Nekromanti Svenska super-brottslingar

God45

#PrayersForBahakan
Cybot said:
Jag vet inte om det är töntigt eller inte, men jag alltid velat göra en alternativ verklighet där Ebba Grön egentligen är ett tributeband till Ebba Grön, den stora hjälten som på 70-talet kämpade emot superskurkar i Stockholm och omnejd.

Under sin karriär så gjorde Ebba Grön (pyrokinesi) sig framför allt känd för aktionen när hon räddade Anna-Greta Leijon från superterroristen Norbert Kröcher (polisens radioanrop "Ebba Grön" är inte ett kodord utan ett utrop av förvåning när Ebba Grön sveper in precis innan Kröcher skulle utplåna den polisstyrka som skulle skydda invandringministern) och hennes kamp mot det mystiska superskurkparet Staten och Kapitalet.
Staten och Kapitelet är inte skurkar, de är regeringens egna Superhjältar! Staten har gjort en deal med Thomas Hobbes spöke och tanke-kontrollerar folk med sin rätt att härska enligt det sociala kontraktet. Kapitalet kontrollerar informationsflöden och kan därför leka med marknaden hur hon vill och kan också se till att folket värderar att bli skydade från superbrottslingar mer än de tycker deras friheter är värda. Ebba Grön var en farlig brottsling och terrorist och bandet tog hennes namn för att vissa hur coola, punk och anti-etablisemanget de var.

Anarchclown

Swashbuckler
Jag får förhoppningsvis vara lite bra på det vid detta laget. Jag har trotts allt varit spelledare i superhjältekampanjer sedan början av nittiotalet, kanske till och med tidigare än så.

Om Ultima Thule så fungerar det väl sämre med namnet Odalmannen men visst. Gör som du vill. :gremsmile:

Ska hitta på två till

Mangel: Denna dödsmetallssångerska fick aldrig något stort genombrott, trotts god talang. Delvis eftersom hon i en ytlig branch såg ut som en stor muskulös bulldog. Delvis för att hon helt enkelt aldrig träffade andra musiker som kom i närheten av hennes talang och vision. En natt när hon var på väg hem ifrån ett gig blev hon trakasserad av några unga killar och under slagsmålet som uppstod lyckades hon lemlästa dem och krossa skyltfönstren i tre butiker i närheten av Gullmarsplan. Hennes kraft är nämligen att hon genererar otroliga mängder energi när hon skriker. Detta kan antingen projiceras som explosioner eller för att ge henne kapacitet att slå, krossa eller kasta med en lastbils styrka. Hon ogillar sedan en olycklig barndom polisen och är numer framförallt efterlyst för att ha sprängt och manglat en hel piketstyrka som försökte gripa henne efter det första slagsmålet. Hon är otroligt duktig på att använda sina krafter med förödande resultat men saknar en ordentlig av-knapp vilket gör att hon även har sprängt lemmarna av sin egen hund och kastat sin före detta sambo tvärs över gatan i genom grannhusets fönster. Numer är hon på flykt och relativt känd, trotts att hon egentligen inte ens vill vara brottsling.

Spegel: Spegel byggdes för tjugo år sedan av en entusiastisk illusionist. Det var meningen att spegel skulle vara en enkel rekvisitarobot som byggdes för att förse illusionisten med lite mer bländverk för sina trick. Problemet är att ritningen som användes var inhandlad ifrån det nyligen fallna Sovjetunionen. Vad illusionisten trodde var en enkel arbetarrobot, byggd för att sköta enklare sysslor och enkel att modifiera, var egentligen en prototyp på en mördarrobot. Tanken var att denna skulle sändas genom andra dimensioner för att ta sig in i viktiga NATO-installationer och där begå mord på diverse viktiga personer. Spegel informerade aldrig sin skapare om sitt faktiska syfte innan denna tog denne av daga. Spegel saknar originalförmågan som det var tänkt att prototypen skulle ha. Denna kan således inte öppna portaler med hjälp av en generator hursomhelst. Denna har dock lyckats kompensera detta genom att den i alla fall kan ta sig in i länderna mellan spegelbilder. Den kan således komma ur blanka vattenytor, skyltfönster och andra reflekterande ytor. Spegel har inte den programmering som prototypen var tänkt att ha men har därför byggt sig en egen agenda genom åren. Den håller på att bygga en här av liknande robotar inne i spegelländerna och ämnar att med tiden utplåna alla viktiga figurer i undre världen i norden. Under tiden så tar den olika jobb som lönnmördare och spion åt dessa ledande figurer, inte för att den behöver pengarna utan för att kartlägga nätverken.

