Nekromanti Svenskar, ett speltokigt folk?

Hellzon

Långsamma Vargen
Alltså...

Vi har (haft?) en relativt stor rollspelsindustri. Dessutom kan man ge sig fanken på att det dyker upp en kasse svenskar om man går ut på något gratis onlinespel. Utopia hade svenska trådar på sitt forum back when (det var några år sen jag spelade) och Cantr II (som publicerar spelarstatistiken) har svenskar på sjätte plats (av 12) i spelarantal (litauerna bräcker oss, är de måhända också speltokiga?).

Så är vi ett spelande folk, eller talar jag ur arslet? :gremconfused:

/Hellzon - högljudd rumpa

Rising

Vila i frid
Så är vi ett spelande folk, eller talar jag ur arslet?
Av din andedräkt att döma... så talar du inte ur arslet (eller så har du ätit pelargonier). Vad du säger är nämligen vettigt.

Ja, jag tror att vi har ett kallt klimat och att vi därför gärna håller oss undan beachen och andra grejer som italienare och annat pack håller på med... samtidigt som vi inte lider av samma machoideal som finländare eller ens kanadicker.

Så vi är typiska spelfolk. Fast tyskarna och japanerna är långt mer hardcore, så gå inte omkring och brösta upp er.

litauerna bräcker oss, är de måhända också speltokiga?
Hoppas det. Jag älskar de där små skruttländerna.

/Rising
som förresten såg en så djäkla grym grej idag:

Jag står på Pressbyrån i T-centralen (övre våningen) och tittar på tidningar, och en liten unge har letat sig fram till datortidningshörnan (inget konstigt med det) men står istället vänd åt porrhörnan och kollar in senaste numret av Hustler.

Nu, det är förstås helt vansinnigt att man har porrtidningarna i golvhöjd, men jag kan inte låta bli att garva lite åt den här killen medan han spanar in hårdporr (för er som inte vet; det finns tre nivåer; Playboy går inte längre än att visa busken på damerna, den största floran av engelska tidningar (Just 18, texempel) är <u>pink</u>; alltså de visar nybakade piroger, men de måste censurera all penetration; och slutligen har vi den nivå där man visar hela kalaset; Hustler tillhör den tredje kategorin) med stora ögon. Jag hör en kvinnoröst bakom mig; "Daniel? Daniel?" men tänker inte mer på det förrän jag förstår att det är Daniel som checkar in porren. Han hinner precis säga "ja, jag kommer!" innan hans mamma kommit på honom.

En lögnare, en porris och en allmän busunge... Jag hann blinka åt honom och signalera "du är en av oss, grabben" innan han försvann. Han kommer gå långt, sanna mina ord...

solvebring

Superhero
Jo, du talar sant. Väldigt sant tror jag till och med, i alla fall när det kommer till onlinespel. Vanliga rollspel och brädspel är väl snart en väldig minoritetsgrej, men datorn den slår sig större och större. Snart sitter var svensk hemma framför sin burk och lirar någon form av onlinespel, börjar prata spelspråk i vardagen och allt sånt som alla burknördar mellan 14-35 år redan gör. :gremgrin:

Johan K

Gammal & dryg
Ja, jo det verkar väll inte bättre än att vi gillar spel här. För min del så gnäller jag inte över det, snarare tvärtom. Det får gjärna gå hur bra som hellst när det gäller den svenska spelmarknaden.
Undrar åxå violka spel som ligger på topp just nu ? Någon som har bra koll på vad som toppar marknaden när det gäller brädspel, rollspel & sådant ? För jag ahr det tyvärr inte.

solvebring

Superhero
För min del så gnäller jag inte över det, snarare tvärtom.
Vem gnäller? Syftar du kanske på min elaka pik till alla insnöade online-gamers? :gremgrin:

Det var i så fall inget mer än just en superelak pik till datainsnöade människor som måste tala med förkortningar i verkliga livet.
Jag har dock inget emot spelgalna på nått vis, jag är däremot stolt att vi har så stor marknad och konsumtion vad det gäller spel, för att vara ett så litet land.

Johan K

Gammal & dryg
Vem gnäller? Syftar du kanske på min elaka pik till alla insnöade online-gamers?
Närå,det vart ingen medveten pik iaf... :gremtongue:
Låt dem hålla på med sitt...

Erik_N

Warrior
Vi har gott om pengar, ett omfattande trygghetssystem (aka välfärd) som gör att vi har råd att slappna av med förströelser på ett sätt som få andra. Och relativt gott om tid - svenskar arbetar nog mindre än nästan något annat land i världen.