Nekromanti Sveroks stadgar

Foggmock

Myrmidon
tills föreningen löses upp (då skänks böckerna till respektive spelledare permanent)

Varandes Sverokmupp (jag utgår ifrån att ni får bidrag av Sverok och att det är vad vi diskuterar) måste jag påpeka att det här med största sannolikhet är stadgevidrigt och antagligen även olagligt.. :gremgrin:

krank

Går ondskans ärenden
Re: Vi badar i stålar...

Varandes Sverokmupp (jag utgår ifrån att ni får bidrag av Sverok och att det är vad vi diskuterar) måste jag påpeka att det här med största sannolikhet är stadgevidrigt och antagligen även olagligt.
§17 Upplösning

Förslag om föreningens upplösning får endast framläggas på årsmöte.

Att upplösning ska behandlas måste framgå av kallelsen.

Föreningen kan inte upplösas så länge minst fem medlemmar vägrar godkänna upplösningen.

Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet.

"Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte". Du får gärna rätta mig, men om "föreningens syfte" är att "att främja spelande av olika former av spel", och spelledarna planerar att fortsätta spelleda med hjälp av böckerna, så borde väl detta räknas? Jag är dock ingen jurist, varför du gärna får rätta mig.

Samma typ av stadgar gäller de flesta föreningar jag varit med i. När föreningen upplöses betalar man först skulder, och sedan delar man på resten enligt uppgjord plan.

Foggmock

Myrmidon

Nyckelordet är "verksamhet", med vilket åsyftas "en verksamhet" på samma sätt man kan kalla en affärsrörelse för en "affärsverksamhet", och alltså inte själva verksamheten i betydelsen "att göra saker" i sig.

Rent personligen skulle jag aldrig acceptera något dylikt på ett splittrande årsmöte - om privatpersonerna ska få saker som är inköpta för skattepengar i privat ägo, oavsett hur ärligt, oskyldigt och demokratiskt det är bestämt att så ska vara fallet luktar det alltid unket. Att användas i verksamhet i enlighet med föreningens syfte är alltså antingen att skänka bort prylarna till en annan förening eller förbundet i sig, ELLER att man fortsätter föreningens verksamhet i enlighet med sitt syfte som en förening - varför splittras om man ändå kommer fortsätta på samma sätt?

Dessutom är jag skeptisk till att en privatperson kan handla i enlighet med en förenings syfte på ett sådant sätt att det ska falla in under tolkningen i stadga nummer 17. Jag kan säga att jag "främjer spelhobbyn" om jag tar med mig kortspel till jobbet och visar för mina arbetskamrater, men då är frågan om jag faktiskt arbetar aktivt för att främja spelhobbyn eller bara gör något skoj för mina jobbarkompisar.

Men det är hårigt och öppet för tolkning - i agree.

ripperdoc

Myrmidon

Kom igen... nu vet jag att du representerar Förbundet, men Sverok hade aldrig varit så stort om nu inte de och Sveriges alla rollspelsföreningar var så slapphänta. Självklart är Sverok, ur ett strikt effektivitetsperspektiv, ett rent slöseri med statliga pengar (IMHO) eftersom det framförallt sponsrar inköp till medelklasskids som vill ha fler figurerar/böcker.

Det är ingen kritik, utan ett glatt konstaterande och medföljande axelryckning. Realiteten är nog att knappt någon ens har läst Sveroks föreningsstadgar, men det rullar på ändå. Man spelar spel, det dimper ner pengar, man gör något kul. Så utanför paragrafernas värld kvarstår fortfarande faktumet - föreningen skaffar prylar, men vem får prylarna när föreningen löses upp/flyttar/glöms bort? Eftersom de flesta föreningar är kompisgäng tvivlar jag inte på att man löser det på något sätt - jag vore inte förvånad om folk ryckte på axlarna åt även det och överlät prylarna åt "dem som hade dem sist, vem det nu var". Det vore ju dock bra att komma på en fin och rättvis praxis, inte rättvis för staten eller Sverok, utan rättvis för föreningens medlemmar.

krank

Går ondskans ärenden

Nyckelordet är "verksamhet", med vilket åsyftas "en verksamhet"
Då borde det stå "gå till en verksamhet" eller "gå till verksamheter". Som blivande språklärare kan jag säga att den nuvarande formen knappast inbjuder till den tolkningen.

