Pontus Löf
Veteran
Sveroks Riksmöte (23-25 mars) kommer att fastställa hur förbundstidningsfrågan kommer att lösas. Två motioner har lämnats in. En av Olle Sahlin och Martin Brodén (22.17) samt en av Ola Nilsson (22.18). Yrkande är som följer,
22.17:
Att uppdra år förbundsstyrelsen att teckna kontrakt med Martin Brodén och Olle Sahlin för produktion av förbundstidning i enlighet med den bifogade specifikationen.
Att avsätta 480.000 kr i budgeten för 2001 till förbundstidning.
22.18:
Att Sverok skapar en helt egen tidning. Codex och Sveroks nya tidning har olika ägare och var och en äger sin egen tidning.Codex ägs av Portal Publishing AB och Sveroks nya tidning ägs av Sverok. Självklart har Sverok full kontroll över sin tidnings innehåll och utformning. Sveroks nya tidning är helt separerad från Codex. Den häftast inte in i Codex utan läggs in separat.
Att Sverok samtrycker Sveroks nya tidning med Codex i samma upplaga som Codex för att uppnå ekonomiska fördelar. I och med att Codex och Sveroks nya tidning samtryckts måste deadlines hållas, annars blir tidningarna försenade och aktörer som tex Interpress får därmed inte tidningen i tid vilket medför extra kostnader.Se bifogade offerter för tryckpriser från ZetterQvist tryckeri AB i Göteborg. Dessa gäller endast vid samtidigt tryck av Codex.
Att Sverok samdistribuerar sin nya tidning med Codex för att nå en större spridning. Codex ges ut 6 gånger varje år och detsamma måste gälla Sveroks nya tidning. Totalt trycks 25.000 ex av nya Codex och alla dessa exemplar kommer att spridas via nedan kanaler.
o Interpress till pressbyråkiosker och butiker.
o Pressstop gruppen till deras tidningsspecialistbutiker.
o Grand Ocean till dataspelsbutiker,seriebutiker,mfl.
o Via Portal till butiker som säljer Magic, Dungeons&Dragons,StarWars och andra Wizards of the Coast produkter.
o Trendus,stor leksaksdistributör till leksaksmarknaden.
o Vuttex Games till rollspelsbutiker.
o Camelot distribution till rollspelsbutiker.
o Via spelkedjor som Software Express och Tradition,mfl.
o Via vissa nyckelbutiker som SF bokhandeln,Absolut Spel,Collectors Point,Spel-biten,mfl.
o Till butiker som saluför Warhammer och Warhammer 40K.
o Dataspelsbutiker.
o Vi håller just nu på att förhandla med flera större videobutikskedjor om att dessa skall ta in Codex.
o Prenumeranter.
o Annonsörer.
o Frilansare och andra som bidrager till Codex.
Att Sverok prenumererar på Codex till självkostnadspris, dvs kostnader för porto, adressering,och hantering skall täckas. Vi skickar ut Codex och Sveroks nya tidning inplastade till era medlemmar och/eller föreningar. Ni väljer hur många som skall skickas ut till.Det kan vara allt från enbart era föreningar till varje enskild medlem. Sverok tar fram adresser digitalt till tryckeriet som trycker adressetiketter eller inkjet-adresserar varje tidning. Codex är posttidning,och idag kostar ett utskick med B-post 1,51 kr/st plus 6,57 kr/kg.Lägsta pris är 2,01 kr/st.Inkjet-adressering kostar ca 12 öre per tidning. Att Sverok nya tidning inte innehåller kommersiella annonser,men däremot får Sverok nya tidning innehålla ideella annonser.
Att förbundsstyrelsen tar fram ett avtal med Portal Publishing AB som reglerar ovanstående punkter.Möjlighet finns att förhandla varje enskild punkt till det att båda parter är nöjda.
---------------------
Jag anser att Olle Sahlin och Martin Brodéns förslag är det bästa av de två. Som tidning betraktat anser jag att den bästa förbundstidning Sverok haft var rävarnas Sverox, pga att den innehöll spelrelaterat material vilket gav läsarna intresse för debattsidor och förbundsinformation. Däremot kan det diskuteras om obundheten var självklar rent principiellt, trots hur väl rävarna än skötte sitt jobb. "Nya" Sverox gick mot en lovvärd förbättring med sina sista nummer. Jag förstår inte varför den lades ner. Det bästa skulle vara en kombination av rävarnas Sverox (med spelrelaterat material) och sista numren av "Nya" Sverox (med personliga reportage om personer i hobbyn). Det viktigaste med en förbundstidning är att så många olika röster skall ges utrymme att höras, så att inte konformismen får breda ut sig. Därför bör den eventuella Sverox-redaktionen inte ha bidningar till förbundsstyrelsen. Då kan jäv förekomma.
