Nekromanti Svenska super-brottslingar

God45

#PrayersForBahakan
Ett av mina back burner projekt är ett superhjältespel förlagt till Sverige. Det är vagt baserat på konceptet att superkrafter har spridit sig så pass mycket att om du vill ha krafter så kan du få dem, men du kommer betala ett pris för dem. Det kan vara att du måste skuldsätta dig för att ha råd med din superrustning, eller att dina superdroger ger dig cancer eller att du blir beroende av din magi.

Jag har snott rätt mycket insperation från RPPR:S New Arcadia kampanj som kan finnas här http://actualplay.roleplayingpublicradio...adia-episode-1/

Vad jag har lite svårt att få till är super-brottslingar som funkar i Sverige. Jag avskyr de svenska "skämt" hjältarna. Avskyr dem. Så jag undviker dem med så långt avstånd jag kan. Men jag vill ändå ha någon sorts svensk känsla på karaktärerna som jag inte tycker jag får till. Har ni några tips på vad som kan funka eller som har funkat i era spel?

Här är några av de karaktärer jag har hittils:

Svea: Statens supersoldat. Aktiv över hela landet. Krafter: Superstyrka, flygförmåga, energi strålar, osårbarhet, super snabbhet.

Freja: Nordisk gudinna, dyker upp och ställer till problem. Mest aktiv i Stockholm. Krafter: Osårbar, superstark. Utrustad med energi spjut, rustning och flygande vagn dragen av lejonliknande katter.

Ärkängel: Kraft rustning eller robot. Mest aktiv i Malmö. Krafter: relativt okända, har dock hypervapen och flygförmåga.

Anti-krist: Vigilante klädd i svarta kläder med pentagram och en djävuls mask, mest aktiv i Lund. Har en vana av att mörda och äta brottslingar. Krafter: Kapabel av att slita en vuxen man i bitar. Annars okända. Egentligen en vampyr.

Daniel Kristensen: Dansk kampsportsmästare och ninja. Även aktiv i skåne. Krafter: Inga, men olympisk atlet eller bättre och kampsportsmästare.

Anarkisten. Bombexpert och politisk aktivist.

Paladin. Hacker och telepat. Tar över människor och tvingar dem att begå brott.

Djinn. Rånare och lågnivå formbyttare.

Drottningen i gult. Mystisk tjuv och mördare med superkrafter.

Proffesor Sven Karlsson. Galen fysiker och kemist. Bygger dödsmaskiner.

Det gudomliga ordet. Ledaren Jerry Lenmark kan inte bli anfallen och är super karismatisk.

Kaptenen. My Stigsson. Superstark och snabb gängledare och knarklangare.

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
Bockstensmannen, ancient evil back for more!
Jag vill sända mitt hat mot skämt karaktärerna alla tar upp när man säger svenska och superhjältar i samma stycke genom internet och ge dig onda ögat genom din bildskärm. Bockstensmannen är bara en dude som dog för länge sedan!

Mer super tack :gremsmile:

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Vad spännande!

Jag kommer tyvärr inte på något vettigt nu men jag lovar att fundera på saken.

Hoppas du får många andra tips!

w176

Förlorad dotter
För mig är en viktig ingrediens i superhjältegenren att hjältarna lever dubbelliv. Att de både har en väldigt vardaglig vardag och vardaliga problem man kan känna igen sig i, och att de också har ett superhjälteliv meed episka problem.

Och att hjältens liv liv levs i bägge dessa världar, att de olika liven blöder över till varann. Och att hjälten både som superhjälte och som privatperson hela tiden får kämpa med att hålla den andra sidan av sitt liv hemlig, för at skydda de hjälten älskar.

Jag tror att mycket av svenskheten i det svenska hjältarna finns på vardagssidan av deras liv.