God45

#PrayersForBahakan
Spegel är super cool :gremsmile: Jag har en spelare med en lätt fobi för speglar så det är alltid någonting att spela upp. Jag har också gammla Sovjetiska superbrottslingen Omega som är källan till nästan alla robot-tech i min setting så det unkar jättebra med hans ursprung. Läskig och dödlig fiende som kan slå till nästan var som helst :gremsmile:

Mangel är bra eftersom hennes fortsatta utveckling är helt upp till hur spelarna bemöter henne. Försöker de bli vänn med den här ändå väldigt sympatiska kvinnan? Eller ser de skurk med Death metal tema och anfaller? I så fall kan Mangel rekryteras av en lite mer cerebral skurk som kan hjälpa henne kontrollera sina krafter, och bli ännu farligare.

God45

#PrayersForBahakan
Funderar på att ta till gammla Villains and Vigilantes greppet och låta spelarna spela sig själva fast med superkrafter. Men någonting säger mig att detta är en dålig ide... Tips?

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Jag låter aldrig mina spelare spela sig själva utifrån nån slags tanke att man låser sig då. Plus att man kan hamna i nån situation som faktiskt blir jobbig, nåt trauma man varit med om själv och så måste man plötsligt gå igenom det igen med sin spelgrupp.

För mig är tanken med rollspel att du faktiskt ska få vara någon annan, det ska vara en verklighetsflykt.

God45

#PrayersForBahakan
BMOC said:
Jag låter aldrig mina spelare spela sig själva utifrån nån slags tanke att man låser sig då. Plus att man kan hamna i nån situation som faktiskt blir jobbig, nåt trauma man varit med om själv och så måste man plötsligt gå igenom det igen med sin spelgrupp.

För mig är tanken med rollspel att du faktiskt ska få vara någon annan, det ska vara en verklighetsflykt.
Lite det jag tänkte. Plus, systemet jag tänkte köra är ganska livsfarligt. Inte så kul att dö när man spelar sig själv kanske :gremwink: Eller bli beroende av magi och börja offra folk till demoner heller. Om man inte gillar sånt så klart :gremtongue:

Anarchclown

Swashbuckler
Det var det jag tänkte också angående både Spegel och Mangel.

Appropå cerebra skurkar.

Väven: I snart fyrtio år har den svenska superhjälte och underrättelsetjänsten gäckats av signaturen Väven som ofta återfinns i samband med många väldigt intrikata och komplicerade brott och spionhistorier. Faktum är att Regina Hjort har suttit som en spindel i väven för ett stort men relativt kaotiskt nätverk under en längre tid än så. Vissa hävdar att hon skulle ha psykiska krafter, medan andra hävdar att hon härstammar ifrån nornorna. Hennes kraft är dock att hon kan se och väva om ödestrådar. Detta gör att hon lätt undviker att befinna sig någonstans där hon kan hamna i problem, hon träffar bara folk på sina egna villkor och hon kan bygga planer som verkar helt slumpmässiga eftersom de i princip är det. Hon behöver ingen annan kraft eftersom hon alltid kan finna rätt omständigheter för att besegra någon. Nackdelen är att hon är i extremt behov av kontroll och lätt blir paranoid av okända element.