Re: Inte riktigt så jag menade
Det jag menade var om rollspelsbranchen lagt märke till dem och vad reaktionerna varit. Har de nämnts i internationella speltidningar? Har kända spelmakare uttalat sig om dem? Utmärkelser? Har licenser diskuterats?
För folk i rollspelshobbyn utomlands är nog svenska spel rätt okända, men folk i branschen vet om dem -- Sverige hade iaf världens näst största spelmarknad på 80-talet.
Relationerna på den tiden var väl... sådär; de präglades rätt mycket av relationerna till Äventyrsspels chef, som kallades "Smaug" av branschfolk här hemma, och "The Evil Dwarf" utomlands. Nuff said.
Spelföretag i olika länder skickar ofta provex av sina grejor till varandra - Lancelot Games hade en drös med tyska och franska spel liggande på kontoret - så DoD och Eon står säkert och värmer hyllor hos utländska utgivare också. Den enda reaktion jag hört first-hand var från (dåvarande) Chaosiums Greg Stafford som tyckte att svenska spel iaf höll en hög visuell standard; han kunde ju inte läsa vad det stod i dem, men de var snygga att se på. Och så tyckte han det var allmänt intressant att ett Vilda Västern-spel gick så pass bra i ett europeiskt land. Även AD&D-illustratören Jeff Easley har sagt att svenska spelföretag brukar ha bra tecknare.
Utländska licenser av svenska spel har nog diskuteras regelbundet sedan anno dazumal, men företagen håller som regel såna diskussioner väldigt diskret (i de flesta fall blir det ju ändå inget av med det hela). Idag är det väl mest Paradox som försöker kränga dylikt på den internationella marknaden, men Kult har ju redan kommit ut utomlands flera gånger.
--
Åke