Rent personligen skulle jag aldrig acceptera något dylikt på ett splittrande årsmöte - om privatpersonerna ska få saker som är inköpta för skattepengar i privat ägo, oavsett hur ärligt, oskyldigt och demokratiskt det är bestämt att så ska vara fallet luktar det alltid unket.
Jag tycker inte att det luktar det minsta unket. Ofta rör det sig om rollspel som en viss spelledare är den ende i trakten som spelleder, och om föreningen ska splittras pga rent geografiska anledningar så ser jag inte ritkigt t.ex vem som skulle vilja ha mitt Mechanical Dream (spelet anses allmänt vara komplett ospelbart). Spelet gör med andra ord mest nytta hos mig, eftersom det gör att jag kommer att kunna sprida spelet vidare i de föreningar jag kommer i kontakt med på min framtida ort.

Och som sagt, vad jag sett är detta standardförfarande. Jag kan nämna åtminstone en teaterförening och flera rollspelsföreningar som har samma struktur.

Foggmock

Myrmidon

(Nej, jag representerade inte förbundet, bara mig själv som Sverokmupp - Gud, räcker det inte med att de försöker krypa upp i röven på mig på Sveroks forum - ska ni börja här också? :gremgrin:)

Jag tänkte i första hand inte på kompisgängsföreningarna på 5-6 personer, vilka antagligen inte ens har en föreningslokal eller så, vilket innebär att saker antagligen förvaras hemma hos medlemmarna. Att bryta mot en lag som ingen beivrar är fortfarande olagligt dock, så min princip gäller. Det är inte rätt att dela ut föreningens saker till privatpersoner (vi antar att det är en etablerad social regel), men ingen bryr sig liksom.

Vad anbelangar slöseri med skattepengar så får regeringen rätt mycket bang for their buck, betänkt att deras mål är demokratisering, sen skiter de i vad vi pysslar med i princip. Samma pengar spenderade på annat vis hade inte gett samma folkbildningsavkastning, helt enkelt.

Och i vanlig ordning finns det bara en sak att göra om man är missnöjd, och det är att engagera sig och arbeta för att det ska bli bättre. Gör man inte det kan man inte sitta och gnälla på forum heller. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon

ende i trakten

Sverige är stort, vet du. :gremwink:

Spelet gör med andra ord mest nytta hos mig

För att följa ditt egna resonemang så gör spelet mest nytta i föreningen där du landar och bör därmed tillfalla dem. Om du sen flyttar därifrån utan att den föreningen splittras går det säkert att deala så att du får med dig det ospelbara spelet till nästa förening, och så vidare.

I övrigt, se mitt svar till Ripperdoc, antar jag.

standardförfarande.

Ja, det är nog Sveroks exempelstadgar. Jag förnekar inte att folk gör på det viset, jag tycker bara att det är fel och att stadgan bör tolkas såsom tidigare presenterat.

ripperdoc

Myrmidon

Gör man inte det kan man inte sitta och gnälla på forum heller.
Då missade du nog, avsiktligen?, att jag sade mig vara precis nöjd med hur det fungerar nu. Jag vill absolut inte engagera mig, och jag gnäller inte. Jag hyllar Sverok för att de ger mig en massa stålar för det jag tycker är kul att göra - liksom, vem gör inte det? Allt jag påpekade är att det i mina ögon ringar lite illa att börja rida paragrafer när Sverok lever på just slackers som kunde bry sig mindre om en paragraf eller två.

