Nekromanti Svenskspråkig datorterminologi

Krille

Super Moderator
Re: Skärmdump

* Microsoft Remote Desktop-klienten. Varför ser fönstertiteln ut som en flik när den är en fönstertitel och inte har några som helst flikegenskaper eller flikfunktioner?
Det finns faktiskt en förklaring på den: när remote desktop kör i fullskärmsläge så har man inte tillgång till något UI på sin hemmadator. Man har bara tillgång till fjärrdatorns UI (och det gäller även windows-tangenten och alt-tab).

Så något enkelt lätthanterligt sätt behövs för att komma tillbaka till ens hemmadator. Så man valde att ha en flik som är så lite intrusiv som möjligt på fjärrdatorn och maximerar fjärrdatorns UI. Även om en ikon ligger under fliken så är den max till hälften dold.

Klart, hade jag designat den så hade jag använt flikfunktionen rätt ut: om man kör flera sessioner så skulle naturligtvis alla visas som egna flikar, och hemmaskrivbordet som en flik. Så visst finns det utrymme för förbättringar, men det finns en vettig eller åtminstone rationell orsak till att fliken är som den är.

Mitt personliga hatobjekt just nu är klienten till MS SQL Server 2005. Den har inget existensberättigande, alls.

Troberg

Sinister eater

Klart, hade jag designat den så hade jag använt flikfunktionen rätt ut: om man kör flera sessioner så skulle naturligtvis alla visas som egna flikar, och hemmaskrivbordet som en flik. Så visst finns det utrymme för förbättringar, men det finns en vettig eller åtminstone rationell orsak till att fliken är som den är.
Exakt. Som det är nu så hade man kunnat ge den en annan design som inte stör skärmytan så mycket, men som ändå är avsedd för ändamålet som den liknar, även om jag, precis som du, skulle vilja se att den faktiskt funkade som flikar (jag har ofta tre-fyra fjärrsessioner igång samtidigt).

Sedan håller inte riktigt din förklaring på MS lösning, had man velat spara skärmutrymme så hade man gjort fliken precis så lång som den behövde vara, nu är det massor av tomt utrymme på den.

Mitt personliga hatobjekt just nu är klienten till MS SQL Server 2005. Den har inget existensberättigande, alls.
Det kunde varit värre. Det kunde varit Oracle...

Arfert

Facit

googla så får du se.... stor vetenskaplig undersökning, gjord i Frankrike har jag för mig. VÄLDIGT seriös. Många olika slags användare, man har mätt tiden man interagerar med operativsystemt, stressnivån hos användarna osv...

En intressant grej de kom fram till, som jag själv upplevt (som formgivare) att precisionen på muspekaren är enormt mycket bättre macar (och har alltid varit)... Känns stor skillnad om man gör pilljobb i Photoshop på en mac eller PC, fast det egentligen inte borde det, det är ju samma program. Nu fick jag förklaringen.

En annan grej om OSX: om du är en power-user, och vet var du gör, kan du ju faktiskt ställa in extremt mycket mer på Macen än i Windows via Terminalen. (Vågar mig inte på en jämförelse med Linux här). Men då måste man ju ha koll på UNIX, eftersom man i princip kan ändra ALLT. Men det är ju sånt som 99% av användarna aldrig behöver göra.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

googla så får du se.... stor vetenskaplig undersökning, gjord i Frankrike har jag för mig. VÄLDIGT seriös. Många olika slags användare, man har mätt tiden man interagerar med operativsystemt, stressnivån hos användarna osv...

En intressant grej de kom fram till, som jag själv upplevt (som formgivare) att precisionen på muspekaren är enormt mycket bättre macar (och har alltid varit)... Känns stor skillnad om man gör pilljobb i Photoshop på en mac eller PC, fast det egentligen inte borde det, det är ju samma program. Nu fick jag förklaringen.
Tja, undersökningen får egentligen säga vad den vill, oavsett hur seriös den är. I och med att det jag hittills hört om den inte stämmer det minsta in på mina egna erfarenheter så har jag egentligen ingen anledning att bry mig om den. Bara för att en majoritet av folket just nu tycker A, betyder inte det att jag måste hålla med om A, liksom.