God45

#PrayersForBahakan
slanfan said:
men vafan... Har du inte sett mumien? jag säger ju inte att dina karaktärer är skämt :gremwink:
Problemet är att Imothep ser cool ut och har en badass back-story. Bockstensmannen ser ut så här:

Någon annan kan kanske göra någon med det håret till en seriös fiende men så bra gm är jag inte :gremwink:

Han blev i och för sig ihjälslagen med träpålar genom hjärtat så det kan man kanske använda till något...

Du har nog en poäng ändå... Men jag måste se till att de inte får se en bild på håret...

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Lasermannen?

Vi har ju redan en tendens att döpa våra IRL-skurkar till superhjälte/skurknamn... Samurajmannen till exempel. Eller Helén-mannen. Eller Örebro-mannen.

Men tyvärr blir de nog lätt töntiga i superhjältesetting...

Mer seriöst...

Vad jag undrar är om superbrottslingarna verkligen använder sig av klassiska skurkalias. Skulle juggemaffian börja hitta på namn av typen "Flashbang" och "Kickback" och "Nova"? I don't fucking think so.

Jag tror att brottslingar som skaffar sig krafter antingen har helt normala smeknamn, eller så har de bara sina vanliga namn.

Kanske kan man kolla lite på vilka, öh, kod/smeknamn som faktiskt används bland Sveriges kriminella?

Anarchclown

Swashbuckler
Geting: Gömmer sig i Södertälje. Brukade jobba inom medicinindustrin där men nu när den är nedlagd försörjer hon sig på att sälja droger och även förse en stor del av undre världen med drogen Bärsärk. Som har namnmässigt lämpliga effekter och gör dessa till mindre superväsen. Själv är hon oftast så hög på denna och andra stridsdroger att hon rör sig i vansinniga hastigheter och slår som en piska. Håller på att utveckla teknologin för att sprida sagda drog via ventilation på Stockholms Central vid rusningstrafik bara för att hämnas på samhället som avfärdade hennes försök att varna för att teknologin för att göra sådana här droger fanns i storföretagens arkiv.

Asfalt: Ung man som är uppväxt i Stockholms förort. Var alltid mer intresserad av att studera naturen och meditera runt dennas betydelse än han var av skolan. Med tiden blev han mystiskt länkad till sin omgivning, men eftersom denna bestod av betong, föroreningar och asfalt så blev han inte den harmoniska varelse han önskat utan snarare en förortens vrede. Fungerar nu som en rallyknäpp extrem miljöaktivist som begraver bilister i asfalt, dyker upp ur betongen och kidnappar företagare och spränger matvarubutiker som har icke ekologiska varor. Spritt språngande originell och på väg uppåt på landets lista över efterlysta brottslingar. Kan färdas genom alla former av artificiella material och också manipulera dem. Är oftast hård som armerad betong och stark som en grävskopa. Är dock känslig för naturbaserade krafter av alla de slag såsom väderkontroll, elementarkrafter och växtkontroll. Kan även drabbas av melankoli om denna konfronteras med i sanning vackra naturfenomen. Ibland känner Asfalt till och med ånger över sina tidigare offer. Framför allt då för att han dödat Reine Lagerkvist, en lokal lärare på en skola som bekämpade att man skulle ha en vegetarisk dag i dennas lunchmatsal, som lämnade fru och tre barn efter sig.

God45

#PrayersForBahakan
Riktigt bra :gremsmile: Tack så mycket. Jag tänker ta de två rakt av och lägga in i settingen :gremsmile:

God45

#PrayersForBahakan
krank said:
Lasermannen?

Vi har ju redan en tendens att döpa våra IRL-skurkar till superhjälte/skurknamn... Samurajmannen till exempel. Eller Helén-mannen. Eller Örebro-mannen.

Men tyvärr blir de nog lätt töntiga i superhjältesetting...

Mer seriöst...

Vad jag undrar är om superbrottslingarna verkligen använder sig av klassiska skurkalias. Skulle juggemaffian börja hitta på namn av typen "Flashbang" och "Kickback" och "Nova"? I don't fucking think so.

