Nekromanti Sverok och förbundstidningarna

Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Lite reflektioner...

Egentligen står inte de två motionerna mot varandra... Ola och Codex erbjuder en tryck- och distributionslösning, Olle Sahlin och Martin produktion av själva förbundstidningen.

De två tidningarna skulle dessutom förmodligen se väldigt olika ut - Codex är en speltidning, medan Olle Sahlins tidning förmodligen skulle bli mer inriktad på exempelvis lajv som inte täcks alls i Codex idag. Det enda vi inte förstår är varför Codex förslag innehåller en begränsning av storleken på Sveroks förbundstidning (max 16 sidor)? Att sedan motivera det med att texten kan sättas så tajt att man kan pressa in dubbelt så mycket info som på Karins tid är inte helt säljande... Lite grand handlar det ju faktiskt om att ha en text som inbjuder till läsning för även andra än de redan frälsta... I synnerhet när det är organisationsinfo brukar det vara viktigt...

Att Codex som pris för sitt erbjudande sedan sätter som villkor att Sveroks tidning inte får ta in komersiella annonser är fullt förståeligt, i annat fall skulle Portals Codex och Sveroks förbundstidning åtminstone delvis slåss på samma marknad... Samtidigt känns mycket av debatten nedan lite förvirrad... För naturligtvis ligger det annonspengar i en samdistribution för Codex del, och förmodligen rätt stora sådana.

Det här är förvisso inte rätt plats för att påverka Sverok. Å andra sidan har vi inga sådana ambitioner...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Pontus Löf

Veteran
Joined
1 Feb 2001
Messages
176
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Jag förstår inte era regler... Först blir du skitsur för att jag använder dig som exempelmedlem av en Sverokförening (vilken förolämpning... :gremwink: ), men du anser inte att det är farligt då du och andra användare kallar mig psykotisk... Jag bryr mig inte, men det är inkonsekvent.

Rock on, Eilert!
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: spelrelaterat material

Njae, skitsur blev jag inte, men jag kanske tolkade det hela lite fel när jag såg det som en ren anklagelse från din sida. Sedan har jag väl inte kallat dig psykotisk? Att vi lever i olika världar är för mig i alla fall inte en förolämpning, tog du illa upp så ber jag så mycket som ursäkt. Jag använder ofta den frasen när två personer inte riktigt verkar förstå varandra (vilket vi inte verkade göra). Ang Blasphemy har jag redan förklarat detta i ett annat inlägg.

/Azagthoth
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

Är inte vi rollspelare? Är inte Sverok ett förbund för rollspel?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

Tryckerier finns det gott om i Sverige. Ola äger inget tryckeri. Tryckerier trycker nog likaväl Runan som Codex. Vad pratar du om?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Och hur dess inriktning blir framöver hänger väl främst på Portal Publishing, som inte är anknutna till rollspelshobbyn.<p><hr></blockquote><p>
Det där är väl inte helt sant... Portal är väl generalagent i Sverige för WOTC, som producerar både kort-, bräd- och rollspel.

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Imponerad? - Definitivt!

Jag är imponerad. Imponerad över att folk verkligen inte kan släppa saker. Imponerad över hur vissa personers personangrepp och dyl. släpps förbi utan en blink, medan andras hackas ner direkt. Imponerad över att man kan ha ett så funktionellt forum på vissa trådar och kaotiskt på andra. Imponerad över vissa personers otroliga trångsynthet och förmåga att till varje pris dra upp ovidkommande argument/riva i gamla sår/starta helt nya aggressiva debatter på pin kiv. (inget direkt angrepp på någon.).

//MiDNiGHT. - för varje inlägg i debatten som är av substans finns tre med gnäll och personangrepp. Detta är ett av de senare.

 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Tryckeri, billigare om samordnat

Hej!

Jag har inte i detalj läst in mig på denna diskussion. Men kort om tryckeri. I och med att Codex nu är så pass stor och därmed dyr att trycka är det lättare för mig att finna ett tryckeri som trycker Sveroks nya tidning billigare än om Sverok på egen hand finner ett tryckeri. Helt enkelt handlar det om att man tillsammans är starkare. Vidare blir det billoigare i och med att tidningarna samtrycks. Det behövs inte två start upp kostander, osv... (och att tryckeriet inte vill missa ett större jobb).

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Anders & Tove!

Som sagt, båda motionerna står inte på något sätt emot varandra. Båda kan genomföras var för sig eller gemensamt. Jag ser snarare fördelar med att samarbeta med Olle och Martin i och med att jag vet att Olle är en duktig chefredaktör med massor av riktig erfarenhet av att göra tidning.

Jag menar inte att det finns en sidbegränsning av hur många sidor Sveroks nya tidning kan innehålla (än rena trycktekniska begränsningar, såsom att det är billigare att tryck 16 sidor istället för 15 sidor). Däremot hade jag bara prisexempel på 8 respektive 16 sidor. Jag hade inte möjlighet att täcka all typer av omfång. Anledningen till att jag bad om att få 8 respektive 16 sidor i offert beror på 3 saker, 1) att en nya sveroktidning kan vara tunnare om den inte tar upp samma material som redan finns i Codex, 2) priset blir dyrare, 3) En tunnare tidning kan innehålla betydligt mer text och info utan att det stör (Därav räkneexempel på vad jag uppskattade Karins tidning innehåll, den var rätt luftigt layoutad!).

