wilper
Gubevars en rätt produktiv människa.
Ahh, det enda som är konstant är definitionskrigen.
Tärningspöl. Lyckas på 4–6. Räkna antal lyckade. Jämför med motstånd. Klart.Higa said:Vilket sorts system är det? Det står att man kör med vanliga D6, men är det Dice Pool-system, eller något annat?
Ja, det är ett eget rollspel. Det är helt andra regler.Higa said:Ser fantastiskt ut. Är "Svavelvinter" numera ett eget rollspel? (Spelade i urtiden en gång kampanjen till Drakar och Demoner). Är det Drakar och Demoners regler i botten, eller helt andra regler?
I Fantasy!s fall menar man att ledordet är "rulings, not rules".Higa said:Definitioner har alltid varit ett gissel för oss rollspelare, men jag undrar - vad menar man i spelet "Fantasy!" med "Old Shool"?
Japp, det stämmer bra! Erik Granström, som skrev den ursprungliga kampanjen till DoD, har sedermera förädlat berättelsen i en serie romaner, och det nya rollspelet bygger i sin tur på dessa romaner. Men den som spelat den gamla kampanjen kommer att känna igen sig i mycket!sodapop said:Ja, det är ett eget rollspel. Det är helt andra regler.Higa said:Ser fantastiskt ut. Är "Svavelvinter" numera ett eget rollspel? (Spelade i urtiden en gång kampanjen till Drakar och Demoner). Är det Drakar och Demoners regler i botten, eller helt andra regler?
http://frialigan.se/
Ett givet köp för min del. Mutant 2 är det svenska rollspel som jag varit spelledare i mest, och det har liksom en speciell plats i mitt nostalgi-hjärta.TomasFriaLigan said:PS. Sen kommer snart nya Mutant också.
Jag ska naturligtvis inte missa tillfället att utveckla det här lite =)Jocke Kofot said:Krank släpper spel med jämna mellanrum
Som andra redan svarat så är det Dice Pool, men jag vill även påpeka att då varje tärning har femtioprocentig chans att lyckas så är man inte begränsad till att endast använda T6or, utan det går bra med vilka tärningar som helst, så länge de har ett jämt antal sidor.Higa said:Vilket sorts system är det? Det står att man kör med vanliga D6, men är det Dice Pool-system, eller något annat?
Hmm, mitt D&D från 1974 ligger i en träbrun box...Higa said:Dungeons & Dragons från 1974 (Röda boxen
Med old school menar man avskalat med väldigt få regler.Higa said:Definitioner har alltid varit ett gissel för oss rollspelare, men jag undrar - vad menar man i spelet "Fantasy!" med "Old Shool"? Är det avskalat som Dungeons & Dragons från 1974 (Röda boxen), eller är det mer att man propagerar för en enkel och mer grab-the-loot spelstil, men ändå med Skills och andra regler för olika situationer, även sociala?