Nekromanti [Svenska kulter] Magisystem?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ja, det skulle naturligtvis rävas lite jobb för att få guden att dyka upp vid förhandlingsbordet. Människooffer, sinnesslött mässande, byggande av stentorn och annar som de stora och gamla brukar gilla. Men jag kan täka mig kultister som har en direktkanal till någon gud, till exempel för att Shub-Niggurath var kultistens mormor.

/tobias

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Det jag ser som brist i ett sådant system är att SL saknar beslutsstöd. Vad ska vara rimligt att få göra? Vad är ett rimligt pris?

Körde ett Ars Magica-scenario en gång där min karaktär lyckades förhandla till sig tjänster av fairies, och det var liknande "system". Jag tyckte att det var fantastiskt roligt som spelare, men som spelledare tror jag att jag skulle ha svårt att komma på något som känns fräscht och rätt.

G

Guest

Guest
Björn Wärmedal said:
Det jag ser som brist i ett sådant system är att SL saknar beslutsstöd. Vad ska vara rimligt att få göra? Vad är ett rimligt pris?

Körde ett Ars Magica-scenario en gång där min karaktär lyckades förhandla till sig tjänster av fairies, och det var liknande "system". Jag tyckte att det var fantastiskt roligt som spelare, men som spelledare tror jag att jag skulle ha svårt att komma på något som känns fräscht och rätt.
Jag ser framför mig att i ett sådant magisystem så skulle själva texten som beskriver det bestå av just riktlinjer för hur man som spelledare ska hantera den här förhandlingen.

Arfert

Facit
Björn Wärmedal said:
Jag med. Det funkar nog med erfarna rollspelare, men annars vet jag inte. Gillar dock grundtanken. Men hur tajtar man upp det?

Arfert

Facit
Just nu lutar jag åt en kombo.

Dels plotmagi (SL bestämmer) ev blandat med "förhandlingsmagi", ganska fritt. Men med ett stort pris att betala. Boråsbrudarnas makt kan ev ses som resultat av en förhandling (offer mot framgång).

Dels enklare magi, som osynlighetsmagin som Fredman gav till Sofie. Eller telepati, flytta sin själ till en annan kropp eller vandra mellan planen. Ibland med hjälp av komplicerade ritualer, ibland är det snarare "krafter". Ju kraftfullare, desto högre kostnad. Och risk.

Sen har vi artefakter, som Ittakvas pipa eller Mys försvunna konstverk. Men Magiska artefakter uppstår snarare än skapas. Ytterst få kan skapa en artefakt med vilje med ett speciellt resultat. Det här är också plotmagi.

Arfert

Facit
Vad sjutton ska man kall "plotmagi" och "förhandlingsmagi" för? Roligare, mer inspirerande? I spelet kallas magi för arkana.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Arfert said:
Vad sjutton ska man kall "plotmagi" och "förhandlingsmagi" för? Roligare, mer inspirerande? I spelet kallas magi för arkana.
Behöver plotmagi heta något särskilt? Funkar det inte lika bra att bara skriva att ”en del magi är en del av handlingen och spelledarens verktyg för att göra spelet märkligt och mystiskt” eller nåt?

Magi utifrån förhandling skulle man kanske kunna kalla för pakter?

Cybot

Mest spelbar
Arfert said:
Vad sjutton ska man kall "plotmagi"
"Cthulhu ex Machina"?
"McGuffinologi"?

:gremsmile:

Eller kanske mer seriöst.
"Mysterierna"
"gnosis"
"Välsignelser" (något ironiskt)