Mask_UBBT
Hero
Åkej, först lite bakgrund;
Jag är, sedan sjuårsålden då vi köpte "Sjörövarön", såld på pirater. Detta regelrätta beroende har dock legat latent i några år nu, fram till det att någon visade mej trailern till "Pirates of the Caribbean". Då kom allt tillbaka till mej! Errol Flynn, Long John Silver, Cutthroat Island, Pippi långstrump i söderhavet och hela köret. Jag behövde få mej en fix igen...
Jag lugnade mej genom att läsa skattkammarön igen, och komplettera detta med ett byta tillbaka till mitt gamla, mer traditionella cigarettmärke(JA, det är John Silver, men det är slump... tror jag )
Sedan, lååångt efter detta, på DanCon, kom vi in på piratrollspel. Jag beklagade mej över att det enda jag ens kommit i närheten av ett piratrollspel var the 7th sea. Chrull(tror jag det var) påpekade bristen på swashbuckling i rollspel, alltså regelbelägg för att hoppa upp på bord och fäktas. Dante visade oss ett engelskt rollspel som hette "Pirates", och sen var det kört...
Jag måste göra ett piratrollspel!
Jag måste ha värjefajter, sving i takkronor, krutrök och regelbelägg för samtliga! Jag måste ha drama!
Så, enda sen i söndags har jag funderat på hur det skullee gå till. Jag har funderat och funderat på hur man skulle kunna göra ett piratsystem så "piratigt" som möjligt. Pirater spelade kort, såvitt jag vet. Ett kortalternativ låter ju inte helt fel...
Efter mycket klurande är det här vad jag kommit fram till följande stridsregler(det är ju trots allt strid det handlar om, eller hur?). Jag vill varna Krille, och andra som är emot plagiat, att jag anammat många av hans senare idéer i detta, och jag hoppas han inte misstycker.
Jag vill höra exakt vad ni tycker, inget annat. Om det är positivt är det positivt, annars är det inte det. (Wow, sådan visdom borde man ju kunna tjäna pengar på )
Stridssreglerna
Rollpersonerna har vissa värden som bland annat avgör hur många av följande kort man får ha på hand; Strid, Fulingar och Swash.
Vidare finns en fjärde korttyp(som jag funderar på att ersätta med mynt) som kallas Drama, och som är till för att se till att striden "byggs upp"(slå mej inte krille!).
Antalet kort på hand ska alltid vara detsamma, om man lägger tre stridskort av fem ska man alltså ta upp tre nya...
Strid är ett stridsvärde. Det används för att göra avancerade och enkla stridsmanöver, skillnaden är bara att man spelar ut olika många kort beroende på vilken attack det rör sej om. Jag funderar på att lägga in värden på korten, som är dolda fram till det att man vänder på korten. Får se vad som är bäst. Åsikter?
Vidare har jag en fundering på att lägga in unika specialmanöver på de olika korten, som bara kan bli aktiverade vid tillräckligt höga drama-nivåer...
Stridskort kan göra så att man lägger till till Drama...
Fulingar är fula knep- och trix-kort som man kan använda för att jävlas med moståndaren. Ett kort kan vara exempelvis "Spark i bröstet (används i samband med parering) - tvingar motståndaren att kassera två stridskort nästa runda, utan att spela dessa."
Fulingarna ökar alltid drama, och vissa kräver lite sådan åxå...
Swash(arbetsnamn) är ett kort som uppmuntrar till svingande i takkronor och dylikt. Varje kort ger ett plus av något slag, och kan ses som en spelares trumf-kort. Är man inspärrad vid en vägg med tre värjor emot sej kan man använda swashkortet "Sista utväg", för att snabbt förflytta sej via ett närhängande rep till en annan del av skeppet.
Samtliga swash-kort har ett drama-värde, och de riktigt, riktigt tuffa grejjerna kräver givetvis mer drama. Saknar man möjligheten att spela ett enda swashkort pga att drama är lågt kan man välja att kassera ett dramakort och dra ett nytt från leken...
Swash i sej höjer drama.
Drama behövs väl kanske inte förklaras nu. Man använder värdet helt enkelt för att se till att striden inte avslutas innan den tar slut...
Jag har tänkt lite längre än såhär, men det är utvecklingar av dessa grundprinciper... är det hållbart, tror ni? Uppnår jag det jag vill med det här?