Jag tycker inte att OSX är särdeles intuitivt. Jag tycker att OSX är skitfult och har för mycket grafiskt whizz-bang. Det räcker för att jag inte ska vilja använda det eller rekommendera det till någon. (Att utbudet på mjukvara är sjukt dåligt är en annan sak; just mjukvaruutbudet vinner Windows stort på och det är också anledningen till att jag ännu inte gått över helt till Ubuntu).

Arfert

Facit

tja, vilka mjukvaror saknar du?
Den enda anledningen att ha en windowsdator är ju spelen.... allt annat finns, ofta bättre alternativ än till Windows, om det inte är nåt specialprogram med smal målgrupp.

krank

Den enda anledningen att ha en windowsdator är ju spelen.... allt annat finns, ofta bättre alternativ än till Windows, om det inte är nåt specialprogram med smal målgrupp.
"Bättre" är förbaskat subjektivt.

I Macmiljö har jag ännu inte sett bra varianter av Foobar2000, Miranda, Daemontools, InfraRecorder, dbPowerAMP, MediaCoder, ID3-TagIT, TopStyle, Characturge, DesktopSidebar, Fraps och xplorer2. Visst har jag sett program som gör ungefär samma sak i flera av fallen, men samtliga har lidit av Macsjukan - grafiskt krimskrams som kommer ivägen för de avancerade funktioner jag vill ha i program. För stort fokus på att programmen ska "se bra ut" och för lite på att ha lättillgängliga avancerade funktioner.

EDIT: För att förtydliga: Jag tillhör en smal målgrupp. Jag vill dessutom ha små, snabba program som tar ett minimum av systemresurser och har precis den information jag vill ha - helst ska jag själv kunna (som i foobar) kunna bygga om interfacet så att just de saker jag vill ha lättillgängliga, är det. Jag använder ofta mer avancerade funktioner än den s.k "normalanvändaren"; och då är ett interface riktat mot normalanvändaren helt enkelt inte särdeles bra.

Och sedan har vi spelen... City of Heroes, Guild Wars, samt möjligheten att testa nya spel som kommer för att se om de är värda besväret.

Zire

Swashbuckler

Jag tycker nog att iTunes säger det mesta om apples syn på programvara. Många älskar programmet, själv skrattade jag så att jag grät när jag hittade ett annat program (för linux) som gjorde att jag kunde slänga iTunes dit det förtjänade.

F.ö. passade veckans helgläsning på idg ämnet:
http://www.idg.se/2.1085/1.129297

Arfert

Facit

Aha.. och har du sett program som Final Cut Studio, Logic Studio, Aperture eller Shake? Innan du utrycker dig så självsäkert om Apples förmåga att göra programvara?

Arfert

Facit

...allvarligt talat, jag hade bara hört namnen på hälften av de program du nämnde, och har bara installerat ett av dem på min PC. (Daemontools). Så ja du tillhör säkert en väldigt smal målgrupp. Är nog fler som kör Solaris... :gremgrin:

Sen kan man ju, om man inte vill ha 2 datorer och ha en för spel, alltid köra windows på en partition på macen. De flesta macar kör dessutom windowsspel snabbare än jämförbara PC.

Zire

Swashbuckler

Ah, nej jag har bara testat typ iTunes, Safari och en del varianter av deras operativsystem.

Edit: kan ju dock nämna att jag tyckte Mac OS X var helt ok

Troberg

Sinister eater

Aha.. och har du sett program som Final Cut Studio, Logic Studio, Aperture eller Shake? Innan du utrycker dig så självsäkert om Apples förmåga att göra programvara?
Rent praktiskt så är det här problemet med Mac ligger. Det är Apple som gör programvara (i huvudsak), vilket minskar bredden rätt rejält. Detta grundar sig i att om man gör en dator för de som inte är datorintresserade så är den inte intressant för de som är datorintresserade, och man får betydligt färre och sämre utvecklare för den, med allt som det för med sig. De flesta utvecklare gör inte det för att jobba åtta timmar om dan för att få en slant i slutet av månaden, de brinner för sin ingenjörskonst och pengarna är mest en bonus som hjälper dem att fixa lite praktiska problem (exempelvis hur man får fler hemelektroniker). Dessa utvecklare är de verkliga talangerna, och de gillar datorer som är byggda för dem.

