Nekromanti Svenska ord på klasser till Svarta Tåg

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Hej!

Jag har tidigare skrivit lite om en grej jag håller på och jobbar med (arbetsnamn Svarta Tåg) och nu har det börjat ta fart lite grann.

Sammanfattningsvis kan det sägas att det utspelar sig i England, många tusen år in i framtiden, där människor är små och utsatta och kämpar för sin överlevnad mot den oförlåtande Vildmarken och de kalkylerande Maskinerna.

Jag håller på och skriver avsnittet om karaktärsskapande nu och det kommer antagligen bli ganska OSR inspirerat, och en del av detta är att välja class, eller yrke/funktion i samhället.

Jag har hittills bara kommit på engelska namn på dessa och jag behöver hjälp med vad de kan kallas på svenska.

Builder
Fighter
Scholar
Leader
Scout
Trader

Alla förslag emottages med största tacksamhet!

EDIT: Ja alltså, jag ska väl förklara att jag kan också direktöversätta orden, men jag är ute efter något ord som kan passa in i ett postapokalyptiskt dieselpunk weird fantasy rollspel som utspelar sig långt in i framtiden där människorna nära på glömt av hur det var förr.

Zorbeltuss

Hero
BMOC said:
Builder
Fighter
Scholar
Leader
Scout
Trader
Oljefinger
Ärransikte
Tunnblek
Samspelare
Ensamöra
Dubbelröst
Är mina förslag i ordning, de är väl inte helt uppenbara och kan behöva filas på, men det gör ju med mer ingående tanke på setting.

/Zorbeltuss

God45

#PrayersForBahakan
Builder - Artifex
Fighter - Viking
Scholar - Bibliotekarie
Leader - Jarl
Scout - Agent
Trader - Knalle

Eller

Builder - Ryggrad
Fighter - Nävar
Scholar - Hjärna
Leader - Själ
Scout - Ögon
Trader -Hjärta

Sodivra

Champion
Jag tycker verkligen att stil är hjärtat i ett spel, något som endast författaren kan förmedla och stå för, eftersom det kommer före själva orden, liksom.

Så mitt svar (som kanske inte hjälper dig så mycket) är att du själv ska formulera stilen som ditt spel går i, alltså hur bilderna ser ut, vilket språk den är skriven i, och hur man talar i spelets verklighet. Utifrån det så kommer du veta vad klasserna heter.

Du har något att säga med ditt spel. Stil är språket du använder för att säga det. Men vi vet inte vad du vill säga med ditt spel, det vet bara du.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Oljefinger
Ärransikte
Tunnblek
Samspelare
Ensamöra
Dubbelröst
/Zorbeltuss [/QUOTE]

Det här konceptet gillar jag jättemycket! Jag funderar dock på Handlaren/Dubbelrösten, i Svarta Tåg är handlaren lite av en lifesaver som reser mellan bosättningar med viktiga varor, jag är inte säker på att oärliga handlare är så vanligt. I mina öron låter DUbbelröst i alla fall lite som att man talar med kluven tunga... Ska fila på den.

Förresten kanske det behövs en Healer också?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
God45 said:
Builder - Artifex
Fighter - Viking
Scholar - Bibliotekarie
Leader - Jarl
Scout - Agent
Trader - Knalle

Eller

Builder - Ryggrad
Fighter - Nävar
Scholar - Hjärna
Leader - Själ
Scout - Ögon
Trader -Hjärta
Jag gillar tanken på att titlarna tyder på att en mänsklig bosättning är lite av en organism med olika viktiga delar, tål att tänkas på. Och att Tradern blir Hjärta passar ju perfekt med tanke på hur jag beskrev honom i ett tidigare inlägg.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Och att hitta rätt stil är exakt vad jag vill, och det här är ett sätt att göra det på.

Det kommer säkerligen att märkas att jag tagit intryck från böcker, filmer, musik, forumiter.

Allt som kan hjälpa mig att hitta stilen liksom, den är ju inte helt hundra ännu, och många smådetaljer dyker upp hela tiden allteftersom jag skriver.

Så ja, jag är helt inne på din tanke!