Jag förstår förstås att stora föreningar lever i en annan realitet, men ljuger jag om jag påstår att "kompisgängsföreningarna" utgör en stor del av Sverok? Kanske inte på riksmötena dock :gremwink:

Om jag vore finansminister hade jag omgående sett över pengarna som rinner iväg överallt i Sverige, bland annat i Sverok. Demokratisering i all ära, men jag är övertygad om att spelande av rollspel och ifyllande av ett föreningsformulär per år inte bidrar märkbart till ökade demokratiska värden bland Sveriges unga :gremwink: Jag hade alla gånger satsat pengarna på att omskola nazister eller skapa kamratgrupper i Bergsjön. Mest för att ta lite mjukispoäng. Om jag vore finansminister...

krank

Går ondskans ärenden

Ja, det är nog Sveroks exempelstadgar. Jag förnekar inte att folk gör på det viset, jag tycker bara att det är fel och att stadgan bör tolkas såsom tidigare presenterat.
Inte bara i Sverokstödda föreningar gör så. Teaterföreningen jag nämnder haft det inskrivet i stadgarna att prylarna går till de som finns kvar, och då får den som varit kvar längst första tjing. och då är det fortfarande en förening som är tvåsiffrigt antal år gammal och som får ekonomiskt stöd från kommunen.

Själv ser jag det inte som särdeles fel eller konstigt alls. Staten spenderar pengar på att engagera ungdomar och på att demokratisera och det sätt den spenderar dessa pengar är att ge pengar till föreningar, som dessa köper pengar för. 3000 kronor per år får föreningen från Sverok för att engagera sig och sköta alltihop. Om dessa 3000 kronor gått till godis, som givits bort till medlemmarna, så hade du inte gnällt lika mycket, eller hur? Och ändå blir det godis som tillfaller privatpersoner - ska svenska skattepengar gå till privatpersoners fika? Det är samma typ av resonemang.

Foggmock

Myrmidon

Då missade du nog, avsiktligen?

Och du missade nog min blinkande smiley. :gremgrin:

Demokratisering i all ära, men jag är övertygad om att spelande av rollspel och ifyllande av ett föreningsformulär per år inte bidrar märkbart till ökade demokratiska värden bland Sveriges unga

You'd be surprised, faktiskt. Nu pratar vi inte om att omskola icke-demokratiska element (även om jag sett det hända också givetvis - många nynazistiska ungdomar är egentligen bara uttråkade och vilsna och spelföreningar kan fylla viktiga sociala funktioner) utan att synliggöra demokratiska processer för en ointresserad allmänhet.

I övrigt är jag den sista att idealisera Sverok, men paragrafrytteri är fanimig vackert. :gremgrin:

Foggmock

Myrmidon

ska svenska skattepengar gå till privatpersoners fika? Det är samma typ av resonemang.

Svaret är enkelt - pengarna går till det föreningen vill, men de går till föreningen för att främja demokratisering och ge ungdomar en betydelsefull fritid. Om föreningen anser att de bäst gör så genom att bjucka på fika, so be it.

Men om vi drar jämförelsen lite längre åt andra hållet - man har en föreningslokal med spel och soffor i. Men om vi splittrar föreningen - ska soffan tillfalla gamla ordföranden som självklart kommer ha nytta av den och använda den när han spelar spel med sina polare, eller ska den tillfalla en förening i samma stad som just fått tag på en lokal att ha verksamhet i? Om föreningen har en låda kokosbollar i kylen tycker jag även att dessa bör tillfalla en annan förening, om de inte fikas upp på sista årsmötet eller så.

Ett annat alternativ är att man säljer allt (spelen till medlemmarna, inventarier på loppis eller något) och anordnar en avslutningsfest för pengarna. Det brukar Sverok föreslå som ett gångbart alternativ, åtminstone.

Saxifrage

Hero

Ett annat alternativ är att man säljer allt (spelen till medlemmarna, inventarier på loppis eller något) och anordnar en avslutningsfest för pengarna. Det brukar Sverok föreslå som ett gångbart alternativ, åtminstone.

Fast då är du ju inne på samma sak som krank sa: varför skulle det vara mer ok att spendera pengarna på sprit (motsv) än på spel? Skillnaden ligger ju bara i att medlemmarna får skattefinansierad fest jfrt med skattefinansierade (privatägda) spel.

Ett alternativ jag skulle kunna tänka mig är att donera spelen till närmsta bibliotek, eller kanske en fritidsgård (etc). Då finns de ju "kvar i systemet" på det sätt som var tänkt. Eller att Sverok administrerar testamentering av spelen till andra föreningar.

krank

Går ondskans ärenden

Om föreningen anser att de bäst gör så genom att bjucka på fika, so be it.
Och om föreningen anser att de bäst gör så genom att ge spel till sina medlemmar?

