Re: Trailern (spoiler)
"Nån som sett trailern?"
Japp. Plus att jag sett den andra trailern som enbart finns tillgänglig för de som har DVD-utgåvan av Phantom Menace.
Den officiella trailern, "Breathing", var en stämningsgrunka, med få spoilers. Det mest dominerande är Vaders tunga andetag, mörka färger och ödesmättade trumslag (från soundtracket till Phantom Menace, för övrigt - ge mig lite tid så kan jag ta reda på vilket spår också).
Den andra, "Mystery", var en traditionell trailer, som förmodligen visar alldeles för mycket. Lite plott avslöjas, mestadels kretsande kring Padmé och hennes roll i dramat. Ett par vilda jaktscener visas, ett par "humoristiska" replikskiften mellan Obi-Wan och Anakin, och i övrigt ett skitlass med bilder från de olika miljöer som filmen kommer att utspela sig i.
På det stora hela tyckte jag att Breathing var den bättre av de två. Mystery var lite slentrianmässigt hopklippt och tämligen rörig, medan Breathing var ett väl utfört stämningsstycke. Fast den slår fortfarande inte de fem "One" tone poems ("One love", "One dream", "One destiny", "One will", "One truth") från Phantom Menace - de är nog de absolut bästa trailers jag någonsin sett.