Nekromanti Svenskspråkig datorterminologi

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Re: Skärmdump

Jag däremot anser att datorerna fortfarande är löjlig överkomplicerade, för majoriteten av användarna, och skulle må bra av ordentlig redesign av gränssnitt med mera... och samtidigt en upprensning språkmässigt... men det tror jag inte sker i första taget, för datornördar ÄLSKAR att det är komplicerat.
...eller så ser man att utvecklingen som den ser ut idag helt enkelt ger oss fler och fler och fler som, även om de inte har något jättestort intresse, i varje fall har grunderna och vet vad saker och ting heter. Den majoritet av användarna du talar om krymper allt eftersom.

krank

Ja en del har det (som min jag har på jobbet).
Ah, fantastiskt.
De första Macar jag kom i kontakt vad av desktopmodell och stog därför - som alla datorer borde (hur ska man annars kunna meckla med sladdar och koppla om när saker behöver ändras, bytas eller mixtras med - för att inte tala om den ergonomiska frågan när det gäller CD-skivor etc) - på skrivborden. Alldeles innan hade vår datorlärare förklarat att Macar var mycket mer intuitiva än windowsmaskiner. Min tilltro till just detta slå-sig-på-bröstet APple pysslar med vad gäller användarvänlighet försvann inom fem minuter.

Arfert

Facit

nej, jag tror jag har rätt... när jag var ung (innan datorerna blev vanliga i folks hem) så snackade folk som du.. om STEREOANLÄGGNINGAR. Det var svaj hit, rumble dit, klass A-förstärkare, hemmabyggda hornhögtalare osv osv... och allt skulle vara komplicerat och exkluderande. Man snackade HiFi på rasterna i plugget. Det var STORT. Idag är det ingen som bryr sig, utom enstaka audiofiler (som undertecknad).

En dator är ett nöjes- och arbetsredskap. Det ska fungera utan att märkas. Det är man GÖR på den som är intressant. Helst vill jag inte ens tänka på att jag HAR ett operativsystem, inte mecka med det som det vore en gammal engelsk sportbil.

OK, det kommer säkert finnas datorintresserade även i framtiden (som det finns folk som meckar med gamla bilar eller bygger plastmodeller). Men datorn i sig tror jag kommer bli osynligare i den betydelsen att friktionen i programvaran kommer minska.

Arfert

Facit

Hursomhelst finns det forskning på det där, och där mosar OSX konkurrenterna.

Kan dock glädja dig med att Vista har högst friktionsvärde, både XP och de flesta linuxdistributioner är bättre.

Uppenbarligen har du för liten erfarenhet av mac för att fortsatt diskussion är intressant. Det du gnäller om åtgärdades redan när betan av OSX kom, år 2000.

Min jobbmac är en STOR jävel, en proffsmodell som man kan fylla på med massor med hårddiskar och extrakort av olika slag.. Det är därför den står på golvet.

Sladdar?

Man Mountainman

Storsvagåret
Utbruten deltråd

Utbruten ur sin moderstråd, i och med att ämnet vek in på svenska översättningar av datortermer.

/Kalle

krank

En dator är ett nöjes- och arbetsredskap. Det ska fungera utan att märkas. Det är man GÖR på den som är intressant. Helst vill jag inte ens tänka på att jag HAR ett operativsystem, inte mecka med det som det vore en gammal engelsk sportbil.
Jag tycker inte att det handlar om några avancerade kunskaper som behövs. Ska man äga en bil, så ska man veta vad skyltarna på vägen innebär, vad gaspedalen heter, hur man tankar, hur man slår igång vindrutetorkerna. Helst ska man veta hur man byter olja också. Det handlar om grundläggande kunskaper. Jag blir lika vansinnig på såna i min bekanskapskrets som skaffar bil men ringar någon annan så snart det ska bytas olja som jag blir på datoranvändare som inte vet vad ctrl-alt-del gör eller var ett screenshot är för något.

Och nej, jag kan inte byta olja - men skaffade jag en bil skulle jag se det som en självklarhet att det hörde till att lära sig.

krank

Kan dock glädja dig med att Vista har högst friktionsvärde, både XP och de flesta linuxdistributioner är bättre.
Det förvånar mig inte ett smack. Själv håller jag på och migrerar till Ubuntu (bara Adobes produkter kvar! Och dem som säger "Gimp" får en smäll).

Uppenbarligen har du för liten erfarenhet av mac för att fortsatt diskussion är intressant. Det du gnäller om åtgärdades redan när betan av OSX kom, år 2000.
Nejnej, jag sade att de första Macarna jag träffade på hade problemet. Jag har varit i kontakt med Macar efter det också. OSX är en skitstor förbättring mot för tidigare, även om jag fortfarande har svårt att tycka att det är mer "intuitivt" än t.ex XP. Jag har t.om haft seriösa planer på att skaffa en begagnad Mac vid tillfälle. OSX behöver dock mecklas med skitmycket för att jag ska tycka om det ("dockan" t.ex kommer jag inte alls överrens med eftersom den växer ut från mitten, och jag har inte hittat inställning för att få den att växa från ett hörn istället). Tur att man kan stänga av all förbaskad flashighet...