Jag anser att herr Nilsson talar i egen sak när han skriver sin motion och därav inte bör gynnas. Sverok är och förblir ett ideellt förbund, så länge det är statligt finansierat. Codex är en kommersiell verksamhet och deras mål är grumliga.
22.17:
Att uppdra år förbundsstyrelsen att teckna kontrakt med Martin Brodén och Olle Sahlin för produktion av förbundstidning i enlighet med den bifogade specifikationen.
Att avsätta 480.000 kr i budgeten för 2001 till förbundstidning.
22.18:
Att Sverok skapar en helt egen tidning. Codex och Sveroks nya tidning har olika ägare och var och en äger sin egen tidning.Codex ägs av Portal Publishing AB och Sveroks nya tidning ägs av Sverok. Självklart har Sverok full kontroll över sin tidnings innehåll och utformning. Sveroks nya tidning är helt separerad från Codex. Den häftast inte in i Codex utan läggs in separat.
Att Sverok samtrycker Sveroks nya tidning med Codex i samma upplaga som Codex för att uppnå ekonomiska fördelar. I och med att Codex och Sveroks nya tidning samtryckts måste deadlines hållas, annars blir tidningarna försenade och aktörer som tex Interpress får därmed inte tidningen i tid vilket medför extra kostnader.Se bifogade offerter för tryckpriser från ZetterQvist tryckeri AB i Göteborg. Dessa gäller endast vid samtidigt tryck av Codex.
Att Sverok samdistribuerar sin nya tidning med Codex för att nå en större spridning. Codex ges ut 6 gånger varje år och detsamma måste gälla Sveroks nya tidning. Totalt trycks 25.000 ex av nya Codex och alla dessa exemplar kommer att spridas via nedan kanaler.
o Interpress till pressbyråkiosker och butiker.
o Pressstop gruppen till deras tidningsspecialistbutiker.
o Grand Ocean till dataspelsbutiker,seriebutiker,mfl.
o Via Portal till butiker som säljer Magic, Dungeons&Dragons,StarWars och andra Wizards of the Coast produkter.
o Trendus,stor leksaksdistributör till leksaksmarknaden.
o Vuttex Games till rollspelsbutiker.
o Camelot distribution till rollspelsbutiker.
o Via spelkedjor som Software Express och Tradition,mfl.
o Via vissa nyckelbutiker som SF bokhandeln,Absolut Spel,Collectors Point,Spel-biten,mfl.
o Till butiker som saluför Warhammer och Warhammer 40K.
o Dataspelsbutiker.
o Vi håller just nu på att förhandla med flera större videobutikskedjor om att dessa skall ta in Codex.
o Prenumeranter.
o Annonsörer.
o Frilansare och andra som bidrager till Codex.
Att Sverok prenumererar på Codex till självkostnadspris, dvs kostnader för porto, adressering,och hantering skall täckas. Vi skickar ut Codex och Sveroks nya tidning inplastade till era medlemmar och/eller föreningar. Ni väljer hur många som skall skickas ut till.Det kan vara allt från enbart era föreningar till varje enskild medlem. Sverok tar fram adresser digitalt till tryckeriet som trycker adressetiketter eller inkjet-adresserar varje tidning. Codex är posttidning,och idag kostar ett utskick med B-post 1,51 kr/st plus 6,57 kr/kg.Lägsta pris är 2,01 kr/st.Inkjet-adressering kostar ca 12 öre per tidning. Att Sverok nya tidning inte innehåller kommersiella annonser,men däremot får Sverok nya tidning innehålla ideella annonser.
Att förbundsstyrelsen tar fram ett avtal med Portal Publishing AB som reglerar ovanstående punkter.Möjlighet finns att förhandla varje enskild punkt till det att båda parter är nöjda.
---------------------
Jag anser att Olle Sahlin och Martin Brodéns förslag är det bästa av de två. Som tidning betraktat anser jag att den bästa förbundstidning Sverok haft var rävarnas Sverox, pga att den innehöll spelrelaterat material vilket gav läsarna intresse för debattsidor och förbundsinformation. Däremot kan det diskuteras om obundheten var självklar rent principiellt, trots hur väl rävarna än skötte sitt jobb. "Nya" Sverox gick mot en lovvärd förbättring med sina sista nummer. Jag förstår inte varför den lades ner. Det bästa skulle vara en kombination av rävarnas Sverox (med spelrelaterat material) och sista numren av "Nya" Sverox (med personliga reportage om personer i hobbyn). Det viktigaste med en förbundstidning är att så många olika röster skall ges utrymme att höras, så att inte konformismen får breda ut sig. Därför bör den eventuella Sverox-redaktionen inte ha bidningar till förbundsstyrelsen. Då kan jäv förekomma.
Jag anser att herr Nilsson talar i egen sak när han skriver sin motion och därav inte bör gynnas. Sverok är och förblir ett ideellt förbund, så länge det är statligt finansierat. Codex är en kommersiell verksamhet och deras mål är grumliga.