När det gäller annonsintäkter tycker jag att ni borde sätta er in i marknaden först :) Det finns inga pengar att tälja med guldkniv. Tyvärr. Just nu görs Codex mer på ideell basis, av folk som älskar att skriva om sin favorithobby. Av de företag som finns som är intresserade av Codex har jag redan knytit upp de flesta. Tyvärr går det kärvt för flera av dessa. Vision Park har ju fått sin aktiekurs minskad till bottennivåer, m.m. Och då är dataspelsbranchen de som betalar bäst. Klart oroväckande. Jag fick dessutom höra rykten om att PC gamer special går i graven snart. Och ni vet ju själva vad ni betalar för att vara med i Codex.

En samdistribution skulle betyda ca 1.800 nya prenumeranter för Codex del SAMTIDIGT som att Codex faktiskt inte tjänar något på dessa nya prenumeranter. Ok, många kanske inte skulle ha valt att prenumerera på Codex, men andra skulle.

"Det här är förvisso inte rätt plats för att påverka Sverok. Å andra sidan har vi inga sådana ambitioner... "

Vad vill ni påverka då? :)

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Re: Tryckeri, billigare om samordnat

Men... Det var ju inte samordningsfördelar det gällde, som vi uppfattade saken... Utan det faktum att det lät på Krille som att Runan-gänget inte lagt in någon motion/offert om att få göra Sveroks nya förbundstidning för att de inte idag har några lysande tryckerikontakter. Det tyckte vi var rätt plumpt, för om Sverok går in och betalar har de råd med ett riktigt tryckeri. Som vi ser det finns det ingen anledning att ifrågasätta deras utsago om att de inte är intresserade och lämna diskussionen med det.

Vi lade oss alltså över huvudtaget inte i någon diskussion om huruvida Codex har bättre tryckerikontakter, då det är rätt uppenbart att så är fallet...

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,364
Location
Stockholm
Till att börja med: vi lade oss i debatten för att vi har synpunkter och stundtals känner för att uttrycka vår åsikt;-) Däremot känner vi oss inte så fruktansvärt engagerade i frågan att vi aktivt tänker leta upp riksmötesombud till Sverok och pådyvla dem våra synpunkter. Någonstans känns det som att just möjligheten att diskutera även på den lågintensitetsnivån är poängen med forum, men det kanske bara är vi som tycker så...

Sedan känns det som om du går in och debatterar emot oss trots att vi uttryckt samma sak... Det första vi sade var att vi inte ansåg att de båda förslagen stod emot varandra, då de handlar om helt olika saker (samdistribution kontra produktion). Sedan behöver du faktiskt inte förklara uppenbara saker som att man trycker ark och inte lösblad för oss... Precis som vi skrev var det begränsningen till 16 sidor vi reagerade på. När du nu förklarat att de 16 sidorna inte var max-storlek tycker vi att ditt förslag blev bättre, då tog du bort de sista hindren för en samdistribution oavsett vilken produktionsform Sverok väljer om de vill fortsätta ha en tidning.

Och så var det annonser. Vi har naturligtvis inte lika god inblick som du i annonsmarknaden, men nog kan du väl erkänna att spridda ex är ett bra förhandlingsargument när du sätter priser? 1800 ex är kanske inte så mycket i förhållande till din nuvarande upplaga, men det är ändå bra många prenumeranter. Om du därefter kan dra in hela Sveroks medlemskår som prenumeranter är det ytterligare en väsentligt höjd spridd upplaga - vilket är precis vad annonsörer vill ha. Det är till exempel det vi tycker är intressant då vi annonserar. Och ja, vi vet både vad du har för annonspriser och vilken rabatt vi fått för vår medverkan i tidningen.

Återigen blir vi inte riktigt kloka på varför du låter som du vill ha en debatt mot oss - det första vi sade var ju faktiskt att vi tyckte att det var rimligt att det ingick i samarbetet med Sverok att ni inte skall konkurrera om samma annonser. Det enda vi vände och vänder oss mot var beskrivningen av att fler prenumeranter helt saknade intresse för Codex del.

/a & t

<A HREF="http://www.rollspel.com" target="_new">http://www.rollspel.com</A>
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Anders & Tove!

Jag är för det mesta helt överrens med det ni skriver. Jag vill inte ha en debatt mot er, det verkar dumt i och med att ni skriver bra saker. Däremot så är jag lite skrivglad och förklarar kanske självklarheter, men det är även andra som läser som inte har samma kunskaper som vi har när det gäller tryck m.m.

Att distribuera till hela Sverok vore ju mycket trevligt, men vad jag vet har de tyvärr inte ett riktigt fungerande medlemsregister på central nivå.

