Vad jag menade är att om Sverok producerar en egen speltidning så kommer andra få svårt att konkurrera med den, en kanske kan klara det, men säkerligen inte flera. Det kan dock finnas plats för fler än en kommersiell speltidning, bara de inte riktar in sig på samma områden - och om en statligt finansierad variant inte konkurrerar med dem.
Att Sverok ska konkurrera ut andra alternativ är det som jag har något emot, att samproducera med en tidning ger en större chans för andra att ta sig in på marknaden IMHO.
En valmöjlighet som jag ser från Sveroks sida är att inte konstant välja en tidning att ge ut Sverox med, utan alltid se över vilka alternativ som finns och välja det bästa. Skulle det inte vara intressant för Sverok att sampuclicera sin tidning med Codex så är det bara att säga upp avtalet. Som jag ser det bör det också gå (förutsatt att pengarna finns) att ge ut Sverox även med någon annan tidning mellan det att Codex kommer ut till exempel, för att få en högre utgivning på Sverox. Olas förslag säger inget om det faktiska innehållet i tidningen, det som som begränsas är reklamen vilket jag antar är för att den ideellt producerade tidningen inte ska konkurrera om annonsörerna med kommersiella aktörer.
Om Sverok har möjlighet att få trycka sin förbundstidning billigt och får chansen att sprida den i långt högre upplaga än de annars skulle kunna så tycker jag att de ska göra det. Att sprida information om Sverok är bra, för både Sverok och för hobbyn (tycker iaf jag då jag tror på att Sverok är bra för hobbyn).
Om det viktiga för Sverok inte är att ha en tidning för att sprida information inom och om Sverok utan att Sverige har en speltidning - då bör Sverok istället se till att starta ett sponsorprogram/tidningsstöd för pengarna. Då kan de speltidningar som finns täcka sina förluster om de inte kan gå runt istället för att försvinna.
Att det är ett självändamål för Sverok att den enda tidningen som ska finnas måste vara från Sverok har jag lite svårt att förstå. Att Sverok vill kunna ha klara riktlinjer för sitt innehåll är ju dock en självklarhet och det är inget som skulle ändras bara för att den distribueras tillsammans med en annan speltidning.
MVH Olle Johansson
Chefredaktör,
www.rollspel.nu