Iofs, skulle jag skaffa Mac finns det risk att det blev Ubuntu på den likförbaskat =)

Min jobbmac är en STOR jävel, en proffsmodell som man kan fylla på med massor med hårddiskar och extrakort av olika slag.. Det är därför den står på golvet.
Jag har också en rätt stor låda. Jag vill däremot kunna dammsuga och dessutom kunna meka med min dator när det behövs. Jag har t.ex 8 USB-portar som samtliga alltid är upptagna - ska jag in med något nytt eller temporärt måste något annat flyttas på. Och just nu har jag ingen smart delar för mitt ljudkort - jag kan inte ha både hörlurar och surroundsystem i samtidigt. Där behövs det också sladdas. Byta USB-sticka? Då vill jag komma åt min dators frontpanel. Och så vidare.

Troberg

Sinister eater

nej, jag tror jag har rätt... när jag var ung (innan datorerna blev vanliga i folks hem) så snackade folk som du.. om STEREOANLÄGGNINGAR. Det var svaj hit, rumble dit, klass A-förstärkare, hemmabyggda hornhögtalare osv osv... och allt skulle vara komplicerat och exkluderande. Man snackade HiFi på rasterna i plugget. Det var STORT. Idag är det ingen som bryr sig, utom enstaka audiofiler (som undertecknad).
Och vad har den ändringen fått för resultat? Bara specialaffärer har vettiga grejor, medan elektronikhandlarna säljer skitsystem med en cool design och folk tror på fullt allvar att MP3 håller CD-kvalitet bara för att det är digitalt.

Det får mig att tänka på den gamla mixningen av metaforer: "Förra året stod företaget på ruinens brant, men i år har vi tagit ett stort steg framåt".

Arfert

Facit

ja, men du slipper nubera dubbeltrampa när du växlar, du behöver inte starta bilen med en vev, osv osv...

Control-Alt-delete är ett bra exempel på "dålig design"... vem fan kom på den kombinationen... och varför ska en sån tangentkombination överhuvudtaget behövas?

Arfert

Facit

..tror du missade poängen.. Vista var sämst, sedan XP, sedan Ubuntu.. men alla tre var ganska lika trots allt, och otroligt mycket sämre än OSX vid mätningarna. 4-5 gånger sämre.

Troberg

Sinister eater

Control-Alt-delete är ett bra exempel på "dålig design"... vem fan kom på den kombinationen... och varför ska en sån tangentkombination överhuvudtaget behövas?
Å andra sidan så har den inte använts på över ett decennium, så det är ju knappast något argument mot de modernare hårdvarorna.

Ulfgeir

Swashbuckler
Är inte bara Apple som har konstiga saker i översättningen. Ett visst Redmondbaserat företag som jag jobbade för på Irland hade rätt underliga saker med. I svenska versionen var det ok med engelska namn på en del saker som produkter. Det var det inte på franska, så de stackars franska lokaliserarna (översättare av mjukvara), fick rita om en del bitmappar som utgjorde namnen på produkterna...

Om man läser tidningen Computer Sweden så brukar man hitta mängder med mer eller mindre idiotiska svenska översättningar av olika fenomen inom datorvärlden.

/Ulfgeir

Arfert

Facit

nej, men det togs upp som ett exempel.

Men du kanske principiellt är emot enklare datorer/gränssnitt..? :gremgrin:

Troberg

Sinister eater
Är inte bara Apple som har konstiga saker i översättningen. Ett visst Redmondbaserat företag som jag jobbade för på Irland hade rätt underliga saker med. I svenska versionen var det ok med engelska namn på en del saker som produkter. Det var det inte på franska, så de stackars franska lokaliserarna (översättare av mjukvara), fick rita om en del bitmappar som utgjorde namnen på produkterna...
Det beror på att det i Frankrike är förbjudet att använda utländska ord där det finns franska motsvarigheter.

Om man läser tidningen Computer Sweden så brukar man hitta mängder med mer eller mindre idiotiska svenska översättningar av olika fenomen inom datorvärlden.
Jo, de kallar datamaskin för dator, fastskiveenheten för hårddisk osv.

Troberg

Sinister eater

Men du kanske principiellt är emot enklare datorer/gränssnitt..?
Nej, tvärtom, jag gillar enklare gränssnitt, men det får aldrig gå ut över kraftfullheten. Tex föraktar jag MS försök att gömma viktiga inställningar i nyare Windowsar.

