Nekromanti Svenskspråkig datorterminologi

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
..."skärmavbildning"?

//Krank, som alltid förundras över driften hos vissa mjukvarutillverkare att alltid översätta allting till svenska, oavsett om det faktiskt finns bra svenska ord eller ej

Arfert

Facit
Re: Skärmdump

ja, det är det programmet heter på svenska: "Skärmavbildning"... det har lite fler möjligheter än en vanlig skärmdump...

Vilket "bra svenska ord" tänkte du på?

krank

ja, det är det programmet heter på svenska: "Skärmavbildning"... det har lite fler möjligheter än en vanlig skärmdump...

Vilket "bra svenska ord" tänkte du på?
Det är just det som är min poäng: Ibland finns inget bra svenskt ord, och då tycker jag inte att man ska försöka krysta fram ett heller. Varför fick inte programmet heta "screenshot" eller något annat som faktiskt är relativt väletablerat?

//Krank, hatar datorsvenska

Arfert

Facit

..fråga inte mig... fråga Apple. För att det avbildar olika delar av skärmen?

Som deras andra enkla program, som "Förhandsvisning" (kan kolla på alla slags bildformat), eller "Textredigerare" (som man skriver enkel text med), eller "Adressbok", "Kalkylator", "Typsnittsbok", eller "Skivverktyg"... de vill väl vara konsekventa möjligaste mån med sina verktygsprogram...

Dewil

Skrivbordsgeneral

Och om man dessutom, som Apple, gör anspråk på att tillverka datorer som kan användas av alla och envar utan krångel så är det självklart att man använder användarens modersmål och inte utrikiska.

Dewil

krank

Och om man dessutom, som Apple, gör anspråk på att tillverka datorer som kan användas av alla och envar utan krångel så är det självklart att man använder användarens modersmål och inte utrikiska.
Fast... Är verkligen "skärmavbildning" särdeles intuitivt?

krank

"Skivverktyg"
Vad i helvete är ett "skivverktyg"?

Jag är inte förvånad över att Apple gör som de gör - det var ju de som hade den jubelfåniga funktionen att man för att få ut CD-skivan ur datorn drog ikonen för CD-skivan till... papperskorgen. Om de varit det minsta konsekventa med sin skrivbordsmetafor (som de ju är såååå stolta över) så hade de kanske fattat att det inte är så logiskt...

//Krank, som, om han någonsin köper en Mac, inte kommer att ha operativsystemet på svenska

Dewil

Skrivbordsgeneral

Fast... Är verkligen "skärmavbildning" särdeles intuitivt?
Är screenshot mer intuitivt? Skärmskott? Är det det man får när det är lösa stenar på vägen? Eller är det en sorts drink?

Dewil

krank

Är screenshot mer intuitivt? Skärmskott? Är det det man får när det är lösa stenar på vägen? Eller är det en sorts drink?
OK, så om man då har två ointuitiva namn på samma sak, där det ena är internationell standard, förstås av snart sagt alla som hållit på med datorer, och som man kan använda när man frågar om hjälp från någon som kan mer än vad man själv kan, då väljer man.... Det andra?

Arfert

Facit

Skivverktyget hanterar skivor, göra partitioner och sånt.

..kan även informera om att det finns flera sätt att få ut en CD på en mac, som att trycka på "eject"-knappen. (antingen den man ser i Findern, eller den som finns på alla mac-tangentbord).

Arfert

Facit

Om man nu föredrar engelska, kan man ju såklart närsomhelst byta språk (och tillbaka)... till nästan vilket språk som helst, faktiskt.

Arfert

Facit

ja.. man avbildar ju det som finns på skärmen... har hört värre saker i datorvärlden.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

OK, så om man då har två ointuitiva namn på samma sak
...så använder man det engelska namnet på engelska och det svenska namnet på svenska för annars är det ju faktiskt ingen mening med att byta språk. Det finns gott om folk som tycker att apparater blir sämre om det inte finns svenska i manualen, och då gäller det kanske nåt som bara har knapparna "Play", "Stop" och "Spin my monkey". Eller nåt.

krank

Skivverktyget hanterar skivor, göra partitioner och sånt.
Jag misstänkte att det var något liknande, men var inte tillräckligt säker. hur många nybörjare tänker sig att det finns skivor i hårddiskar? Och hur är det med att skapa partitioner på flashminnen etc?

Ibland fungerar helt enkelt de ord man tror är mer "inutitiva" helt enkelt sämre än de etablerade.

..kan även informera om att det finns flera sätt att få ut en CD på en mac, som att trycka på "eject"-knappen. (antingen den man ser i Findern, eller den som finns på alla mac-tangentbord).
Har de infört den där fantastiska uppfinningen "knapp på utsidan av CD/DVD-spelaren" ännu?

Klart det finns fler sätt - jag menar bara att minst ett av de sätt som finns helt enkelt isn't making any sense.

krank

ja.. man avbildar ju det som finns på skärmen... har hört värre saker i datorvärlden.
Jag också. Att det finns värre betyder inte att det är bra.

Kanske elitistiskt av mig, men jag anser nog att man om man ska hålla på med en dator ska lära sig termerna och de grundläggande funktionerna. Man sätter sig liksom inte bakom ratten på en bil utan att veta att det heter "ratt", "broms", "gas" etc.

krank

...så använder man det engelska namnet på engelska och det svenska namnet på svenska för annars är det ju faktiskt ingen mening med att byta språk.
Jag brukar ju tycka att den enda anledningen, det enda tillfället, att bryta språk är när man byter rättstavningsspråk. Annars kan man gott lära sig lite grundläggande datorengelska.

//Krank, som inte ser ett egenvärde i att folk ska kunna sätta sig vid en dator utan förkunskaper

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Jag brukar ju tycka att den enda anledningen, det enda tillfället, att bryta språk är när man byter rättstavningsspråk. Annars kan man gott lära sig lite grundläggande datorengelska.
Ja, det kan du gott tycka. Men det är inte relevant för hur Apple utformar sina produkter. :gremsmile:

Thermight

Warrior

Jag har lätt häftigast dator:
Pentium 166MHz, 32 megs ram, och Windows 95, (2 megs grafik-kort oxo)...

Det går iaf att köra C64 emulator och devcpp...

Är det nån som har en begagnad dator att sälja billigt? :gremtongue:

Arfert

Facit

ja det är larvigt elitistiskt :gremgrin:

Jag däremot anser att datorerna fortfarande är löjlig överkomplicerade, för majoriteten av användarna, och skulle må bra av ordentlig redesign av gränssnitt med mera... och samtidigt en upprensning språkmässigt... men det tror jag inte sker i första taget, för datornördar ÄLSKAR att det är komplicerat.

Arfert

Facit

Ja en del har det (som min jag har på jobbet). Fast det är enklare att trycka på knappen längst upp till höger på tangentbordet. De är lättare att komma åt än en liten knapp på fronten av en låda som ofta står på golvet under skrivbordet.