Nekromanti Sveriges Standardiserade Konventswebbhelvete!

Krille

Super Moderator
...åkej, nu är jag bara arrangör så jag kanske är i minoritet, men jag är fylld med invektiv och andra onda tillmälen om Sveriges Standardiserade Värdelösa Konventshelvetesjävlawebb! Alla konvent använder den (i alla fall de tre stora), och det är etter värre att anmäla sig. Det är opedagogiskt, svåranvändbart, fyllt med oförklarade funktioner och har knappar som inte gör något.

Än värre blir det om man tänker arrangera något - det finns inget sätt att tala om att man är arrangör annat än genom att mejla personen ifråga. Så ursäkta mig, sveriges förenade konventsarrangörer, men nu har jag fått nog! Fixa en ordentlig webb, annars kommer jag enbart att anmäla mig via epost och feleton så att ni får göra skitgörat åt mig!

Blä!

EchonCique

Hero
Instämmer till fullo [ant]

Det systemet är så användarovänligt att jag inte finner ord.

Ett under att det kan användas alls.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Felet ligger inte i webben...

...det ligger alla som är utbildade och sysslar med någon form av webb eller design (drar jag slutsatsen efter sett dig och Yyy som åda väl sysslar med sådant?). :gremwink:

Jag har inga problem med det och ingen som helst svårighet att förstå det. Förra året hade inte min spelgrupp heller något problem med webben till GothCon, utan tyckte den var enkel och lättförståelig. Och då har inte alla den bästa användarvanan.

Så för mig synes det stora felet ligger i er überkunskap :gremwink:

EchonCique

Hero
Nej, hos skaparen.

Det är ett under att det finns användare som använder systemet och lyckas uträtta sina behov.

Skulle man analysera systemet ifråga skulle man upptäcka punkt efter punkt där det finns vitala brister vad gäller användarvänlighet och anpassning till målgrupp.

Målgruppen är vanliga datoranvändare. Dessa förutsättas inte besitta djupare kunskaper om de olika komponenter som systemet utgör, utan enbart ha ett objektiv med sitt besök till webbplatsen - att registrera sig själv på konventet och boka allt de vet de önskar vilja ha/göra i förväg.

Med den användarovänlighet som är inbyggd i systemet, innebär detta att objektivet är särdeles svåruppnåeligt.

Om Flickr kunde ha en registreringsprocess som var i tre enkla klick, likaledes Blogger och Blogspot, så kan ett anmälningssystem till ett konvent ha det. Tyvärr har man tagit i ända från tårna och gjort ett system anpassat till systemare utan minsta tanke på hur der ser ut eller hur det presenteras. Kontentan är den mardröm som de stora svenska konventen använder sig av.

Efter kritik förr om åren har man äntligen lagt in en funktion där man kan återställa sitt lösenord. Framtills förra LinCon fanns inte den funktionen, utan man var tvungen att maila webbansvarig för konventet ifråga.

Lägg till det faktum att man kan redigera sina uppgifter och sina anmälningar efter att man först skickat in dem. Detta gör att man från det att man anmält sig, har ändrat sig och helt sonika redigerat bort uppgifter från sin anmälan. Väl på plats kan de ha beställt muggar, t-shirt, mål mat och annat till en, som man på plats helt sonika blånekar till att man beställt. Kollar de då upp det i systemet så kan de se att de har två olika uppgifter som strider mot varandra. Vilket är en absolut mardröm för en organisatör och receptionist.

Om du multiplicerar dessa två saker med antalet anmälda till konventen, så inser nog också du att det kan bli en hel del support till webbansvarig och receptionen väl på plats. Tid och energi som man inte skall lägga på sådant, då det med enkelhet går att lösa vid implementerandet av webbplatsen. Om man vill och kan.

Det finns otaliga sådana kritiska brister i systemet. Vill man kan man förändra det. Dock börjar jag tveka på om man kan.

Robert Jonsson

Och ditt svar bekräftade just vad jag sa.

Ju mer man vet stör man sig på petitesser. Är man olyckligt vetande hetsar man inte upp sig över struntsaker. :kaffe:

Dock inte sagt att det du säger är korrekt, vad jag säger att det knappast är ett så stort problem som det utmålades i Krilles post. De känslorna som flödar är nog i en klar minoritet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Hallå där!

Jag tycker att du avfärdar kritiken lite väl snabbt. Anmälningssystemet är ett verktyg både för konventens organisatörer och för de som anmäler sig. Till skillnad ifrån dig så respekterar jag Krilles och Yyy:s kunskaper, erfarenhet och utbildning. Jag är en sådan där okunnig som ändå irriterar mig på anmälningssystemet som är otydligt och opedagogiskt. Ett system som hanteras av tusentals personer på både GothCon och LinCon borde vara mer genomtänkt, särskilt med tanke på att många av dessa personer saknar utbildning och djupare kunskaper när det gäller sådana här program vare sig de jobbar på eller bara besöker konventen. Att du inte hört dem klaga eller missförstå funktioner betyder inte att allting är frid och fröjd. När två personer som jobbar med sådana här saker har invändningar om grundläggande funktioner så tycker jag det finns anledning att lyssna på dem.

Robert Jonsson

Re: Hallå där!

Till skillnad ifrån dig så respekterar jag Krilles och Yyy:s kunskaper, erfarenhet och utbildning.
Nej, nej, nej. Du har missförstått allt jag skrivit om du tror att jag inte respekterar det. Det gör jag verkligen. Jag vet att de har erfarenheter inom det här området.

Men det finns också en sida där kunskapen kommer och biter en i arslet. Man har lätt i bli låst i de idealiska lösningarna att man då tycker att allt annat är dåligt, utan att det egentligen är det. Du missar mao. min poäng i vad jag skrev, men du belyser givetvis en annan del av sanningen. Att det faktiskt finns "okunniga" personer som inte förstår det. Givetvis finns det sådana - det var inte min mening att få det att låta som om de inte existerade. Men jag tror det är långt från så många som tidigare velat göras gällande.

Som jag skrev i svaret, så håller jag med om att det kan förbättras. Men det är inte så dåligt att det är förtjänat att utnyttja ovärdat språk i rubriker.