Nekromanti Sverok och nättidningar

tdh

Swordsman
Jag tänkte jag skulle ta och kontakta Sveroks styrelse (efter uppmaning skall tilläggas) angående stöd för nättidningar och fansin online. Det är ju nämligen så att ett nätfansin inte får en spänn i stöd från Sverok medan en taskigt uppkopierad version av densamma får stödpengar. Detta trots att nätfansinet kan ha hundra gånger fler läsare.

Jag tycker inte detta är rätt. Bara för att man väljer nätet som medium så bör man kunna få stöd från Sverok, om stöd skall finnas vill säga. Därför tänker jag ta kontakt med styrelsen och lägga fram lite tankar, fakta och förslag.

Innan jag gör detta skulle jag veta vad ni alla tycker och tänker om nätfansin och på vilket sätt Sverok skulle kunna erbjuda stöd. Hur skall man räkna antalet läsare? Vem skall kontrollera det (vem kontrollerar ett vanligt fansins upplaga?) och hur?

Tankar och funderingar uppskattas.

Gardener

Champion
Faktum är att Sverok faktiskt erbjuder stöd till nätfansin och har gjort så sedan 1997 eller nåt (jag var nämligen själv med och genomförde det). Det är dock inte frågan om något ekonomsikt stöd utan man kan hosta fansin på Sveroks server så att man slipper några utgifter för webbkonto.

Vad jag vet är detta inte ändrat på och senast jag kollade använde sig alterego sig av denna möjlighet.

tdh

Swordsman
Sverok hjälper till med hosting för fansin ja, det stämmer. Jag anser att man borde gå ett steg längre och betala ut bidrag så att fansinet kan formas efter egna möjligheter. Om alla fansin har rätt till Sveroks server vet jag inte, tror det är begränsat till föreningsanslutna publikationer men är inte säker.

Oavsett vilket så anser jag att nätfansin borde kunna få en större del av kakan och vara berättigade till fansinbidrag.

Gardener

Champion
Jag vill påpeka att jag snarare spelar djävulens advokat än att jag är emot idén som sådan vilket kanske kan tyckas av nedanstående kommentarer. Det är dock viktigt att veta vad man kan möta för motstånd och ha bra svar på det redan innan Sverok kontaktas. Och eftersom jag var drivande bakom beslutet att även ge nätfansin stöd så tror jag att jag har lite koll på det hela.

För det första, varför skulle Sverok öht stödja något som inte har med förbundet Sverok att göra? Visst är det i förlängningen alltid bra för Sverok om de hobbygrenar Sverok inriktar sig mot stärks även om det inte hör till Sverok. Men rent krasst, varför stödja utomstående vilket måste tas från stöd till de egna medlemmarna?

Utöver detta, om Sverok ska ge stöd till nätfansin så måste det finnas något urval av något slag, och att bara säga att det har med Sveroks hobbygrenar att göra är alltför luddigt. (Vilket blir extra tydligt för de som anser att Sveroks syfte är för luddigt...) Att bara ge stöd åt egna medlemmars (dvs föreningars) fansin är därför i stort sett det enda praktiska sättet att avgöra detta.

Nu är ovanstående två saker absolut inget problem, eftersom det är busenkelt att starta en förening, speciellt inom Sverok där man får hjälp med precis allt. Dessutom kostar det inget, mer än att man måste skicka in en blankett varje år, vilket kostar en femma och lite tid, om de nu inte har förfrankerade kuvert vilket inte är helt omöjligt. Och gör man detta blir Sverok jätteglada, eftersom det betyder att de får mer pengar från staten. =]

Det vanliga fansinbidraget, som ges till Sverok-föreningsanslutna fansin, är på 3:50 eller något sådant och ges ut som sponsring för porto (dvs distribution) och inget annat. Man får inte pengar för att trycka upp, köpa digitalkamera, hyra dator, göra reklam eller något annat. Det är enbart för att det inte ska bli alltför dyrt att skicka ut sitt befintliga fansin med Postens dyra portokostnader. Vad jag vet är det dessutom bara per skickat exemplar man får bidrag, eller ska vara iaf -- det är ju svårt att kontrollera.
Att upplåta hostning åt nätbaserade fansin är därför ett bidrag som mer än väl motsvarar distributionsbidraget för pappersfansin. Hostning är det som verkligen kan kosta för nätfansin, det är ju enda distributionsvägen, och här får man till och med hela kostnaden jämfört med för pappersfansinen där man bara får en del av portokostnaden.

Vad kostar det i övrigt att ha ett nätfansin? Varför ska Sverok stå för denna kostnad? Vilken kostnad finns det för nätfansin som inte finns i vanliga pappersfansin? Varför ska nätfansin få pengar om inte pappersfansin får det? Dylika frågor måste det finnas svar på.

Hur definieras ett nätfansin? Skulle alterego få pengar av Sverok så skulle jag nog stöpa om www.rollspel.nu till att kallas nätfansin får att få motsvarande. Det är enklare att göra denna definition för ett pappersfansin helt enkelt.

