Nekromanti Swashbuckling och kort

Mask_UBBT

Hero
Åkej, först lite bakgrund;

Jag är, sedan sjuårsålden då vi köpte "Sjörövarön", såld på pirater. Detta regelrätta beroende har dock legat latent i några år nu, fram till det att någon visade mej trailern till "Pirates of the Caribbean". Då kom allt tillbaka till mej! Errol Flynn, Long John Silver, Cutthroat Island, Pippi långstrump i söderhavet och hela köret. Jag behövde få mej en fix igen...
Jag lugnade mej genom att läsa skattkammarön igen, och komplettera detta med ett byta tillbaka till mitt gamla, mer traditionella cigarettmärke(JA, det är John Silver, men det är slump... tror jag :gremtongue:)

Sedan, lååångt efter detta, på DanCon, kom vi in på piratrollspel. Jag beklagade mej över att det enda jag ens kommit i närheten av ett piratrollspel var the 7th sea. Chrull(tror jag det var) påpekade bristen på swashbuckling i rollspel, alltså regelbelägg för att hoppa upp på bord och fäktas. Dante visade oss ett engelskt rollspel som hette "Pirates", och sen var det kört...

Jag måste göra ett piratrollspel!
Jag måste ha värjefajter, sving i takkronor, krutrök och regelbelägg för samtliga! Jag måste ha drama!

Så, enda sen i söndags har jag funderat på hur det skullee gå till. Jag har funderat och funderat på hur man skulle kunna göra ett piratsystem så "piratigt" som möjligt. Pirater spelade kort, såvitt jag vet. Ett kortalternativ låter ju inte helt fel...

Efter mycket klurande är det här vad jag kommit fram till följande stridsregler(det är ju trots allt strid det handlar om, eller hur?). Jag vill varna Krille, och andra som är emot plagiat, att jag anammat många av hans senare idéer i detta, och jag hoppas han inte misstycker.

Jag vill höra exakt vad ni tycker, inget annat. Om det är positivt är det positivt, annars är det inte det. (Wow, sådan visdom borde man ju kunna tjäna pengar på :gremtongue:)

Stridssreglerna
Rollpersonerna har vissa värden som bland annat avgör hur många av följande kort man får ha på hand; Strid, Fulingar och Swash.
Vidare finns en fjärde korttyp(som jag funderar på att ersätta med mynt) som kallas Drama, och som är till för att se till att striden "byggs upp"(slå mej inte krille!).

Antalet kort på hand ska alltid vara detsamma, om man lägger tre stridskort av fem ska man alltså ta upp tre nya...

Strid är ett stridsvärde. Det används för att göra avancerade och enkla stridsmanöver, skillnaden är bara att man spelar ut olika många kort beroende på vilken attack det rör sej om. Jag funderar på att lägga in värden på korten, som är dolda fram till det att man vänder på korten. Får se vad som är bäst. Åsikter?
Vidare har jag en fundering på att lägga in unika specialmanöver på de olika korten, som bara kan bli aktiverade vid tillräckligt höga drama-nivåer...
Stridskort kan göra så att man lägger till till Drama...

Fulingar är fula knep- och trix-kort som man kan använda för att jävlas med moståndaren. Ett kort kan vara exempelvis "Spark i bröstet (används i samband med parering) - tvingar motståndaren att kassera två stridskort nästa runda, utan att spela dessa."
Fulingarna ökar alltid drama, och vissa kräver lite sådan åxå...

Swash(arbetsnamn) är ett kort som uppmuntrar till svingande i takkronor och dylikt. Varje kort ger ett plus av något slag, och kan ses som en spelares trumf-kort. Är man inspärrad vid en vägg med tre värjor emot sej kan man använda swashkortet "Sista utväg", för att snabbt förflytta sej via ett närhängande rep till en annan del av skeppet.
Samtliga swash-kort har ett drama-värde, och de riktigt, riktigt tuffa grejjerna kräver givetvis mer drama. Saknar man möjligheten att spela ett enda swashkort pga att drama är lågt kan man välja att kassera ett dramakort och dra ett nytt från leken...
Swash i sej höjer drama.

