Nekromanti Sverok och förbundstidningarna

Krille

Super Moderator
Jag tror att när Codex kommer bredda sin läsarkrets kommer innehållet bli mer likriktat. Rollspel kommer få en liten del, och då artiklar endast om de mest populära titlarna. Precis som alla företag måste de anpassa sig efter sina kunder."

Problemet med spelhobbyn är att den inte är likriktad. En tidning som anpassar sig efter hobbyn har i det fallet inget annat val än att vara bred och olikriktat. Tror jag i alla fall.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>

Pontus Löf

Veteran
Re: spelrelaterat material

Frågan är då om våra skattepengar skall subventionera dina nöjen. Det lär visst finnas brist på pengar inom t.ex. vården och skolan har jag hört.

chrull

Stockholm Kartell
Och Codex kunder har EN sak gemensamt: De spelar spel.
Jag behöver bara titta på min egen spelgrupp för att få en bild av hur resten av spelsverige ser ut... om man sedan lägger till kort och figurspelare så får man en tidningen som MÅSTE innehålla ALLT.

Vad är nackdelen?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--

Azagthoth

Myrmidon

Du verkar leva i en helt annan värld än den jag lever i. Exakt var står det att jag finansierar mina nöjen med Sverokpengar? Jag är kluven i frågan, jag tycker inte att rollspelsföreningar skall få bidrag överhuvudtaget, samtidigt som föreningar fortfarande måste få möjligheten att få statliga bidrag (annars går våra idrottsföreningar under, vilket vore ett dråpslag mot den yngre generationens, redan starkt nedgående, hälsostatus).

Kort sagt, anklaga mig inte för någonting som du själv hittar på.

/Azagthoth

Azagthoth

Myrmidon
Jag är inte med i redaktionen och därav uttalar jag mig inte. Det kan de bäst göra själva.

Jag reagerade på ditt ordval, "får inte". Inget annat.

/Azagthoth

Gardener

Champion
Vad jag menade är att om Sverok producerar en egen speltidning så kommer andra få svårt att konkurrera med den, en kanske kan klara det, men säkerligen inte flera. Det kan dock finnas plats för fler än en kommersiell speltidning, bara de inte riktar in sig på samma områden - och om en statligt finansierad variant inte konkurrerar med dem.

Att Sverok ska konkurrera ut andra alternativ är det som jag har något emot, att samproducera med en tidning ger en större chans för andra att ta sig in på marknaden IMHO.

En valmöjlighet som jag ser från Sveroks sida är att inte konstant välja en tidning att ge ut Sverox med, utan alltid se över vilka alternativ som finns och välja det bästa. Skulle det inte vara intressant för Sverok att sampuclicera sin tidning med Codex så är det bara att säga upp avtalet. Som jag ser det bör det också gå (förutsatt att pengarna finns) att ge ut Sverox även med någon annan tidning mellan det att Codex kommer ut till exempel, för att få en högre utgivning på Sverox. Olas förslag säger inget om det faktiska innehållet i tidningen, det som som begränsas är reklamen vilket jag antar är för att den ideellt producerade tidningen inte ska konkurrera om annonsörerna med kommersiella aktörer.

Om Sverok har möjlighet att få trycka sin förbundstidning billigt och får chansen att sprida den i långt högre upplaga än de annars skulle kunna så tycker jag att de ska göra det. Att sprida information om Sverok är bra, för både Sverok och för hobbyn (tycker iaf jag då jag tror på att Sverok är bra för hobbyn).

Om det viktiga för Sverok inte är att ha en tidning för att sprida information inom och om Sverok utan att Sverige har en speltidning - då bör Sverok istället se till att starta ett sponsorprogram/tidningsstöd för pengarna. Då kan de speltidningar som finns täcka sina förluster om de inte kan gå runt istället för att försvinna.

Att det är ett självändamål för Sverok att den enda tidningen som ska finnas måste vara från Sverok har jag lite svårt att förstå. Att Sverok vill kunna ha klara riktlinjer för sitt innehåll är ju dock en självklarhet och det är inget som skulle ändras bara för att den distribueras tillsammans med en annan speltidning.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu

Blasphemy

Swashbuckler
Are you insane or just good at pretending to be?

Frågan är då om våra skattepengar skall subventionera dina nöjen. Det lär visst finnas brist på pengar inom t.ex. vården och skolan har jag hört.

