Nekromanti Svenska Rollspelare Idag

Higa

Veteran
Fantasy! Old School Gaming verkar ju ha hjärtat på rätta stället. Jag undrar dock:

Vilket sorts system är det? Det står att man kör med vanliga D6, men är det Dice Pool-system, eller något annat?

Det står även att man har influerats av Burning Wheel, som faktiskt var det spel som nu i år fick mig tillbaka till hobbyn igen. Ett briljant spel som tyvärr, för mig, fick stå tillbaka för gamla favoriter som WFRP och WoD. Hade jag varit ny i hobbyn hade jag förmodligen kört med Burning Wheels system, gillade det skarpt. Frågan är ju:

Exakt hur har Fantasy! Old Shool Gaming influerats av Burning Wheel?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Higa said:
Vilket sorts system är det? Det står att man kör med vanliga D6, men är det Dice Pool-system, eller något annat?
Tärningspöl. Lyckas på 4–6. Räkna antal lyckade. Jämför med motstånd. Klart.

Higa

Veteran
Ser fantastiskt ut. Är "Svavelvinter" numera ett eget rollspel? (Spelade i urtiden en gång kampanjen till Drakar och Demoner). Är det Drakar och Demoners regler i botten, eller helt andra regler?

Higa

Veteran
Gubbster och Krille:

Definitioner har alltid varit ett gissel för oss rollspelare, men jag undrar - vad menar man i spelet "Fantasy!" med "Old Shool"? Är det avskalat som Dungeons & Dragons från 1974 (Röda boxen), eller är det mer att man propagerar för en enkel och mer grab-the-loot spelstil, men ändå med Skills och andra regler för olika situationer, även sociala?

sodapop

Veteran
Higa said:
Ser fantastiskt ut. Är "Svavelvinter" numera ett eget rollspel? (Spelade i urtiden en gång kampanjen till Drakar och Demoner). Är det Drakar och Demoners regler i botten, eller helt andra regler?
Ja, det är ett eget rollspel. Det är helt andra regler.
http://frialigan.se/

Krille

Super Moderator
Higa said:
Definitioner har alltid varit ett gissel för oss rollspelare, men jag undrar - vad menar man i spelet "Fantasy!" med "Old Shool"?
I Fantasy!s fall menar man att ledordet är "rulings, not rules".

Och det innebär i sin tur att man hela tiden gör bedömningar av dels situationen men också spelarnas respons, snarare än att applicera regler hela tiden, och låta spelarskicklighet spela roll. Det är upp till spelarna att komma på en smart plan för att klättra upp för klippan eller pilla loss ädelstenen utan att aktivera fällan eller vad nu problemet är; man överlåter inte problemlösandet till färdighetsslag och regelsystem. Man ger inte detaljerade regler för alla situationer i strid, utan spelaren beskriver en smart plan och spelledaren kommer på nåt sätt att gå förbi de skrivna reglerna för just den smarta planen.

Higa

Veteran
Låter som precis den spelstil som jag har kommit att uppskatta mycket.

Jag får helt enkelt kolla in "Fantasy!".

Fan, jag kommer att bli ruinerad redan innan jul. :gremsmile: Så mycket svenska intressanta grejer!

Clercon

Veteran
Enligt min mening så är den stora styrkan i Fantasy! enkelheten och de avskalade reglerna. Det mesta går att snabbt improvisera vid behov och systemet med tärningspölar fungerar bra (även om det kan bli lite mycket tärningar ibland). Spelet uppmuntrar också till husreglande och man kan ganska enkelt bygga ut det på egen hand om man vill.

Fördelen med de enkla reglerna är också att man kan fokusera på historien och rollspelandet istället för att man fastnar i en massa regeldiskussioner eller tabeller.

sodapop said:
Higa said:
Ja, det är ett eget rollspel. Det är helt andra regler.
http://frialigan.se/
Japp, det stämmer bra! Erik Granström, som skrev den ursprungliga kampanjen till DoD, har sedermera förädlat berättelsen i en serie romaner, och det nya rollspelet bygger i sin tur på dessa romaner. Men den som spelat den gamla kampanjen kommer att känna igen sig i mycket!

