Eksem said:
Även de väldigt stora opinionsundersökningarna om hur folk kommer att rösta i politiska val uppnår sällan ens i närheten av 1% av potentiella röstande; men brukar ändå inte vara helt tokiga i sina förutsägelser.
Se min kommentar tidigare i tråden. Det handlar inte om att uppnå svar från en viss andel av populationen, det är ointressant. Man behöver tillräckligt många svar, och det antalet är i stort sett helt oberoende av populationens storlek. Det antalet ligger på ungeför 1000 per indelning man vill göra.
Så, om jag ska se hur folk ska rösta i valet så behöver jag 1000 svar från slumpmässigt utvalda personer (observera att det inte håller att fråga 2000 och sedan svarar bara 1000 av dem, för då är det inte längre slumpmässigt). Om jag dessutom vill veta om det tex är skillnad mellan olika regioner, då behöver jag ha 1000 till.
Det spelar ingen större roll om populationen är en småstad, hela Sverige eller hela världen, har man ett slumpmässigt urval så räcker 1000 samples per strata. Ointuitivt, men så är det.