Nekromanti SW Miniatures

DODswe4

Hero
Det är ganska många inlägg om D&D minis, men hur många spelar Starwars minis (från Wizard of the coast), om inte: varför?

Rising

Vila i frid
om inte: varför?
Jag har inte riktigt råd att spela båda spelen. SW-miniatures har iofs en IG-88 (som slår alla pjäser i D&D-universat när det gäller kultfaktor i mina ögon) men annars så är det väldigt många stormtrupper i olika poser och utrustningsvariationer, och inte så mycket annat. Så det blir inte lika balla pjäser.

Men mest så handlar det om att jag redan kände till några som spelade D&D minis. SW minis verkar vara ett häftigt spel, så det är inget fel i den bemärkelsen.

Men fan, IG-88:an skulle jag kunna byta en D&D-rare för att få.

Ackerfors

Alas, your rapids!
Mina intryck...

På Gothcon lirade jag, Fogge och Snigel en match. Visst, jag vann matchen efter att min Jango eller Boba Fett (kommer inte ihåg vem av dem det var) och Fogges Obi-Wan hade haft ihjäl Snigels Darth Vader. För i slutändan handlade det bara om de tre, de andra figurerna gjorde ingenting överhuvudtaget. Det är första bristen med SW-minis enligt mig. De bra figurerna är för bra och de dåliga är för dåliga.
Dessutom är figurerna överlag mycket sämre målade än till exempel D&D-minis.

Det sista och avgörande för min del var hur slimmade reglerna hade blivit jämfört med D&D-minisreglerna. Visst, slimmade regler kan vara bra, men i det här fallet så var det en försämring, med få egentliga alternativ. D&D-minis kör ju med alla möjliga stats, medan SW-minis kör med tre (attack, defense och hit points (om jag inte minns helt galet)) och några få specialförmågor.

Nej tack.

DODswe4

Hero
Re: Mina intryck...

Sant men det går faktiskt att ha ihjäl dom bra, ta dearth vader han e ganska lätt att ha ihjäl med typ Bossk och nån annan bounty hunter (dom får + mot rare figurer) så spöar dom Vader på grund av hans icke befintliga pistoler. Men visst dom dåliga är ibland för dåliga.

kan jag faktiskt inte säga något om har ju inte testat D&D-minis. Även om du glömde att det finns Force som attribut också.

Snow

Swashbuckler

Hur dödar man vader rent praktiskt? skjuter man ihjäl honom?

Det borde vara svårt.

Olle Linge

Snigel
Jag håller med [ANT]

Jag har inte spelat D&D-minis, men jag antar att det här är sämre, för annars kommer jag aldrig mer lita på folks omdöme (folk = de jag känner som lirar D&D-minis). Tilläggas ska att kartan sög och var tråkig. Inte ett dugg innovativ eller spännande.

DODswe4

Hero

Det e svårt, men han kostar 4ggr så mycket också. +att Bounty hunters (som jag nämnde) är gjorda för att ha ihjäl rare figurer, annars är dom inte värda sinna poäng. Grejen är ju att Vader inte kan skjuta alls han måste fram

Olle Linge

Snigel

Det var rätt svårt. Det krävdes att både Yassilus och Fogge slog på honom med sina respektive fetgubbar samtidigt och inte ens då var det uppenbart att han skulle åka på pisk.