Ska spelen säljas till nypris? Via begagnat-auktioner? Tänk om medlemmarna inte vill ha någon fest, utan hellre tar spelen direkt? Hur lågt får man sälja spelen för? Räcker det om man tar en tjuga för hela klabbet? Isåfall bedömer jag att jag sammanlagt helt klart gått in med mer än en tjuga till föreningen från egen kassa, och så var problemet löst.

Foggmock

Myrmidon

Och om föreningen anser att de bäst gör så genom att ge spel till sina medlemmar?

Då är det en förening jag inte skulle vilja vara medlem i. Att använda skattepengar till ren personlig gagn för någon (oavsett ädelt motiv) passar inte i min egna skattemoral tyvärr.

Ska spelen säljas till nypris?

Låter dumt om det är begagnade spel.

Via begagnat-auktioner?

Låter som en kul sista aktivitet "sista natten med gänget".

Tänk om medlemmarna inte vill ha någon fest, utan hellre tar spelen direkt?

Det var ett alternativt förslag.

Hur lågt får man sälja spelen för?

Inte lika lågt som Glocalnet!

Räcker det om man tar en tjuga för hela klabbet?

Om man anser att spelet på auktion på Tradera inte skulle inbringa mycket mer pengar så varför inte.

Isåfall bedömer jag att jag sammanlagt helt klart gått in med mer än en tjuga till föreningen från egen kassa

Du har köpt brukanderätt på föreningens saker, tillträde till föreningens eventuella lokal och aktiviteter för din medlemsavgift, den ger dig ingen hävd på föreningens parafernalia när den upplöses.

Personliga åsikter och min moral, though. :gremsmile:

Foggmock

Myrmidon

Fester och fika är förgängligt, man måste faktiskt vara där för att uppleva det, man kan inte skänka något som är imateriellt (typ en fest till bibblan..). En uppsättning moduler till Eon däremot...

Troberg

Sinister eater

Att använda skattepengar till ren personlig gagn för någon (oavsett ädelt motiv) passar inte i min egna skattemoral tyvärr.
Jag är med Fogge här, men av andra anledningar. Säg att ni delar ut grejorna till de tidigare medlemmarna. Ni pratar om det sinsemellan. Någon hör det. Ryktet börjar gå. Någon med inflytande råkar snappa upp att Sverok-pengar går till privata inköp. Sverok får skit för att de inte har koll på pengarna, kanske till och med minskade anslag. Visst, det kanske inte är er utdelning som läcker, men gör tillräckligt många så, då kommer det att hända, det är bara en tidsfråga. Är det den hjälpen ni vill ge Sverok för att de gett er penger?

Inte för att jag är Sverok-medlem, men ändå.

krank

Går ondskans ärenden

Det var ett alternativt förslag.
...men då är vi ju tillbaks vid att "medlemmarna får spelen när föreningen stänger", eller hur?

Och om spelarna då inte vill ha rollspelsböckerna (vilket är sant - vi har ingen kultur av att spelare läser rollspelsböcker annat än som undantag. Spelledaren läser böckerna och tolkar världen, spelarna utgår från spelledarens tolkning)? Är det DÅ ok att spelledarna helt enkelt tar hand om böckerna?

Du har köpt brukanderätt på föreningens saker, tillträde till föreningens eventuella lokal och aktiviteter för din medlemsavgift, den ger dig ingen hävd på föreningens parafernalia när den upplöses.
Varför inbillar du dig att jag talar om medlemsavgift? Vår förening har ingen medlemsavgift och ingen lokal. Det jag talar om är att ur egen ficka lägga ut för att föreningen som sådan ska kunna åka till ställen, extra bensinkostnader, serverutrymme och bandbredd, en hel del arbetstid (tid = pengar) vad gäller administeration, hemsida etc. Sådant som inte ingår i medlemsavgiften (som inte finns) utan snarare sånt jag lagt ut helt ideellt till föreningen för att föreningen som helhet ska fungera bättre.

ripperdoc

Myrmidon
Deltråd utbruten

Sverok-stadgar på ett ställe, inköpsförslag på ett annat ställe.