Delen av Sveroks medlemmar som läser fansin är försvinnande liten, tråkigt nog, varför även Sveroks resurser som används för att stödja den blir försvinnande liten. Summan pengar som betalas ut i bidrag till fansin är löjligt liten så det är inte frågan om att pappersfansin håvar in pengar eller kan använda dem för att förbättras och utvecklas.
Som exempel så kunde mitt gamla fansin Grunthen tack vare Sveroks fansinbidrag hålla sig på en kostnad på 10kr per nummer även för prenumeranter då den reella kostnaden för tryck och porto blev något i stil med 13:30. Personligen tror jag inte det hade gått att sälja det lilla fansinet för så mycket som 15 kr, varför bidraget var en stor hjälp.

Sverok ger även idag mer hjälp än bara att tillåta hostning, flera av Sveroks distrikt har projektfonder som man kan söka ur, vilket dock iofs oftast inte används för löpande utgifter men som säkert kan användas på nåt sätt. Dessutom har flera av distrikten projektstudios eller vad de kan kalla det, där man har möjlighet att låna hyfsat schyssta datorer för att göra saker åt sin förening, som medlemsblad, fansin och liknande. Det lär inte vara några problem att använda dem för att jobba med nätfansin. Dessutom är det inte omöjligt att man även kan låna/hyra digitalkameror, och kan man inte det kan man alltid säga åt dem att de borde fixa det så kan de säkert lägga med det i en kommande budget.

För att du ska kunna få gamla stofiler inom Sverok att lyssna så måste du nog ha ganska mycket under fötterna. Nu är det iofs förvånansvärt få stofiler i styrelsen, men å andra sidan brukar de bli det när de hamnar i styrelsen. Jag vet att jag blev det iaf. ;]
Du bör nog minst kunna visa på att nätfansin är bra för Sverok (dvs hobbyn i allmänhet), att det verkligen blir bättre av att ge bidrag, förslag på hur dessa bidrag ska delas ut och hur det ska avgöras vem som kan få det och till sist måste du säkerligen kunna visa vad det är som kostar pengar för nätfansin.

Personligen är det väldigt få saker jag kan komma på som kostar pengar för ett nätfansin, speciellt om jag tar www.rollspel.nu som ett exempel som inte har kostat speciellt mycket genom åren.
Det som kostar är främst webbkonto, vilket man redan får gratis. Därefter är det köp av domän, vilket i min mening inte är så viktigt iom att man får en rätt bra via Sverok-hostningen. Efter det är det sånt som kostar för att göra själva fansinet, vilket skulle kunna vara inköp av programvara, digitalkamera, bandspelare eller vad det nu kan vara. Programvara finns det dock bra i gratisversioner och jag ser inte varför Sverok skulle stå för det egentligen, digitalkamera skulle snarare kunna hyras ut än att ge bidrag för att köpa, bandspelare är något som man nog får stå för själv.
Till sist kan det ju vara att kunna betala för artiklar och illustrationer, men då blir det ju för det första inget fansin längre (definitionsfråga naturligtvis) och dessutom så har ju Sverok problem med att stå för dylika kostnader till sin egen förbundstidning. Skulle jag vara Sverok så skulle jag iaf satsa pengar på den egna tidningen först faktiskt.

tdh

Swordsman
Tackar, och...

Bra och intressanta kommmentarer och tankar. Det finns ingen uppenbar lösning på det här (om någon är lämplig överhuvudtaget). Därav detta inlägg, förstås. :gremwink: Tack.

Fler tankar från någon?

Gardener

Champion
Re: Tackar, och...

Förhoppningsvis är mitt tidigare inlägg något som kan ge andra idéer på hur det ska gå att lösa men tyvärr har jag för tillfället inga egna konstruktiva förslag på hur det ska gå att göra. Förutom då, som jag skrev tidigare, att man till vissa saker förhoppningsvis kan ta hjälp av projektstudios eller vad de kan kallas.

Men det är aldrig fel att göra ett (eller flera) försök för det enda som kan hända är att Sverok säger nej.

Ingen annan som har några kommentarer?

P Lex

Warrior
Inget bidrag

Jag tycker att det är logiskt att endast sverok-anslutna kan få bidrag och jag tycker heller inte att webtidningar eller hemsidor behöver bidrag eftersom deras publicering kan ske kostnadsfritt. Att webtidningar har många läsare beror på att de är gratis att ladda ned.

tdh

Swordsman
Re: Inget bidrag

Att webtidningar har många läsare beror på att de är gratis att ladda ned.

Ja, bra kan de ju inte vara... *ironi*

P Lex

Warrior

Naturligtvis finns det både bättre och sämre hemsidor men antalet besökare kan ha mer att göra med tillgängligheten än just innehållet.

tdh

Swordsman

Självfallet. Precis som det finns bättre och sämre kopierade fansin. Där görs ingen kvalitetskontroll...