Jag tror att brottslingar som skaffar sig krafter antingen har helt normala smeknamn, eller så har de bara sina vanliga namn.

Kanske kan man kolla lite på vilka, öh, kod/smeknamn som faktiskt används bland Sveriges kriminella?
Grejen är att jag går lite efter den där grejen i Frank Millers Dark Knight strikes back där det blir ett sätt att forma en rörelse och sedan går över i att bli "Bara så man gör". Det är dessutom en trope som jag gillar och som funka med en ganska gritty känsla i både Brubakers Daredevil och The Authority. Om du är en gud så kommer du väll inte använd varken ett vanligt namn eller något gäng inspirerat? Du kommer välja något grandiost för att visa hur guddomlig du är.

Tänkte också precis som i Wildstorm universumet undvika namn med mannen eller kvinna eller likannde trams i. Det funkar för Superman för att det bara är vad han är. Alla män är skapade lika, alla män, men han är ingen man. Så namn som uttrycker en känsla eller ett tema, gärna bara i ett ord. Ärkeängel för guds vrede. Getingen för en jämförelse ett djur som är dödlig och så vidare.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Granit - Aktiv i Västsverige, kan förvandla sin hud till ett ämne hårt som granit, socialt handikappad.

Blåkullan - Kvinna med magiska krafter, flygare, hemlig agenda.

Ansgar - Warpad syn på kristendom, ska kristna hedningar, ständigt uppåttjackad, tänk Dolphs karaktär i Johnny Mnemonic.

Dalmasen - Trickster, spelar mind games typ som Scarecrow i Batman.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Rauk - Kan inte fås omkull, kan motstå enorma krafter genom att absorbera dem. Verksam på... jaja... Gotland.

Tuzla - Svensk FN-soldat som utvecklade sina krafter efter möte med en vis man i Tuzla. Sedan dess kan han sakta ner tiden i väldigt korta intervaller, men han själv kan röra sig normalt, typ Bullet time i Max Payne.

Presidenten - Mega-ondskefull Jämtlänning som har annekterat en del av fjällen i Jämtland och utropat ett eget rike. Mängder av lookalike kloner.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag kan säkert hitta på fler.

Odalmannen: Denne ståtlige, skäggprydde, psykopat tror på vit makt och den mystik som fanns kring nationalromantiken förr i tiden. Detta har lett denne till att studera Svearnas koppling till Odalmännen och därigenom har denne funnit gamla reliker från Atlantis. Dessa har satt honom i kontakt med de äldre gudarna, som i sin tur har givit honom krafter över tid och rum samt övermänsklig styrka och tålighet. Denna använder han för att bygga sin ondsinta kult med hjälp av ockulta och rasistiska subkulturer. Hans huvudsakliga målsättning är att rena världen ifrån alla orenheter, men hittills är han mest misstänkt för rituella mord samt kidnappningar. På internet finns också klipp av när denne skuggfigur äter ett invandrarspädbarn, men ingen har kunnat bevisa att detta är sant än.