Drama behövs väl kanske inte förklaras nu. Man använder värdet helt enkelt för att se till att striden inte avslutas innan den tar slut...

Jag har tänkt lite längre än såhär, men det är utvecklingar av dessa grundprinciper... är det hållbart, tror ni? Uppnår jag det jag vill med det här?

Har ni några åsikter överhuvudtaget?? :gremwink:

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Ayay!

Jag kan bara tacka och bocka! :gremlaugh:

Var rädd att du skulle dra något om hurpass orealistsikt det var att man skulle kunna dra nytta av något så fånigt som att hoppa upp på ett bord, så det här var en mycket trevlig överraskning! :gremlaugh:

Inte för att jag har en aning om vad hälften av dina förslag skulle innebära, men det kan man nog lista ut... :gremsmile:

/Mask - :gremsmile:

Troberg

Sinister eater
Bra ide, pirater är kul.

Måla inte in dig helt på pirater, tänk på de mycket snarlika företeelserna som också räknas in bland swashbuckling: highwaymen, musketörer, Zorro och sånt.

Jag har förstått att du vill ha matine-känsla i det. Då har jag några tips kring skadesystemet.

Först och främst förenkla skador och läkning. När såg du senaste hur någon behövde punkteras fem gånger i en matine innan de lägger sig? Zorro behöver inte läka, han förbinder det med en dams underkjol och har lite ont en stund, sedan är det bra. Mitt förslag är ett system liknande paranoia, med nivåerna oskadd, skadad, hjälplös och död.

Nästa punkt är att vara orättvis. Spelarna är matine-hjältar. De tål mycket mer än vanliga henchmen och är mycket bättre, det är bara storskurkarna som är en värdig utmaning. Ha regler som missgynnar småskurkarna.

Tänk också på att man inte får diskutera piratverksamhet här!

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jag har åsikter!

Då ska vi se...

För det första. Bra idé! Den är inte banbrytande. Men den är bra och intressant (jag spånar alltså om temat, inte reglerna, än). Jag har hittils inte stött på något svenskt rollspel som behandlar pirater. Faktum är att din mustiga beskrivning av hela pirat-genren fick mig rätt sugen att prova på ett äventyr så fort som möjligt. För övrigt så vill jag tillägga att jag också dreglade kraftigt vid blotta åsynen av Pirates of the Carribean-trailern. Jag är nog dessutom en av de få som verkligen gillade Cutthroat Island och Hook.

Så ja, nu har du fått tillräckligt med god feedback för nu ska jag såga din regler!

ehhmm... nä då.

Jag reser ragg direkt så fort någon introducerar något nytt för mig. Jag slår tärningar. Mot ett FV mellan 1-20 (alt. 0-100). Punkt. Allt annat blir för krångligt. Men ju mer jag läser om dina ideér så fångas jag av tanken att det kanske skulle kunna fungera. Det kanske till och med skulle bli roligt.

Ja, banne mig.

Jo, det skulle nog faktiskt kunna bli riktigt bra. Jag tror att ett kortsystem med mynt som extramarkörer är helt rätt väg att gå. Hade man försökt illustrera samma sak med en drös (jo, för det skulle bli en drös) regler för tärningsslagande och tabelläsande så hade det blivit på tok för långsamt och Eonistiskt. Ett kortspel är ju faktiskt roligt i sig själv på ett sätt som inte tärningar är. Bara inte kortspelet tar över rollspelet (jag ser en tydlig risk för att detta skall kunna ske).

Du bör nog vara väldigt generell i dina beskrivningar på vad respektive kort gör och låta SL och spelaren använda sin fantasi.
Vad jag menar; Det är bättre om det på ett kort står "akrobatisk undanmanöver" istället för "hoppa upp på ett bord och svinga dig undan i en takkrona(ja, jag raljerar)". Annars riskerar du att:
1. Vissa kort blir obrukbara i vissa miljöer. (det är ont om takkronor utomhus, och bord också för den delen).
2. Korten tar ifrån spelarna möjligheten att fantisera runt striden och göra just det dom vill. Det skall fortfarande vara ett rollspel. Inte ett kortspel.

En fråga; är det meningen att endast spelarna skall ha kort, och inte SL? I annat fall kan det bli ruggigt svårt för SL att hålla reda på alla kort under en strid med fler SLP:er än en.

