Låter häftigt!
Wow, jag har visserligen bara spelat de två första delarna i monkey island-serien, men de håller jag fortfarande som några av mina finaste spelminnen. Främst pga den övergripande stämningen, så här kommer lite respons (innan jag ens läst ditt rollspel) på vad jag tycker du absolut MÅSTE ha med i rollspelet (om du redan HAR tänkt på detta så kan du vara lugn, annars kan det kanske vara värt en tankeställare).
Stämningen i monkey island är visserligen humoristisk, men den är inte direkt "lustig" på samma ansträngda sätt som de flesta humorrollspel. Världen är mörk, orgelmusiken är dov och melankolisk (man borde kunna spela Hansson & Karlsson på spelmötena!) och det finns en krypande läskig känsla i spelen. Dels för de uppenbara woodoo-ingredienserna, men också för att man inte riktigt skall veta vad som pågår. I nästa stund kan en trehövdad apa komma anstormandes, ett troll hindra din framfart eller en skurk ta tag i dina ben och hota med att kasta ut dig från en bro.
Anakronismer är roliga. De typiska Coca Cola-maskinerna som det står "Grog" på är så häftiga att de bara måste finnas med! Samma sak med elvistallrikar och liknande. Det ger en surrealistisk känsla åt hela världen.
I strid är det alltid viktigare att ha en vass tunga än fäktningsegenskaper. Någonstans på Gondicaforumet tog Weatherman upp ett bra exempel på hur skämt och motrepliker kan användas som regeltillägg. Jag orkar inte leta upp den tråden just nu, men leta efter den så får du säkert massor av nyttiga idéer.
Alla är utpräglade karaktärer i Monkey Island. De har en eller två egenskaper som särpräglar dem och gör dem lustiga. De kan vara egoistiska, närsynta, lismande, burdusa, snåla, giriga, pompösa, nästintill döva eller bara korkade i största allmänhet. Ett system med "fördelar" och "nackdelar" är nog vettigt att implementera i ditt rollspel. Det fokuserar på dessa komiska detaljer och ger massor av uppslag på humoristiska rollpersoner.
Förresten, du kan ignorera dem som hackar på dig för att du bara skrivit sju sidor på ditt rollspel. Det är nämligen en alldeles utmärkt längd på ett rollspel om man låter spelledarna bygga upp sin spelvärld efter egen vilja. Mina smårollspel är sällan längre än två sidor, och det fungerar utmärkt.
Nå, det här var som sagt bara åsikter på hur du kan få ditt rollspel att få fin monkey island-känsla. Men ditt rollspel heter ju inte "The Roleplaing Game of Monkey Island" utan "Swashbuckler", och du har säkert massor med egna idéer. Skulle vara kul att läsa det.
/Rising