Eksem

Champion

Att bjuda på en fika är väl för sjutton att bjuda på något materiellt? Jag antar att Sverok inte direkt brinner för den här frågan, för det här känns inte riktigt genomtänkt. Jag hajjar att Foggmock != Sverok, men ändå. Att sälja grejjerna och festa upp pengarna kan ju omöjligen vara mer rätt än att ha kvar spelen och spela med dem, om än i privat ägo.

Dewil

Skrivbordsgeneral

Jag var en gång med om att föreslå upplösande av en förening som, paradoxalt nog, saknade stadgar om hur en upplösning skulle gå till. (Intresset från medlemmarna att fortsätta ha föreningen var minimalt.) Vi konsulterade därför moderorganisationens externrevisor, en auktoriserad revisor från KPMG, som efter moget övervägande kom fram till följande:

Om föreningen saknar stadgar om föreningens upplösande så upplöses föreningen genom att föreningsmötet tar ett beslut med enkel majoritet och föreningens tillgångar skiftas därefter ut i lika delar till var och en av föreningens medlemmar.

Om föreningen har stadgar om upplösande så gäller de villkor som stadgas där.

Vid en första anblick så ser jag, mot bakgrund av ovanstående, inget felaktigt i att rollspelsföreningen i upplösande disponerar sina tillgångar på det sätt som föreningen själv har stadgat eller enligt ovan beskrivna procedur.

Vad beträffar en förening i förbundet Sverok så gäller att "föreningen ... verkar i enlighet med förbundets syfte och godkänner dess stadgar" (18§). Vidare finns förbundets direktiv som bl.a. säger att "för att en förening ska kunna vara med i Sverok måste den uppfylla alla föreningsdirektiv", "för att en förening ska kunna vara med i Sverok måste den ha regler, stadgar, som fungerar i förhållande till förbundets stadgar, det vill säga de ska inte motsäga varandra" och "för att en förening ska få vara med i Sverok måste den ha ett syfte som medverkar till att uppfylla förbundets syfte. En förening får inte ha något syfte som motverkar förbundets syfte."

Sveroks syfte anges i §3 som "Förbundets syfte är att genom organiserad kultur- och fritidsverksamhet främja intresset för sällskapsspel som social verksamhet, med tonvikt på roll- och konfliktspel."

Sveroks exempelstadga för medlemsförening säger i §17 att "Vid upplösning ska föreningens skulder betalas. Därefter ska föreningens tillgångar gå till verksamhet i enlighet med föreningens syfte. Hur detta ska ske beslutas på det sista årsmötet."

Man skulle kunna göra en sammanvägd tolkning av alla ovan citerade stadgeparagrafer och direktiv och komma fram till Foggmocks huvudslutsats, dvs. att det är mot Sveroks stadgar att dela ut förenings tillgångar till medlemmarna vid upplösandet. Att dela ut tillgångarna till medlemmarna kan nämligen inte sägas vara att främja sällskapsspelande i organiserad form och alltså mot §3 i förbundets stadgar. Olagligt vore det dock inte. Möjligen oetiskt. Det finns få, om ens några, lagar i Sverige som reglerar ideella föreningars verksamhet.

Mot resonemanget ovan talar dock § 19 i Sveroks stadgar: Medlemsförening utformar fritt sin verksamhet och råder själv över sina tillgångar.

Om det vore tänkt att en Sverok-förening vid sitt upplösande skulle donera sina tillgångar till Sverok eller en annan Sverok-förening eller på annat vis disponera tillgångarna på ett sätt som är i enlighet med Sveroks stadgar, då hade det stått uttryckligen i stadgarna. §19 är desto klarare: medlemsförening råder själv över sina tillgångar. I kombination med §17 i Sveroks exempelstadgar för medlemsförening är det svårt att tolka på annat vis än att det är upp till varje medlemsförening att själv välja vad man gör med sina tillgångar. Man ska inte söka mer komplicerade svar än nödvändigt.

Dewil