Nekromanti [Svenska kulter] färdigheter och förmågor.

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Vilka Färdigheter och Förmågor är lämpliga till ett spel som Svenska kulter? Förslag och idéer mottages tacksamt!
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,684
Location
Umeå, Västerbotten
Jag gillar när man får defniera vad som viktig för rollen ganska fritt, speciellt i nutidspel och i skräck. Jag vill se ett system som stödjer att spelarna själv definerar och formulera vad för egenskaper det har och hur det hjälper karaktären.

En spelare som spelar väldigt tradionellt kanske völjer att definera rolle med egenskaper som besktivs som kompetensområden.

"Datavana"
"Akademiska färdigheter"
"Nästrid"
"Skutvapen"
"Okultism"

Medan en anna spelare kanske hällre defninerar sin roll med karaktärsdrag"

"Jävla Anamma"
"Tror sig alltid veta bäst"
"Nörd"
"Fjäska"
"Matyrskomplex"

Och att detta genom att använda ett system av konfliktreulution gör att helt olika typer av färgidheter och roller definerade på helt olika sätt ändå fungerar på ett liknade sätt i systemet.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,664
Location
Helsingborg
Färdigheter
Allmänbildning
Byråkrati
Måla/Rita (viktig kunskap för en kultist!)

Förmågor
"Medelsvensson"
Du är inte medelsvensson, eller kanske inte ens helt mänsklig, men folk tror det.

"Oaptitlig"
Om det finns ett val mellan dig eller någon annan så kommer hemsketyg att försöka äta den andre först.

P.S: "Kontakter", förmåga eller färdighet?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Jag skulle nästan säga att de flesta färdigheter är ointressanta rent mekaniskt. Vad som är intressant är något som sätter färg på rollpersonen och målar upp med breda penseldrag om man är en tänkande person, en fysisk person, en social person etc.

De intressanta färdigheterna och förmågorna i ett Svenska Kulter-spel är ju egentligen de som man får genom att vara kultist, och det till ett hejdlöst högt pris. Ens privata byakhee, till exempel, den som man har djuriskt sex med för att den ska tjäna en, eller förmågan att försvinna ut ur verkligheten och in i ett själatärande kaos en liten stund när snuten jagar en, eller den lilla burken som man använder för att runka ut torskarnas själar i och sen offra till sin demonmorsa.

Jag skulle tolka det som huvudpoängen med spelet: att vara galen kultist i Mellerud med de fördelar och nackdelar det har, och lägga krutet där. Vardagen är färg och kuliss i det sammanhanget, så alla "normala" färdigheter och förmågor blir också mest färg och kuliss.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Cybot said:
Färdigheter
Allmänbildning
Byråkrati
Måla/Rita (viktig kunskap för en kultist!)

Förmågor
"Medelsvensson"
Du är inte medelsvensson, eller kanske inte ens helt mänsklig, men folk tror det.

"Oaptitlig"
Om det finns ett val mellan dig eller någon annan så kommer hemsketyg att försöka äta den andre först.

P.S: "Kontakter", förmåga eller färdighet?
Gillade Förmågorna, det är sånt jag vill ha!
Kontakt? Varken eller...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har snackat rätt mycket med Fager om inriktningen på spelet, så där är jag hemma.. blir nåt åt det hållet du beskriver, men inte fullt så "Diskbänksmisär med Demoner" ... :gremwink: DmD? :gremwink:

Vi snackar ju ändå om kulter med bland annat folk som levt i hundratals år, eller kan själavandra. Och med stora krafter. Snuten är inget stort problem. Andra kultister är det. (Och betydligt tuffare delar av myndigheterna.)
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
w176 said:
Jag gillar när man får defniera vad som viktig för rollen ganska fritt, speciellt i nutidspel och i skräck. Jag vill se ett system som stödjer att spelarna själv definerar och formulera vad för egenskaper det har och hur det hjälper karaktären.

En spelare som spelar väldigt tradionellt kanske völjer att definera rolle med egenskaper som besktivs som kompetensområden.

"Datavana"
"Akademiska färdigheter"
"Nästrid"
"Skutvapen"
"Okultism"

Medan en anna spelare kanske hällre defninerar sin roll med karaktärsdrag"

"Jävla Anamma"
"Tror sig alltid veta bäst"
"Nörd"
"Fjäska"
"Matyrskomplex"

Och att detta genom att använda ett system av konfliktreulution gör att helt olika typer av färgidheter och roller definerade på helt olika sätt ändå fungerar på ett liknade sätt i systemet.
Kommer på något sätt ha med båda beskrivningarna tror jag. Men inte ha långa färdighetslistor på rollformuläret, utan lösa det på ett smidigare sätt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,664
Location
Helsingborg
Arfert said:
Gillade Förmågorna, det är sånt jag vill ha!
Multi-Kulti
Du är i hemlighet med i två eller flera rivaliserande kulter.

Tungvrickare
"Sex Laxar i en Laxask" var aldrig något problem för dig. Hur svårt kan det vara att lära sig ett språk aldrig menat för en mänsklig tunga?
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,664
Location
Helsingborg
Arfert said:
Bra koncept.. fast jag måste byta namn på dem... Lite väl lustigt nu. :gremwink:
Vafalls! Att förmågan heter multi-kulti är ju åtminstone halva poängen (kanske hela) :gremsmirk:
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag tänker att det beror jättemycket på vad spelet ska handla om och hur spelsystemet funkar.

Rent allmänt behövs en social färdighet, en mental färdighet, en utomjordisk färdighet och en fysisk färdighet: så jag säger

Manipulera
Självbehärskning
Förbund
Kraft

Det som beror av systemet är till exempel om färdigheterna ska vara aktiva eller passiva. Ett spel om det ockulta skulle med fördel kunna kretsa runt "saves" - du slår inte för att lyckas utan för att undvika en hemsk konsekvens av ditt handlande.

Personligen skulle jag inte vilja att min rollperson har mondäna färdigheter som it-system, räkenskaper eller hoppa.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,998
Location
Rissne
Olav said:
Personligen skulle jag inte vilja att min rollperson har mondäna färdigheter som it-system, räkenskaper eller hoppa.
Jag känner nog tvärtom. Jag skulle gärna vilja att vardagligheten inte helt stoppas i bakgrunden; jag vill inte bara ha småstaden eller whatever som fond utan som något man förhåller sig till. Jag är en sucker för vardagsliv och kontraster...

Jag skulle nog vilja ha ett hyperrealistiskt/grådaskigt system, och sedan ett separat system för allt det där konstiga/övernaturliga... Gärna ett system spelarna inte riktigt har kontroll över, eller kan förutsäga effekterna av.

Dubbelsystem, dubbelliv.

Å andra sidan har jag inte ens läst boken...
 
Top