Sedan är tyvärr användargränssnittsvärlden nedlusad av "monkey see, monkey do"-gränssnitt, dvs där man efterapar designer utan att förstå dem. Några exempel:

* Microsoft Remote Desktop-klienten. Varför ser fönstertiteln ut som en flik när den är en fönstertitel och inte har några som helst flikegenskaper eller flikfunktioner?
* Vista, kontrollpanelen. Länkar används som knappar. Är det en länk så förväntar man sig kunna göra länkiga saker med dem, tex högerklicka och öppna i nytt fönster, men det går inte för den är en knapp, den bara liknar en länk.
* Diverse websiter. Comboboxar (de där kombinationerna av textbox och listbox) används som menyer. Comboboxar är för att välja data utan att göra något direkt, menyer är för att köra operationer.
* Vistas 3D-gränssnitt. MS såg vad som gjorts i tex Compiz och Beryl och gjorde lite coola 3D-effekter. Enda skillnaden är att i Compiz och Beryl så fyller de en funktion och gör saker tydligare, medan MS bara är ren eyecandy.
* Webifiering. Det finns regler för hur program ska se ut och bete sig. Dessa regler är till för att användaren ska känna igen sig och för att programmen ska leka snällt tillsammans. Ändå tycker en del att det är smart att hitta på helt egna användargränssnitt som totalt ignorerar dessa regler och ser ut och funkar helt annorlunda, trots att det är sämre för användaren och det är mer jobb för utvecklaren, bara för att det ska se coolt ut. Se tex på Poser eller MS mediaspelare.
* Checkbox kontra radioknapp. Checkboxar (de fyrkantiga boxarna) används när man kan välja flera, radioknappar (de runda) när man bara kan välja en. Varför är det så förbenat svårt att fatta?
* Bildformat. Varför kan inte programmakare/webmakare fatta att jpg suger för allt annat än foton som är relativt stora? För ritade bilder, skärmdumpar, thumbnails osv så gäller gif eller png. Punkt.

Det var sånt här och program som micklar med mitt system som fick mig att skriva mitt Ethical Software Design Manifesto (tack, förresten, till Krank, du inspirerade mig till den sista punkten).

Det är också sånt här som får mig att förorda att all programvara ska vara öppen källkod under en öppen licens. Dels får man då buggfri programvara, dels kan man rätta till såna här idiotier.

krank

Enbart dumbomar tror att datorer någonsin kommer att fungera perfekt. Precis som med bilar är det snarare en fråga om när det går åt h-e än om. Och när det går åt h-e är det praktiskt att ha en knappkombination (eftersom det går snabbare än att använda musen och musen kan dessutom låsa sig) som leder till något som gör att man kan lösa problemet (aktivitetshanteraren). En extra knapp är bara onödigt för något som man gör såpass sällan, och kombinationen Ctrl, Alt och Del används aldrig i andra sammanhang.

Så, det finns en mycket god förklaring och jag ställer mig bekom den.

krank

..tror du missade poängen.. Vista var sämst, sedan XP, sedan Ubuntu.. men alla tre var ganska lika trots allt, och otroligt mycket sämre än OSX vid mätningarna. 4-5 gånger sämre.
Bevisar bara att folk behöver mer utbildning vad gäller datorer... OK, OSX är skitbra på att dölja vad som egentligen händer för användaren bakom en massa grafiskt bjäffs - men undertecknad tycker inte att det ska döljas för användaren.

Allmänbildning heter det.

Sedan frågar jag mig - vilka genomförde undersökningen? Vilka av de som var med hade tidigare erfarenheter? Hur lätt var det för de som hade tidigare erfarneheter av datorsystem att börja med Mac, där allt placerats om och givits underliga namn?

Arfert

Facit

Varför inte bara trycka på ESC om man "fastnar"? Hade inte det vart mer logiskt?

krank

Varför inte bara trycka på ESC om man "fastnar"? Hade inte det vart mer logiskt?
Det beror på vad det är som har "fastnat", och på vilket sätt. ESC används dessutom till ett flertal andra saker, så jag skulle inte vilja binda aktivitetshanteraren eller motsvarande dit.

Krille

Super Moderator

Utöver kranks skäl så finns det ett till: vissa funktioner vill man inte hamna i av misstag. Bland dem skulle jag räkna mer djuptgående felräddningsverktyg. Då behövs antingen en lucka över felräddningsknappen, eller en tangentbordskombo som man inte kan utlösa av misstag. En knapp med lucka är en finess som inte finns på existerande tangentbord, så då återstår en annan knappkombo, och trefingerssaluten är en så god kombo som någon.

Jag har heller inga problem att se framför mig tre scenarier av felräddning: en för att avbryta det som man håller på med just nu, en för att stänga programmet man jobbar med om det ovanstående inte fungerar, och en för att ta fram ett verktyg för djupare kontroll över processerna. Den första kan jag tänka mig passar för escape, men de andra vill jag definitivt inte ha tillgängliga för något så enkelt som ett knapptryck. Där behövs knepigare kombos så att man inte tar fram dem av misstag.