Ego: Kicki är i från början en helt vanlig bortskämd brat som drömde om att bli känd och, typ gå media. Hundratusentals senare i räkningar för att fixa allt som går att fixa på kroppen, sånglektioner till den tondöva skriklisan, kurser om att finna sig själv, festnotor vid stureplan och allt annat som krävs av någon med "En talang som bara väntar på att upptäckas" så fann hon slutligen sitt kall. Ego började med att upptäcka att hon hade förmågan att smälta in i vilket socialt sammanhang som helst. Med tiden började också hennes utseende att förändra sig efter behov. Numer kan hon byta identitet och beteende efter önskan. Hon kan även bli stark som en tyngdlyftare och läka allvarliga skador på bara några timmar. Hon har fortfarande inte lärt sig någon som helst ansvarskänsla och försörjer sig därför numer på att skapa mänskliga tragedier och sedan profitera på dem. Hon står ofta bakom rubriker som "Kändisprofilen sköt sin make" eller liknande. Detta gör hon för att antingen köpa upp sagda kändisprofils företag via bulvaner eller helt enkelt bara länsa någons kassaskåp under kaoset hon skapar. Just nu har hon börjat intressera sig för politiken av nyfikenhet över hur mycket kaos hon skulle kunna skapa.
Svagheter: Denna karaktär är mycket svårhanterad då hon så länge hon till en början är mycket svår att finna och för det andra är bra på att försvinna när man gör det. Hon har dock två svagheter. 1. Hon kan fortfarande inte sjunga på något annat sätt än hennes egen extremt kraxiga röst, något som skulle kunna avslöja henne om hon för tillfället ser ut som långtradarchaffisen Mohammed. 2. Hon har fortfarande en helt överdriven tro på sina egna förmågor vilket gör att det är relativt lätt att locka henne till att göra dumdristiga saker.

God45

#PrayersForBahakan
BMOC said:
Blåkullan - Kvinna med magiska krafter, flygare, hemlig agenda.

Ansgar - Warpad syn på kristendom, ska kristna hedningar, ständigt uppåttjackad, tänk Dolphs karaktär i Johnny Mnemonic.
Stulna :gremsmile: Dolph måste ju såklart spela en av skurkarna när jag castar mitt spel. Granit var lite för lik asfalt så jag var tvungen att inte ta med honom och jag ska redan ha Drottningen i Gult till mind-games och gör jag sånt förmycket så kommer spelarna bli förbannade. En gång är okej men upprepas det... :gremwink:

Blåkulla får mig att tänka på gammla Green Goblin när han fortfarande red runt på en kvast istället för hans nyare glidare. Ska försöka få till lite samma känsla här.

Jag har några andra saker jag skrivit upp till kampanjen jag tänkte att jag kunde lägga upp:

Merlin institutionen vid allhelgona kyrkan. Magiker skola.

Snickarna, konspiration av statsanställda. Vissa med superkrafter. Jagar monster. (Snickarna efter Jesus då)

Cirkel ordern. Dekadent sex och knarkklubb.

De fallna änglarna. En grupp mystiker och meta-människor som skyddar sverige i hemlighet och har gjort så sedan 1800-talet. Nationalistiska övertoner och ibland rent nazistiska ideer bland medlemarna.

EB-gruppen: Döpt efter Ebbe Karlsson. Privat hemliga utredningsgrupp av det paranormala och av obskyra supermänniskor.

God45

#PrayersForBahakan
Anarchclown said:
Jag kan säkert hitta på fler.

Odalmannen: Denne ståtlige, skäggprydde, psykopat tror på vit makt och den mystik som fanns kring nationalromantiken förr i tiden. Detta har lett denne till att studera Svearnas koppling till Odalmännen och därigenom har denne funnit gamla reliker från Atlantis. Dessa har satt honom i kontakt med de äldre gudarna, som i sin tur har givit honom krafter över tid och rum samt övermänsklig styrka och tålighet. Denna använder han för att bygga sin ondsinta kult med hjälp av ockulta och rasistiska subkulturer. Hans huvudsakliga målsättning är att rena världen ifrån alla orenheter, men hittills är han mest misstänkt för rituella mord samt kidnappningar. På internet finns också klipp av när denne skuggfigur äter ett invandrarspädbarn, men ingen har kunnat bevisa att detta är sant än.