I vilket fall; jag ser fram emot att höra mer om spelet. Men jag ser fram emot det med en mild skepsis. Jag kommer att jubla om det blir bra, och det tror jag att det möjligen har potential att bli om du sköter dina kort (hähä) rätt.

P.S. och du, jag vill vara med och speltesta D.S.

L337

Warrior
Kommer det finnas nå förmågor och kommer figurerna ha kp eller nåt liknande?

Rising

Vila i frid
Mmm, till viss del tror jag det kan bli bra om du abstraherar det lite mer.

Inte "hoppa upp i takkronan" för det är inte alltid det finns en sådan närvarande. Sedan är jag rädd att det inte blir så roligt om det inte finns något spelmoment någonstans. Antingen är en fuling bra att spela (och då gör man det) eller så är de inte det (och då låter man bli). Och varför skulle man inte spela ut alla ens stridskort vid varje försök? Man får ju nya kort hela tiden.

Men okej, idén i sig är inte dålig, men till viss del tycker jag att alla swash-grejer känns påtvingade om det balla med dem sker på själva kortet. Fattar du? Det är när man får ett ballt kort på handen som man säger "nu kan jag göra en ball grej", men jag skulle helst vilja att intiativet var spelarens eget.

Alltså att man fick ett kort som kunde vara riskfyllt att spela. Ska jag ta chansen? Ja, jag gör det, säger spelaren, och sedan utför han en dödsföraktande handling och fäktar bort alla fienders värjor i ett enda svep. ah-HA!

Det är inte lika kul om man bara väntar på olika bra/dåliga kort.

---

Valmöjlighet är roligt, och risktagande. Och luringar, vad vore swashbuckling om det inte fanns luriga antagonister? Någon sorts bluffmöjlighet är ju given.

Så jag föreslår:
...och nu pratar jag väääldigt generellt....

Först tar man upp kort och kan på något sätt se om man har "bra" eller "dåliga" kort. Kortleken är byggd som så att man har massor med småanfallskort, och endast ett fåtal riktigt bra kort.

Varje runda lägger man ett huggkort som motstådaren kan hugga undan genom ett liknande kort. Sedan tar båda upp kort. När detta sker så utbyter man hetska kommentarer och elaka skämt. (men egentligen så är det ju bara ett sätt att byta ut de dåliga korten mot bättre sådana).

Alla kort som spelas ökar däremot Dramat.

Sedan tar förr eller senare någon och Anfaller, detta gör man när man tycker att man har väldigt bra kort eller när det finns väldigt mycket Drama. spelet ska vara konstruerat som så att personen som anfaller alltid har ett dåligt läge, men kan få ett övertag när Dramat är tillräckligt högt och om han har mycket bättre kort än motståndaren.

Som svar på detta skall man antingen kunna anta utmaningen eller undvika motståndaren. Redan här kommer ett bluffmoment in eftersom man kan Anfalla med dåliga kort på hand men lura motståndaren. Den som flyr förlorar alltid något på det, oklart vad.

Vid Anfall så spelar man raskt ut alla ens kort mot varandra i omgångar, och varje gång Anfallaren använder ett kort som kräver Drama så slänger han kort från högen framför sig. (På så vis behövs alltså inga externa markörer för Drama)

Skicklighetsmomentet blir alltså att avgöra när motståndaren har dåliga kort och när det är bäst att försöka sig på ett Anfall.

Om man bygger på det systemet med roliga kort för knuff o.dyl så får man lite lattjo stämning, samtidigt som man har en rätt okej fäktningsmodell i grunden.

---

Fast nu är jag lite oförskämd och postar mitt eget klur i din tråd...

Det brukar bli så.

/Rising

Mask_UBBT

Hero
Vilka tevliga åsikter, dessutom ;D

"Bra idé! Den är inte banbrytande. Men den är bra och intressant (jag spånar alltså om temat, inte reglerna, än). Jag har hittils inte stött på något svenskt rollspel som behandlar pirater. Faktum är att din mustiga beskrivning av hela pirat-genren fick mig rätt sugen att prova på ett äventyr så fort som möjligt."