Försäljningsmässigt går jag back på prenumerationer till Sveroks medlemmar. (Jag säljer ju inte dem, utan ger bort dem gratis) Och visst, det är ett argument att säga att ca 1.800 tidningar går direkt till Sveroks föreningar. Det är ju ett skäl till min motion. Ett annat skäl är att jag vill främja spelhobbyn på det bästa möjliga sätt jag kan hjälpa till med.

Det jag däremot vände mig mot var just hur ni beskrev annonsmarknaden. Det är inte som så att det finns massor av pengar att klämma ur anonsörer. Det känns dumt att folk skall tro att vi tjänar massor av pengar på Codex när verkligheten snarare är att vi håller hårt i alla pengar för att göra en så stor och bra tidning om vår hobby. Detta vet ni om sedan Sverox tiden, hur det är att driva tidning. I övrigt är jag överrens med er.

:)


Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
1.800 nya prenumerationer innebär utan tvekan högre annonspriser vilket i sin tur utan tvekan ger Codex större inkomster. Detta måste du väl kunna erkänna i alla fall?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Så om du inte tjänar pengar på annonser, och går back på tidningarna till Sverok, hur skall då detta gå ihop rent ekonomiskt?

Mvh,

Sven Folkesson
Textansvarig Runan
 

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Ehum... det mannen (Ola, alltså) kanske menar är att affären inte är SÅ ekonomiskt lysande som vissa vill få den till.

Sedan tror jag han ville påpeka att det är svårt att få ordentliga annonsinkomster gällande våran hobby (det är väl bland datan och figurspelen som det finns lite pengar), och att han slitit väldigt mycket för att få Codex dit den är idag.

Ville bara förtydliga.

/Andreas - snart Kirosawa på TV.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

<I>"Av ditt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart skall debatteras med riksdagspolitiker eller möjligtvis statsråd. Väldigt intressant syn på betydelsen av en öppen, kritisk debatt i en demokrati, måste jag säga."</I>

<I>Nej, av mitt resonemang följer att politik på nationell nivå enbart ska debatteras av nationens medborgare. Ska den påverkas bör man dessutom göra det via de kanaler som finns, dvs genom att skapa en opinion bland medborgarna som framför sina önskemål till sina valda ombud som i sin tur framför dessa önskemål i riksdag till regeringen.</I>

Och duger då inte detta forum som mig veterligen har flertalet Sverokmedlemmar? Någon av de användare som är registrerade på forumet är antagligen bekant med ett eller flera ombud till årsmötet som går av stapeln nu i helgen. Det innebär att detta forum är ett fullt acceptabelt forum att föra denna påverkansdiskussion i. Om man skall följa det du skriver i alla fall ..

<I>Att ta upp någonting som rör Sverok här är som att försöka påverka norrmän att påverka svensk jordbrukspolitik. Vill man påverka svensk jordbrukspolitik bör man ta upp det med svenska medborgare som kan påverka en svensk riksdag. På samma sätt, vill man påverka Sveroks förbundstidning så bör man påverka Sveroks medlemmar som i sin tur påverkar ombuden. Är det så onaturligt och odemokratiskt att man gör detta via Sveroks kanaler (svensk dagspress) istället för här på www.rollspel.nu (norska Aftenposten)? </I>

Är du verkligen säker på att det inte finns någon medlem av Sverok i detta forum som känner till något ombud till årsmötet? Jag vet vilka som åker för Svealand och har även pratat med vissa av dem. Jag kan således föra vidare debatten till dem, vilket gör att debatten KAN föras här. Dina argument talar egentligen bara FÖR att debatten är valid att ta upp här.

Mvh,
David Hagman
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Jag tackade själv nej till Riksmötet detta år och kan således inte påverka en omröstning, men det är allas rätt att i alla fall få göra sin röst hörd. Även på detta forum..."

Självklart. Men jag undrar bara varför man väljer ett forum som inte når ut till de som bör ha en åsikt om sakfrågan, utan till ett helt annat forum som inte når fram, och dessutom på ett sätt där motionären misstänkliggörs som en konspiratorisk och monopolsuktande rollspelsmotsvarighet till Bill Gates. Liknelsen mellan att ta upp svensk jordbrukspolitik i Aftenposten vill faktiskt säga något.


Men Krille, detta forum NÅR ut till de som åker som ombud på riksmötet. Du är ju ett skrivande exempel på det då du själv är ombud! Du kan skriva om gurkor och tomater hur många gånger som helst, men det ändrar inte faktat att denna debatten de facto NÅR ut till åtminstone en del av de som åker som ombud.

<fet SNIP>


Mvh,
David Hagman
<FET SNIP>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Re: Rätt opinion i rätt demokrati

"Du kan skriva om gurkor och tomater hur många gånger som helst, men det ändrar inte faktat att denna debatten de facto NÅR ut till åtminstone en del av de som åker som ombud."

Nyckelordet är "en del". Det finns säkert "en del" svenskar som läser Aftenposten också.

Sverok har, enligt handlingarna, ca 19000 medlemmar. Forumet här har just nu 1761 registrerade medlemmar. Det är mindre än 10%. Vad hände med de 17239 andra medlemmarna som inte är här? De ska väl i all rimlighets namn få möjlighet att påverka ombuden de med?

Av den anledningen anser jag att detta är fel forum.

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top