerna är fantastiska.

McAber

Varulv
P.C Jersild. Har läst "En levande själ", rätt bra.
Sedan har vi den postapokalyptiska "Efter floden", som jag inte har läst, men tycker verkar lovande.