Re: Rätt opinion i rätt demokrati
<I>"Av ditt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart skall debatteras med riksdagspolitiker eller möjligtvis statsråd. Väldigt intressant syn på betydelsen av en öppen, kritisk debatt i en demokrati, måste jag säga."</I>
<I>Nej, av mitt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart ska debatteras av nationens medborgare. Ska den påverkas bör man dessutom göra det via de kanaler som finns, dvs genom att skapa en opinion bland medborgarna som framför sina önskemål till sina valda ombud som i sin tur framför dessa önskemål i riksdag till regeringen.</I>
Och duger då inte detta forum som mig veterligen har flertalet Sverokmedlemmar? Någon av de användare som är registrerade på forumet är antagligen bekant med ett eller flera ombud till årsmötet som går av stapeln nu i helgen. Det innebär att detta forum är ett fullt acceptabelt forum att föra denna påverkansdiskussion i. Om man skall följa det du skriver i alla fall ..
<I>Att ta upp någonting som rör Sverok här är som att försöka påverka norrmän att påverka svensk jordbrukspolitik. Vill man påverka svensk jordbrukspolitik bör man ta upp det med svenska medborgare som kan påverka en svensk riksdag. På samma sätt, vill man påverka Sveroks förbundstidning så bör man påverka Sveroks medlemmar som i sin tur påverkar ombuden. Är det så onaturligt och odemokratiskt att man gör detta via Sveroks kanaler (svensk dagspress) istället för här på
www.rollspel.nu (norska Aftenposten)? </I>
Är du verkligen säker på att det inte finns någon medlem av Sverok i detta forum som känner till något ombud till årsmötet? Jag vet vilka som åker för Svealand och har även pratat med vissa av dem. Jag kan således föra vidare debatten till dem, vilket gör att debatten
KAN föras här. Dina argument talar egentligen bara
FÖR att debatten är valid att ta upp här.
Mvh,
David Hagman