Ego: Kicki är i från början en helt vanlig bortskämd brat som drömde om att bli känd och, typ gå media. Hundratusentals senare i räkningar för att fixa allt som går att fixa på kroppen, sånglektioner till den tondöva skriklisan, kurser om att finna sig själv, festnotor vid stureplan och allt annat som krävs av någon med "En talang som bara väntar på att upptäckas" så fann hon slutligen sitt kall. Ego började med att upptäcka att hon hade förmågan att smälta in i vilket socialt sammanhang som helst. Med tiden började också hennes utseende att förändra sig efter behov. Numer kan hon byta identitet och beteende efter önskan. Hon kan även bli stark som en tyngdlyftare och läka allvarliga skador på bara några timmar. Hon har fortfarande inte lärt sig någon som helst ansvarskänsla och försörjer sig därför numer på att skapa mänskliga tragedier och sedan profitera på dem. Hon står ofta bakom rubriker som "Kändisprofilen sköt sin make" eller liknande. Detta gör hon för att antingen köpa upp sagda kändisprofils företag via bulvaner eller helt enkelt bara länsa någons kassaskåp under kaoset hon skapar. Just nu har hon börjat intressera sig för politiken av nyfikenhet över hur mycket kaos hon skulle kunna skapa.
Svagheter: Denna karaktär är mycket svårhanterad då hon så länge hon till en början är mycket svår att finna och för det andra är bra på att försvinna när man gör det. Hon har dock två svagheter. 1. Hon kan fortfarande inte sjunga på något annat sätt än hennes egen extremt kraxiga röst, något som skulle kunna avslöja henne om hon för tillfället ser ut som långtradarchaffisen Mohammed. 2. Hon har fortfarande en helt överdriven tro på sina egna förmågor vilket gör att det är relativt lätt att locka henne till att göra dumdristiga saker.
Du är ju grym på att komma på skurkar :gremsmile: Båda de här två åkar rakt in. Tänker dock ändra Atlantis till Ultima Thule för den där extra vit makt känslan :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
BMOC said:
Rauk - Kan inte fås omkull, kan motstå enorma krafter genom att absorbera dem. Verksam på... jaja... Gotland.

Tuzla - Svensk FN-soldat som utvecklade sina krafter efter möte med en vis man i Tuzla. Sedan dess kan han sakta ner tiden i väldigt korta intervaller, men han själv kan röra sig normalt, typ Bullet time i Max Payne.

Presidenten - Mega-ondskefull Jämtlänning som har annekterat en del av fjällen i Jämtland och utropat ett eget rike. Mängder av lookalike kloner.
Jag gillar Tuzla men både presidenten och Rauk känns lite för mycket 4-colour för den mer down-to-earth känslan jag går för här. :gremsmile:

Här är föresten listan över kraftkällor som jag tänker ge ut till seplarna som tips när de ska skappa karaktärer:

Magi

Magi är lätt att få tag på och lätt att lära sig behärska, om än svårt att bemästra. Nästan alla har en magisk potential även om 99,9% av befolkningen behöver magiska föremål, formler eller magiska substanser för att kunna manifestera magi.

Varför har då inte alla magi? Eftersom magi är farligt. Ett enda misstag och din själ slits sönder av demoner som kommer genom dina vägar. Magi har många och oberäkneliga sideffekter. Men den största anledningen är att magi är beroendeframkallande. Beroendeframkallande som heroin. När du väll har börjat så kan du inte sluta och du behöver ständigt mer och mer magi. Du börjar med en helnigns formel och några månader senare offrar du spädbarn till demoner för mer magi.

Amerikanska/NATO supersoldat serum

Stabila steroider och medel, som ger förbättrad styrka, snabbhet, tuffhet, inteligens eller andra förmågor strax ovanför den männskliga normen. Men inte bara det men saker som förbättrat mörkerseende och regenerations krafter kan också vara resultatet. Allt detta med relativt små sidefekter, lätt ökad aggresivitet och en förkortad livsläng med runt 10 år. Drogerna är dyra, de kostar miljontals kronor och behandlingen tar mellan 3 och 5 månader att genomföra.

