Re: Skärmdump
Men du kanske principiellt är emot enklare datorer/gränssnitt..?
Nej, tvärtom, jag gillar enklare gränssnitt, men det får aldrig gå ut över kraftfullheten. Tex föraktar jag MS försök att gömma viktiga inställningar i nyare Windowsar.
Sedan är tyvärr användargränssnittsvärlden nedlusad av "monkey see, monkey do"-gränssnitt, dvs där man efterapar designer utan att förstå dem. Några exempel:
* Microsoft Remote Desktop-klienten. Varför ser fönstertiteln ut som en flik när den är en fönstertitel och inte har några som helst flikegenskaper eller flikfunktioner?
* Vista, kontrollpanelen. Länkar används som knappar. Är det en länk så förväntar man sig kunna göra länkiga saker med dem, tex högerklicka och öppna i nytt fönster, men det går inte för den är en knapp, den bara liknar en länk.
* Diverse websiter. Comboboxar (de där kombinationerna av textbox och listbox) används som menyer. Comboboxar är för att välja data utan att göra något direkt, menyer är för att köra operationer.
* Vistas 3D-gränssnitt. MS såg vad som gjorts i tex Compiz och Beryl och gjorde lite coola 3D-effekter. Enda skillnaden är att i Compiz och Beryl så fyller de en funktion och gör saker tydligare, medan MS bara är ren eyecandy.
* Webifiering. Det finns regler för hur program ska se ut och bete sig. Dessa regler är till för att användaren ska känna igen sig och för att programmen ska leka snällt tillsammans. Ändå tycker en del att det är smart att hitta på helt egna användargränssnitt som totalt ignorerar dessa regler och ser ut och funkar helt annorlunda, trots att det är sämre för användaren och det är mer jobb för utvecklaren, bara för att det ska se coolt ut. Se tex på Poser eller MS mediaspelare.
* Checkbox kontra radioknapp. Checkboxar (de fyrkantiga boxarna) används när man kan välja flera, radioknappar (de runda) när man bara kan välja en. Varför är det så förbenat svårt att fatta?
* Bildformat. Varför kan inte programmakare/webmakare fatta att jpg suger för allt annat än foton som är relativt stora? För ritade bilder, skärmdumpar, thumbnails osv så gäller gif eller png. Punkt.
Det var sånt här och program som micklar med mitt system som fick mig att skriva mitt
Ethical Software Design Manifesto (tack, förresten, till Krank, du inspirerade mig till den sista punkten).
Det är också sånt här som får mig att förorda att all programvara ska vara öppen källkod under en öppen licens. Dels får man då buggfri programvara, dels kan man rätta till såna här idiotier.