Alla har alla en eller annan gång fått för sig att nu är det dags att skriva ett eget rollspel. Oftast slutar denna typ av projekt i papperskorgen eller som några sidor på en bortglömd hårddisk. Även vi har gjort ett par försök (allt ligger i papperskorgen sedan länge) och tänkte att det kanske vore värt att göra ett sista försök. Om vi har lyckats med att ge ut 11 nummer av en tidning (Den Fjättrade Gåsen) så borde vi väl klara av att ge ut ett spel också. Vi kan ju redan skriva, illustrera, layouta, trycka och distribuera så hur svårt kan det bli?
Ganska svårt. Vi jobbade vidare med ett tema, testade lite olika vinklar och kom fram till tre koncept (som i princip representerade tre olika genres). Efter fler diskussioner lyckades vi enas kring ett av koncepten och började bolla idéer och skriva ned allteftersom. Svenska Tigrar föddes.
Svenska Tigrar handlar om Sverige under andra världskriget. Sverige har ockuperats av tyskarna och spelet handlar om kampen för ett fritt Sverige. Spelet är svartvitt där god är god och ond är ond, lite som i Indiana Jones-filmerna. Det är en alternativ historia som presenteras, dvs kriget måste inte sluta 1945. Tanken är också att tiden ska gå ganska långsamt i spelet -- man spelar inte livslånga kampanjen där rollpersoner blir gamla och får barnbarn, utan spelet utspelar sig bara under några år av rollpersonens liv. Svenska Tigrar lär förmodligen inte blir ett stort spel som slåss mot de stora drakarna utan målsättingen är att skapa ett kul spel som man kanske spelar vi sidan om, på konvent eller som en engångskampanj. Svenska Tigrar är inte Partisan (omtalat svenskt rollspel om ett ockuperat Sverige, publicerades aldrig).
Vi tror att det är möjligt att producera ett enkelt rollspel som fortfarande är kul att spela. Vi tycker att rollspel ska publiceras i tryckt form. Målet är en bok på 70 sidor som innehåller regler, kampanjmaterial och introduktionsäventyr. Systemet blir BRP, både för att vi gillar det och för att det inte kräver så mycket utrymme. Sen är det vår förhoppning att vi kan supporta spelet i både DFG och i supplement. Vi hoppas då i alla fall på en färdig produkt Q4 2007 - Q2 2008.
Vad vill ni se i Svenska Tigrar?
Kommentarer?
Tips?
Shoot!
Vi diskuterar gärna här men även på ST-forumet.
http://www.80talsspel.com/forum
Ganska svårt. Vi jobbade vidare med ett tema, testade lite olika vinklar och kom fram till tre koncept (som i princip representerade tre olika genres). Efter fler diskussioner lyckades vi enas kring ett av koncepten och började bolla idéer och skriva ned allteftersom. Svenska Tigrar föddes.
Svenska Tigrar handlar om Sverige under andra världskriget. Sverige har ockuperats av tyskarna och spelet handlar om kampen för ett fritt Sverige. Spelet är svartvitt där god är god och ond är ond, lite som i Indiana Jones-filmerna. Det är en alternativ historia som presenteras, dvs kriget måste inte sluta 1945. Tanken är också att tiden ska gå ganska långsamt i spelet -- man spelar inte livslånga kampanjen där rollpersoner blir gamla och får barnbarn, utan spelet utspelar sig bara under några år av rollpersonens liv. Svenska Tigrar lär förmodligen inte blir ett stort spel som slåss mot de stora drakarna utan målsättingen är att skapa ett kul spel som man kanske spelar vi sidan om, på konvent eller som en engångskampanj. Svenska Tigrar är inte Partisan (omtalat svenskt rollspel om ett ockuperat Sverige, publicerades aldrig).
Vi tror att det är möjligt att producera ett enkelt rollspel som fortfarande är kul att spela. Vi tycker att rollspel ska publiceras i tryckt form. Målet är en bok på 70 sidor som innehåller regler, kampanjmaterial och introduktionsäventyr. Systemet blir BRP, både för att vi gillar det och för att det inte kräver så mycket utrymme. Sen är det vår förhoppning att vi kan supporta spelet i både DFG och i supplement. Vi hoppas då i alla fall på en färdig produkt Q4 2007 - Q2 2008.
Vad vill ni se i Svenska Tigrar?
Kommentarer?
Tips?
Shoot!
Vi diskuterar gärna här men även på ST-forumet.
http://www.80talsspel.com/forum