Artikelserien om bidragsfusk i DN
Jag finner denna långa serie med artiklar kring olika bidragsfuskande ungdomsförbund förbryllande. Jag har fortfarande inte kommit fram till vad syftet med rapporterna, då de skjuter hej vilt från höften utan större precision. Som det skrivs nedan i tråden, är det månne de stora avslöjanden som de är på jakt efter och råkar dra allt och alla under samma kam under tiden?
Om vi skall prata bidragsfusk så har det förekommit på organiserad och stor skala under hela 90-talet vad gäller ungdomsförbunden, samtliga av dem, som då var aktiva. Har detta kommit upp i DN's artikelserie? Nope.
Har det kommit upp om alla de sätt som använts för att få medlemmar, såsom mutor med rephallar, fri access till bra instrument, bokade idrottshallar med full utrustning, gratis sprit en gång i månaden, resor till kända turistmål etc enkom för att man skall bli medlem - mot att förbundet betalar medlemsavgiften. Detta är bara något som omsatts i stor skala under mina 11 år som aktiv inom det ungdomsförbund jag var med i.
Dagens artikel omgärdas också lite av det mystiska, då denna Erik Wahlgren inte har någon telefonanknytning på DN's redaktion och är därmed frilansande journalist. Juan Flores däremot finns och arbetar inom DN's Ekonomiredaktion som reporter.
Angående medlemmar som är dubbel-, trippel- och quadrupellistad eller mer som medlem är det också helt i enlighet med Ungdomsstyrelsens bestämmelser som är de som avgör hur man skall organisera sig och hur mycket pengar man skall få för det.
Om nu idrottsföreningar och studieförbund fungerar på det sättet, varför skall inte ungdomsförbund få göra det? De politiska ungdomsförbunden däremot har inskrivet i sina stadgar att man enbart får vara medlem i en lokalförening och ett distrikt. Man är välkommen att vara aktiv i mer än en lokalförening eller distrikt, men det är bara den lokalförening eller distrikt där man bor och verkar primärt som får bidrag för en.
Jag ser fram emot att DN skall lyfta upp hur situationen såg ut i början på 90-talet vad gäller medlemmar i de politiska ungdomsförbunden. I jämförelse med det fusket är dagens fusk inom t.ex SSU en liten mild bris.