Yesssss! :gremlaugh:

"Bara inte kortspelet tar över rollspelet (jag ser en tydlig risk för att detta skall kunna ske)."

Mjo, jag har en liknande aning, men... har du några tips på exakt vad man kan göra för att undvika att något sådant skulle ske?

Det finns ju alltid en risk med roliga stridsystem, och det är att man tar till vapnen för sakens skull... sånt är ju inte trevligt, eller hur?

"Du bör nog vara väldigt generell i dina beskrivningar på vad respektive kort gör och låta SL och spelaren använda sin fantasi.
Vad jag menar; Det är bättre om det på ett kort står "akrobatisk undanmanöver" istället för "hoppa upp på ett bord och svinga dig undan i en takkrona(ja, jag raljerar)". "

jo, jag listade ut det... Hade det varit ganska lite Rollspelande då, är jag rädd, och så skulle spelet urarta till det misslyckade familjespelet, "Piartafajten" :gremtongue:

"P.S. och du, jag vill vara med och speltesta D.S. "

Klart du ska få!

Rom o cola

Låter riktigt bra. Det verkar vara i sann matinéanda vilket är trevligt. Ett par tankar från filmens värld:
- Vissa hjältar kan använda två vapen och slåss mot två motståndare samtidigt, detta kan inte skurkarna göra (i alla fall inte de vanliga)
- Avståndsvapen är i stort sett kraftlösa. Dock finns pistolerna och de ser väldigt balla ut och spyr ur sig en massa rök.
- Fräcka kommentarer bör uppmuntras, kanske dramapoäng?
- Hoppa helt över utmatning
- Håll skadesystemet extremt enkelt. Småskurkar dör av första träffen medan bossar och äventyrare tål väldigt mycket.

Kort låter helt rätt för ett piratspel.

En variant vore att starkt begränsa tillgången på "avancerade" kort för småskurkar. Tittar man på filmerna så är det endast hjälten och superskurkarna som kan göra avancerade grejer, resten gör endast vanliga anfall (i stort sett). Ett sätt att göra det på är kanske att kortlekens innehåll är beroende på ens stridsvärden. En äventyrare (högt stridsvärde) har många avancerade manövrar medan en hamnbuse har väldigt få typer av kort.

/Faehrengaust gillar också piratfilmer

Dimfrost

Special Circumstances
Mina åsikter om pirattemat har vi ju redan snackat om i vrållådan, så de lämnar vi därhän; jag ska bara tillägga att jag säkert tror att ditt spel kommer att bli kul på alla sätt: :gremsmile:

Jag gillar ju som sagt också kort, jag tänkte göra ett dogmaspel med ett regelsystem som baserades på en kortlek i stället för en tärning, men varken regler eller värld blev klart så det kommer nästa år istället.

Det skulle vara kul om du kunde exemplifiera hur rollpersonernas egenskaper kommer in i det hela, jag har lite svårt att föreställa mig det.

Ett problem som jag ser är att man kan dra ojämt med korten. Till exempel kanske man bara drar swash-kort som kräver för högt Drama, eller bara Swash-kort och Fuling-kort vilket väl borde innebära att man inte kan utföra några handlingar alls. Eller kommer det att vara sådan stor rotation på korten (dvs. att man lätt kan göra sig av med oönskade kort) att detta problem inte uppkommer?

Hur som helst, lycka till med piraterna!

/Dimfrost

Mask_UBBT

Hero
"Först och främst förenkla skador och läkning. [...] Mitt förslag är ett system liknande paranoia, med nivåerna oskadd, skadad, hjälplös och död."

Låter som en vettig idé. Man riskerar sällan att dö av att man får ett stick i benet, alltså, man måste bli spetsad på värjan! :gremlaugh: <--ler onskefullt...

"Nästa punkt är att vara orättvis. Spelarna är matine-hjältar. De tål mycket mer än vanliga henchmen och är mycket bättre, det är bara storskurkarna som är en värdig utmaning. Ha regler som missgynnar småskurkarna."

Jag funderar lite på att ha ett värde som i stil med "viktighet för storyn" eller något. En vanlig john doe är helt oviktig, och kan gärna dö på tre stridsrundor, men superskurken som ska bli kung i england kommer alltid ha en möjlighet att smita undan....