Gillar du Burning Wheel kommer du att gilla regelsystemet i Svavelvinter - BW är en av dess stora inspirationskällor. Inte bara tärningspölarna (där 4+ på T6 betyder lyckat) utan även systemet med Belief och Traits. I Svavelvinter talar man om Öde och Erfarenheter, men funktionen är ungefär densamma.

En ny utgåva av spelet kom häromveckan. Du kan läsa mer om spelet här.

PS. Sen kommer snart nya Mutant också. :gremsmile:

Higa

Veteran
TomasFriaLigan said:
PS. Sen kommer snart nya Mutant också. :gremsmile:
Ett givet köp för min del. Mutant 2 är det svenska rollspel som jag varit spelledare i mest, och det har liksom en speciell plats i mitt nostalgi-hjärta. :gremsmile:

Svavelvinter läggs till min - nu snabbt växande - "att köpa snarast"-lista.

Jag antar att min fru kommer att hata att jag hittade detta forumet. :gremsmile:

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jocke Kofot said:
Krank släpper spel med jämna mellanrum
Jag ska naturligtvis inte missa tillfället att utveckla det här lite =)

Hittills har jag släppt fyra spel, varav tre går att känna igen som hyfsat vanliga rollspel:

Evolutionens Barn - om man gillar manga-cyberpunk typ Bubblegum Crisis och Ghost in the Shell. Lite udda, har t.ex. mer detaljerade regler för personliga övertygelser än för strid.

Null State - Regellätt och dödligt spel där rollpersonerna är agenter som räddar världen, ofta under tidspress. Kräver trekvarts förberedelser, inklusive rollpersonsskapande och äventyrsbyggande. Perfekt när man inte orkar förbereda.

More than Human - Lite mer detaljerade regler och hyfsat traditionellt spel om människor som får superkrafter. Regelsystemet är ganska generellt, men man får också med en gedigen och ganska detaljerad superhjältespelvärld som utspelar sig i ett alternativt 1987.

VÄRMEDÖD - En experimentell rollek som experimenterar med spelarnas värderingar och mål, och deras känslor inför fiktiva världar de kan sedan innan.

Allihop finns tillgängliga på Urverk Speldesigns hemsida. PDF:erna är gratis, och får spridas hursomhelst. De tryckta böckerna... De som finns i butik kostar lite mer för att inte konkurrera med butikerna, men Evolutionens Barn och VÄRMEDÖD kan köpas för tryckkostnad plus frakt.

//Krank, som kan säga att "med jämna mellanrum" inte är bildligt talat. Han släpper ett spel varje år kring påsk.

Organ

Out of time, out of mind
Higa said:
Som andra redan svarat så är det Dice Pool, men jag vill även påpeka att då varje tärning har femtioprocentig chans att lyckas så är man inte begränsad till att endast använda T6or, utan det går bra med vilka tärningar som helst, så länge de har ett jämt antal sidor.

/Anders

anth

Vetefan
Higa said:
Definitioner har alltid varit ett gissel för oss rollspelare, men jag undrar - vad menar man i spelet "Fantasy!" med "Old Shool"? Är det avskalat som Dungeons & Dragons från 1974 (Röda boxen), eller är det mer att man propagerar för en enkel och mer grab-the-loot spelstil, men ändå med Skills och andra regler för olika situationer, även sociala?
Med old school menar man avskalat med väldigt få regler.

Original Dungeons&Dragons, som kom 1974, kom i en brun låda (som Oldtimer redan påpekat).
De röda boxen du tänker på är antagligen Frank Mentzers version från 1983 och som översattes till svenska av Oldtimer 1986.

Higa

Veteran
Så den röda boxen är inte originalet? Där ser man. Beställde den från Ebay för ett par år sedan. Beställde den blå med "avancerade" regler kort därefter, från Australien... men fick den aldrig fast jag hade betalat.

Har dock endast spelat D&D en gång, och det var långt innan jag började med hobbyn på allvar, när man var en liten parvel, men spelledaren förstod ingenting, vilket förstås gjorde att vi spelare förstod ännu mindre.