Sovjetiska/Ryska super serum

Sovjetiska superdroger är inte lika pålitliga eller säkra som de amerikanska motsvarigheterna. De kräver också att du fortsätter ta dem om du vill behålla dina krafter. Men de har två fördelar, för det första ger de mycket mer krafter än de amerikanska, en rysk supersoldat kan lyfta en stridsvagn utan problem, och för det andra är de billiga och lätta att få tag på. De ryska preparaten ger en blandning av telikinetiska, telepatiska fyskiska förmågor. Ryska superdroger är till 99,7% dödliga efter 7 års användning och även ett enda års användning ökar risken för dödlig cancer med 700%.

Andra superdroger

Droger från företag som försöker förbättra eller återskapa de amerikanska eller sovjetiska preparater "läcks" ibland ut på marknaden som dold testning. De kan ge unika krafkombinationer men till ett högt pris.

Interdimensionella/utomjordiska artifakter

Artifakter som dessa dyker ibland upp på den svarta marknaden. De flesta av dem är harmlösa eller bara farliga för användaren själv men ibland hittas en guldklimp bland dem.

Omega-Rustningar

Döpta efter superbrottslingen Omega som var aktiv på 60-talet och var den första som använde en mekanisk rustning. Många rustningar vars ritningar och komponenter som säljs på den svarta marknaden idag är piratkopior av omegas tidiga rustnings designer eller vidare utveklingar av dem.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Men vad sägs om:

Big Brother - Började som kameraman vid första säsongen av Big Brother men blev snabbt promotad efter som han hade nån slags obehaglig förmåga att alltid hitta rätt kameravinklar. Avancerade sedan till nån slags studiotekniker där han snabbt blev impopulär bland sina kollegor eftersom han i princip kunde göra hela jobbet själv. Hans krafter att manipulera teknisk utrustning blev kraftigare och kraftigare och snart blev folk rädda för honom och han fick sparken. Sedan dess försörjer han sig på att råna bankomater, han saknar helt enkelt visionen att pulla av nånting större. Han är också lite av en peeping tom och han tar ofta över bevakningskameror i omklädningsrum och liknande.

Ibland kan han nästan önska att det dök upp en smartare skurk som kunde ge honom lite riktning.

God45

#PrayersForBahakan
BMOC said:
Men vad sägs om:

Big Brother - Började som kameraman vid första säsongen av Big Brother men blev snabbt promotad efter som han hade nån slags obehaglig förmåga att alltid hitta rätt kameravinklar. Avancerade sedan till nån slags studiotekniker där han snabbt blev impopulär bland sina kollegor eftersom han i princip kunde göra hela jobbet själv. Hans krafter att manipulera teknisk utrustning blev kraftigare och kraftigare och snart blev folk rädda för honom och han fick sparken. Sedan dess försörjer han sig på att råna bankomater, han saknar helt enkelt visionen att pulla av nånting större. Han är också lite av en peeping tom och han tar ofta över bevakningskameror i omklädningsrum och liknande.

Ibland kan han nästan önska att det dök upp en smartare skurk som kunde ge honom lite riktning.
Fuck yeah, låter skitbra :gremsmile: Stulen :gremsmile:

Cybot

Mest spelbar
Jag vet inte om det är töntigt eller inte, men jag alltid velat göra en alternativ verklighet där Ebba Grön egentligen är ett tributeband till Ebba Grön, den stora hjälten som på 70-talet kämpade emot superskurkar i Stockholm och omnejd.

Under sin karriär så gjorde Ebba Grön (pyrokinesi) sig framför allt känd för aktionen när hon räddade Anna-Greta Leijon från superterroristen Norbert Kröcher (polisens radioanrop "Ebba Grön" är inte ett kodord utan ett utrop av förvåning när Ebba Grön sveper in precis innan Kröcher skulle utplåna den polisstyrka som skulle skydda invandringministern) och hennes kamp mot det mystiska superskurkparet Staten och Kapitalet.