Arfert

Facit

Det där är en total missuppfattning.

Det finns tusentals program till mac, och Apple själva gör bara 19 st, om man räknar större program (som de jag tog upp). Jag tog up de programmen eftersom det påstods att Apple gör dålig programvara, medan de i verkligeten är branschledande (Final Cut är ju exempelvis dominerande i stora filmproduktioner).

Ja det finns FLER proram till PC, men det finns inte BÄTTRE program, generellt sätt. Tvärtom, macprogrammen är nästan alltid av hög jävligt hög kvalitet. Uppenbarligen brinner de som jobbar med macprogram för det de gör. Till och med Microsoft Office är ju bättre på macen, och dessutom snyggare. (Fast själv kör jag NeoOffice, som är open source)....

Som sagt, det finns tusentals program. Och det finns program som inte finns som kvalitetsmässigt jämförbara PC-motsvarigheter, som Coda, Freeway Pro, Rapidweaver, Scrivener, Vectorraster, ZeusDraw, Printfolio, Create, Videoater med flera...

Apple är UNIX. Och dessutom väldigt uppskattat bland utvecklare.. Läs mer HÄR till exempel. Eller Här.

Troberg

Sinister eater

Apple är UNIX.
Nja, det är UNIX inlindat i bomull. Dessutom så är det en UNIX som är så moddad att man inte ens kan ta ett program från en "ren" UNIX och köra på den. Jag fattar inte varför Apple gjorde det valet, man tappade en enorm programbas i ett slag där.

krank

Sen kan man ju, om man inte vill ha 2 datorer och ha en för spel, alltid köra windows på en partition på macen. De flesta macar kör dessutom windowsspel snabbare än jämförbara PC.
Isåfall kör jag hellre Ubuntu + Windows, eftersom det inte finns ett enda program jag hittills stött på till Mac som jag faktiskt gillar bättre än motsvarande program till Windows eller Ubuntu. För mig finns det inga "killer apps" för Mac, så att säga. Det finns inga program som gör att jag önskar att jag haft en Mac.

krank

Ja det finns FLER proram till PC, men det finns inte BÄTTRE program, generellt sätt. Tvärtom, macprogrammen är nästan alltid av hög jävligt hög kvalitet.
Därom råder delade meningar, kan jag säga... =)

Arfert

Facit

det beror säkert vad man jobbar med, eller vad man använder sin dator till... De linuxprogram som jag kan tänka mig att använda (Scribus, Gimp, Inkscape och liknade) finns ju för mac också.

krank

det beror säkert vad man jobbar med, eller vad man använder sin dator till... De linuxprogram som jag kan tänka mig att använda (Scribus, Gimp, Inkscape och liknade) finns ju för mac också.
Jodå. Det jag gillar med Linux är att det är det enda operativsystem jag rent moraliskt kan ställa mig bakom, eftersom det är opensource och gratis.

Såhär ser uppställningen ut för mig:

Mac: Har Adobes produkter.
Windows: Har foobar2000, Adobes produkter, och spel.
Linux: Har bra serverprogramvaror och säkerhet och kan köra de flesta windowsprogram jag vill ha (utom Adobes produkter).

Om jag då vill ha så många av ovanstående som möjligt, så är kombinationen Windows + Linux optimalt. OSX har inte tillräckligt mycket att erbjuda för att jag ska kunna tänka mig att inkludera det i ekvationen.

Den dag Adobe börjar tillverka produkter för Ubuntu, och Wine/Cedega blir bättre på de spel jag spelar, så har jag inte längre någon anledning att ha med vare sig Windows eller OSX att göra.