Har ni några åsikter överhuvudtaget??
/Mask
Jag är, sedan sjuårsålden då vi köpte "Sjörövarön", såld på pirater. Detta regelrätta beroende har dock legat latent i några år nu, fram till det att någon visade mej trailern till "Pirates of the Caribbean". Då kom allt tillbaka till mej! Errol Flynn, Long John Silver, Cutthroat Island, Pippi långstrump i söderhavet och hela köret. Jag behövde få mej en fix igen...
Jag lugnade mej genom att läsa skattkammarön igen, och komplettera detta med ett byta tillbaka till mitt gamla, mer traditionella cigarettmärke(JA, det är John Silver, men det är slump... tror jag )
Sedan, lååångt efter detta, på DanCon, kom vi in på piratrollspel. Jag beklagade mej över att det enda jag ens kommit i närheten av ett piratrollspel var the 7th sea. Chrull(tror jag det var) påpekade bristen på swashbuckling i rollspel, alltså regelbelägg för att hoppa upp på bord och fäktas. Dante visade oss ett engelskt rollspel som hette "Pirates", och sen var det kört...
Jag måste göra ett piratrollspel!
Jag måste ha värjefajter, sving i takkronor, krutrök och regelbelägg för samtliga! Jag måste ha drama!
Så, enda sen i söndags har jag funderat på hur det skullee gå till. Jag har funderat och funderat på hur man skulle kunna göra ett piratsystem så "piratigt" som möjligt. Pirater spelade kort, såvitt jag vet. Ett kortalternativ låter ju inte helt fel...
Efter mycket klurande är det här vad jag kommit fram till följande stridsregler(det är ju trots allt strid det handlar om, eller hur?). Jag vill varna Krille, och andra som är emot plagiat, att jag anammat många av hans senare idéer i detta, och jag hoppas han inte misstycker.
Jag vill höra exakt vad ni tycker, inget annat. Om det är positivt är det positivt, annars är det inte det. (Wow, sådan visdom borde man ju kunna tjäna pengar på )
Stridssreglerna
Rollpersonerna har vissa värden som bland annat avgör hur många av följande kort man får ha på hand; Strid, Fulingar och Swash.
Vidare finns en fjärde korttyp(som jag funderar på att ersätta med mynt) som kallas Drama, och som är till för att se till att striden "byggs upp"(slå mej inte krille!).
Antalet kort på hand ska alltid vara detsamma, om man lägger tre stridskort av fem ska man alltså ta upp tre nya...
Strid är ett stridsvärde. Det används för att göra avancerade och enkla stridsmanöver, skillnaden är bara att man spelar ut olika många kort beroende på vilken attack det rör sej om. Jag funderar på att lägga in värden på korten, som är dolda fram till det att man vänder på korten. Får se vad som är bäst. Åsikter?
Vidare har jag en fundering på att lägga in unika specialmanöver på de olika korten, som bara kan bli aktiverade vid tillräckligt höga drama-nivåer...
Stridskort kan göra så att man lägger till till Drama...
Fulingar är fula knep- och trix-kort som man kan använda för att jävlas med moståndaren. Ett kort kan vara exempelvis "Spark i bröstet (används i samband med parering) - tvingar motståndaren att kassera två stridskort nästa runda, utan att spela dessa."
Fulingarna ökar alltid drama, och vissa kräver lite sådan åxå...
Swash(arbetsnamn) är ett kort som uppmuntrar till svingande i takkronor och dylikt. Varje kort ger ett plus av något slag, och kan ses som en spelares trumf-kort. Är man inspärrad vid en vägg med tre värjor emot sej kan man använda swashkortet "Sista utväg", för att snabbt förflytta sej via ett närhängande rep till en annan del av skeppet.
Samtliga swash-kort har ett drama-värde, och de riktigt, riktigt tuffa grejjerna kräver givetvis mer drama. Saknar man möjligheten att spela ett enda swashkort pga att drama är lågt kan man välja att kassera ett dramakort och dra ett nytt från leken...
Swash i sej höjer drama.
Drama behövs väl kanske inte förklaras nu. Man använder värdet helt enkelt för att se till att striden inte avslutas innan den tar slut...
Jag har tänkt lite längre än såhär, men det är utvecklingar av dessa grundprinciper... är det hållbart, tror ni? Uppnår jag det jag vill med det här?
Har ni några åsikter överhuvudtaget??
/Mask