...jag får utveckla den tanken lite först, dock :gremtongue:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Jo, jag är ju känd för att vara trevlig :D

"Bara inte kortspelet tar över rollspelet (jag ser en tydlig risk för att detta skall kunna ske)."

Mjo, jag har en liknande aning, men... har du några tips på exakt vad man kan göra för att undvika att något sådant skulle ske?
Nope. Inte än. Jag måste få fundera lite först. Men en sak slår mig nu när jag skriver. Måste det vara ett rollspel i ordets vanligaste bemärkelse? Måste det bli ännu en DoD-klon? Kan du inte börja snegla åt något annat håll? Kan du inte göra ett brädspel med kort och rollspelsmoment? Kan man inte vara kapten över ett piratskepp där man måste tackla maktkampen ombord? Förhindra myteri? Slåss mot brittiska flottan? Köpa nya kanoner? Gräva ner skatter? Plundra kuststäder? Korten kan användas vid den där underbart cineastiska äntringen av fiendens fartyg...

En färglad spelplan med sköna bilder på en karibisk skärgård där man kan se de olika städerna och kustbefästningarna. Handelsrutter som man kan lägga sig i bakhåll vid. Man kan köpa och sälja stöldgods i de skumma piratstäderna. Varje spelare sitter med en växande hög gulddabloner (som eventuellet kan bli tenndubloner så att du kan gjuta dem själv) och gnuggar nävarna efter den senaste äntringen. Man kan köpa grövre och fler kanoner, större eller fler skepp. Man kan befästa sig i piratstäder. Man kan gräva ner skatterna på öar. Man kan leta upp skatter genom att hitta skattkartor, givetvis med ett stort X där skatten ligger (tvåhundra steg öster om stenen som ser ut som en dödskalle såklart).
Uppdragskort?

Äsch. Jag vet inte... Jag bara spånar. Men det känns som att rollspelen redan har gjorts hundra gånger. Jag gillar hybriderna tror jag. Jag gillade verkligen att prova Junta i helgen. Det har vissa moment som inbegriper en hel del rollspelande som var vansinnigt roligt.

Är det något sådant jag är ute efter? Vete fan. Men var inte blind för att se i den riktningen i varje fall. Vem vet, du kanske kommer på något banbrytande roligt.

Mask_UBBT

Hero
U``ör skulle man inte spela ut alla ens stridskort vid varje försök? Man får ju nya kort hela tiden."[/i]

Good point! Hmmmm.... ska man kanske bara få ett eller två kort tillbaka per runda?

"Alltså att man fick ett kort som kunde vara riskfyllt att spela. Ska jag ta chansen? Ja, jag gör det, säger spelaren, och sedan utför han en dödsföraktande handling och fäktar bort alla fienders värjor i ett enda svep. ah-HA!"

Jo, att misslyckas(måste göra så att man kan det) med ett Swash måste vara ganska förödande, det stämmer juh...

Misslyckande
Ändring; ALLA manöver kräver stridskort. Ovan nämda manöver skulle kanske kräva ett swash-kort och femton i stridskort(inte femton stridskort, utan sådana med det sammanlagda värdet 15)... Om motståndaren kontrar med mer kommer swash att misslyckas. Swash kan nog ge lita bonus i sej, så det rör sej kanske om 15+5 eller något...

Är det bra?

"(På så vis behövs alltså inga externa markörer för Drama)"

Jo, eftersom att jag inte hade tänkt att alla kort skulle ge ett i drama... Vissa Swash-kort skulle mycket väl kunna ge fem eller reentav åtta poäng i drama...

Nä, sånadär godisguldpengar ska det ju vara! :gremwink:

Dessutom är det jobbigt att räkna kort i en hög efter ett tag...

I övrigt håller jag med dej i det mesta, och ska tänka på vad du skrev...

/Mask

Dimfrost

Special Circumstances
Skumma idéer

Annars, om man tycker att själva idén med ett piratspel känns fel kan man ju lyfta ut matinéfajtkonceptet och lägga in det i någon häftigare värld. Pirater som flyger zeppelinare eller luftballonger, pirater som bordar jättelika ångdrivna juggernautvagnar i ett efter katastrofen-scenario eller ett skruvat dito i en mörk medeltidsvärld, pirater som är djur (nej, jag bara skämtar, själv börjar jag bli lite trött på päls), polynesiska pirater (men det passar nog inte ihop med själva swashbucklingen, så skippa det), etc.