Menar du allvar?...
Håller med om att skolan och vården har ont om pengar men om jag får tolka dig rätt så anser du att staten inte borde ge några föreningar (vare sig idrott eller rollspels) något som helst bidrag och satsa allt på vården?

Jag kanske inte är så insatt i denna debatt men du måste har rökt på ordentligt innan du skrev in detta inlägg.

Rollspel är för mig ett nöje, och jag är tacksam att man kan få bidrag till att starta en förening med sina kamrater och det stöd man får av kommunen och sverok. Och om nu Sveroks billigaste sätt att sprida sitt medlemsblad är igenom codex borde inte de göra det då?
Tycker du att sverok skall finnas överhuvudet taget?

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

Krellh

Warrior
Sverox bör vara en stark tidning och innehålla spelrelaterat material.

Möjligtvis är jag bara dum som inte fattar det här, men då kanske du kan upplysa mig om varför ett samarbete med Codex inte skulle leda till just en sån tidning som du vill att Sverok ska ha?

Ärligt talat, vad är egentligen skälet till Runans näst intill sjukliga misstänksamhet mot Codex? Visst, du (Pontus Löf) är visserligen inte med i Runans redaktion längre, men du har varit det, och min gissning är att de flesta här på forumet därför förknippar dig med Runan (jag gör det i alla fall).
Så, var ligger problemet? Vilken öm tå har Codex lyckats trampa på?

/Tobbe - varför alla dessa konspirationsteorier?

Krellh

Warrior

Jag kan ju säga att om det inte hade varit för dataspel så hade mina språkkunskaper inte varit i närheten av vad dom är idag - jag spelade en jäkla massa äventyrs/rollspel på datorn fårn och med 9-10 års ålder och fram till idag. För min egen del har datorspelandet varit mycket utvecklande och kreativt. Kreativiteten har främst kommit i form av att jag har spelat ett datorspel med ett visst tema. Jag blev intresserad av ämnet i fråga, läste en massa om det och omsatte detta till rollspel, figurspel, etc, etc, etc.

/Tobbe

Pontus Löf

Veteran
Jag tror att Codex vill ha en svag Sverox, så de inte konkurrerar med Codex. Mardrömsscenariot vore om det skulle bli som RävSverox en gång var.

När det gäller misstänklighet vill jag bara minnas att alla inlägg jag postat här har mötts med oftast ogrundad kritik. Är inte det misstänksamhet?

Pontus Löf

Veteran
Re: Are you insane or just good at pretending to be?

Galen? Många skulle nog påstå det.
Hög? Inte idag.

Jag anser att det är moraliskt felaktigt att utan rättevisepatos finansiera nöjen som är icke-utvecklande. Läget är på många håll katastrofalt i den offentliga sektorn när det gäller skola, vård och omsorg. Har du mage att påstå att dina nöjen är värda mer än den lycka den skulle kunna skapa hos gamla, sjuka och missanpassade?

Om Sverok enbart finansierar nöjen är jag tveksam till verksamheten. Det är ingen rättvisefråga - ett rollspel kostar inte mycket. Lajv däremot kan vara en annan fråga, är inte tillräckligt insatt för att avgöra hur beroende de är av bidrag.

Men visst, så länge andra nöjen får bidrag skall givetvis Sverok också få det. Min stilla undran är dock varför friska personer får bidrag för nöjen då sjuka inte får det för krämper? (De får bidrag, men inte så mycket som de borde få.)

Pontus Löf

Veteran
Re: Det officiella forumet

Tackar, var inte medveten om detta. Slängde in en länk i det forumet hit.

Jag postade mest detta inlägg för att fördriva tiden, jag tror inte att jag har någon som helst rimlig chans att påverka någonting.

Pontus Löf

Veteran
Det tråkiga då blir att jag som rollspelare inte finner särskilt mycket roligt i tidningen. Visst, kanske någon artikel per nummer och då inte ens till det rollspel jag spelar.

Däremot i fansin kan jag hitta nummer som är helt dedicerade till min passion. Tyvärr är tillväxten numera låg av fansin (pga Internet) och det finns rent allmänt sett en skepsis mot fansin. Grundad eller ogrundad? Vad vet jag...

Pontus Löf

Veteran
Re: Inte starta egen tidning?

Vilka farliga Shaolin-präster som är ute och skriver motioner till Sveroks Riksmöte...