/Dimfrost, trivs med skumma blandningar av koncept :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
"Nä, sånadär godisguldpengar ska det ju vara!"

Detta medför vissa uppenbara nackdelar. Visserligen kan man se det som en feature att spelare med god självkontroll får en fördel, men det är ändå grymt.

Troberg

Sinister eater
Glöm inte möjligheten att slåss utan att försöka skada. Titta på hur Zorro slår vapnen ur händerna på folk och ristar Z på dem!

Mask_UBBT

Hero
Re: Rom o cola

"- Avståndsvapen är i stort sett kraftlösa. Dock finns pistolerna och de ser väldigt balla ut och spyr ur sig en massa rök."

Jag tycker inte avståndsvapen ska vara kraftlösa, men de ska vara svåra som faen att använda... Såvitt jag fattat det var ju sånadär grejjer nästan värdelösa att sikta medpå mer än 15 m... eller har jag fel?

"- Fräcka kommentarer bör uppmuntras, kanske dramapoäng?"

Jupp... Garanterat!

"- Håll skadesystemet extremt enkelt. Småskurkar dör av första träffen medan bossar och äventyrare tål väldigt mycket."

Troberg föreslog att man borde dela upp systemet i fyra steg, vilket jag tycker verkar vettigt. Man kan antingen fortsätta slåss utan problem, man kan bli påverkad, inkapabel att fortsätta, eller helt enkelt död!

Angående SLPars underlägsenhet så kollar jag för tillfället upp det...

/mask

chrull

Stockholm Kartell
Pickadoller

Ja. du har helt rätt i att det var jag som jagade swashbucklingpirater...

Angående pistolerna:
givetvis ska de inte vara kraftlösa. Däremot är de långsamma som fan, de är svåra att sikta med på avstånd och om du inte träffar bröstet eller huvudet så kommer offret nästan garanterat att överleva, i alla fall ett tag.
En bröstträff tillåter dessutom den träffade att hosta, skrika och krypa bort en bit. Sen behöver han däremot hjälp snabbt för att inte dö. Småskurkar kommer givetvis aldrig att få den hjälpen, dessutom bryter de inte tillräckligt bra på franska för att den franske kirurgen i rummet intill ska orka bry sig.

Men som sagt. Om någon siktar på dig med en pistol med kort avstånd och du ännu inte har värjan uppe så är det bäst att lugna ner sig och vänta tills din polare har knutit upp repet ordentligt så han kan svinga sig in i ryggen på skurken...

Mask_UBBT

Hero
"Det skulle vara kul om du kunde exemplifiera hur rollpersonernas egenskaper kommer in i det hela, jag har lite svårt att föreställa mig det."

Nu har jag inte bestämt några grundegenskaper, men man kan ju göra nåra povisoriska;

Ju högre "Elegans" och "Uppfinningsrikedom" är, desto fler swash-kort får man.
Ju lägre man har i "Ädelhet" och ju högre man har "Uppfinningsrikedom", desto fler Fuling-kort får man ha på handen....
Stridskort är väl något i stil med det vanliga, Fysik + stridsvana, eller något...

"Ett problem som jag ser är att man kan dra ojämt med korten."

Tänkte att de skulle ligga i olika högar... blir kanske lite sorteringsarbete innan man ska spela, men det får man ta...

/Mask

Mask_UBBT

Hero
Re: Jo, jag är ju känd för att vara trevlig :D

Jg har åxå tänkt lite på något sådant, men grejjen är som följer;

Jag är ganska övertygad om att det finns fler piratbordspel än piratrollspel...

Jag ska inte göra mej själv blind för någonting, det lovar jag, men det finns ju så mcyket mer man kan göra i ett piratspel än att bara röva, plundra etc.

Men det finns inget som hindrar att man skulle kunnaa utveckla bägge Om man använder korten till båda spelen så finns ju inget hinder för att man ska blanda dem!

/Mask