Nekromanti Swashbuckling, setting?

Mogger

Hipsteranka
Jag hittade mitt gamla swashbucklingklur och insåg att jag gillade det väldigt mycket. Jag ska nog ta och renskriva det och speltesta.

Men, om ni skulle spela swashbukling, i vilken setting skulle ni helst göra det? Krav är att det ska vara relativt välkänd mark. Exempel:

- Pirater, i Karibien
- Paris, på 1700-talet

Fler förslag?

Krille

Super Moderator
Måns said:
Men, om ni skulle spela swashbukling, i vilken setting skulle ni helst göra det? Krav är att det ska vara relativt välkänd mark.
Generisk fantasy med prinsar, prinsessor, jättar från Grönland, fäktmästare, pirater, gigantiska ålar, sann kärlek, räddningar, flykt, hämnd, infernaliska maskiner, och Ovanligt Stora Gnagare.

Jag kan även acceptera centraleuropeiska furstendömen, så länge det finns onda hertigar som rövar bort den rättmätige prinsen, men där det bara råkar finnas en engelsk kusin som ser exakt likadan ut.

Och Sherwoodskogen.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Rivaliserande gäng med tyska studenter från olika universitet. 1700-tal, naturligtvis.

Botulf

Hero
Ram said:
Buck Rogers och John Carter, människa på mars.
Har länge önskat spela ett riktigt sword&planet äventyr i Barsoom stil. Det närmaste man kommer en officiell John Carter setting verkar vara:
http://index.rpg.net/display-entry.phtml?mainid=11847
http://www.youtube.com/watch?v=zQqkEQESmSw
Men det ska finnas inofficiella hack till Savage Worlds (som använder modulen i länkarna ovan) och till OD&D om man vill ha orginal Barsoom från John Carter.

Annars för att vara mer på TS så är Conans värld ypperligt för klassisk swashbuckling (minus krutvapen) då det är en väldigt grundläggande isnpirationskälla för Howards värld. Speciellt med tema på pirater. Argos och Zingara Tortage, Barachan Islands och metropoler som Messantia.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Måns said:
DeBracy said:
Rivaliserande gäng med tyska studenter från olika universitet. 1700-tal, naturligtvis.
Ascoolt! Men varför fäktas de?
För att de är tyska studenter. Hur ska folk veta att man har fått en ordentlig utbildning om man inte har ett klädsamt mensurärr på kinden?

EDIT: Även om jag nog gärna skulle se det lite senare, typ under tidigt 1800-tal så att man kan ha en massa romantiska strömningar. Helst efter 1825 så att man kan nynna på O alte Burschenherrlichkeit.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Wulfrik said:
Har länge önskat spela ett riktigt sword&planet äventyr i Barsoom stil.
<div>
</div> <div>Vi får väl se vad detta mynnar ut i. </div>

DeBracy

Svarte faraonen said:
För att de är tyska studenter. Hur ska folk veta att man har fått en ordentlig utbildning om man inte har ett klädsamt mensurärr på kinden?

EDIT: Även om jag nog gärna skulle se det lite senare, typ under tidigt 1800-tal så att man kan ha en massa romantiska strömningar. Helst efter 1825 så att man kan nynna på O alte Burschenherrlichkeit.
Men, hur swashbuckligt är mensurfäktning? Man står ju liksom … still?

Arfert

Facit
DeBracy said:
Svarte faraonen said:

Men, hur swashbuckligt är mensurfäktning? Man står ju liksom … still?
Poäng där

DeBracy

Måns said:
Ascoolt! Men varför fäktas de?
För att de är rivaliserande gäng!

Istället för East Side mot West Side så har du Academia Ludoviciana mot Georg-August-Universität i något bråk som stammar ur händelserna på den senaste balen.

Mogger

Hipsteranka
Haha! Jag vet ju inget alls om det här. Barsom är en fotbollspelare för mig. :gremsmile:

Om man försiktigt skulle närma sig den här genren, var skulle man börja? Eller är det hopplöst 50-talsåldrat?

Ram

Skev
Wikipediaartikeln var överraskande diger, men lite torr...

Däremot så finns det ett antal Project Gutenberg-länkar som kan vara trevlig läsning och länksektionen som helhet ser trevlig ut.

Dessa är John Carter för mig!

(i lagom tokdassig upplösning...)

Mogger

Hipsteranka
Oj, jag har svårt att uppbåda någon entusiasm inför Marssettingen, så den blir det inte.

Det här kommer förresten blir ett liknande projket som InterZone, för jag insåg att det är så jag ska skriva spel, iaf just nu.

anth

Vetefan
Samtliga stora sjönationer på den tiden:
- Frankrike
- Holland
- England
- Spanien
- Portugal
- Italien
Pirater fanns inte bara i Karibien, utan även utanför Mellan Östern/Indien och Kina/Indonesien.

Hjältar som är goda, skurkar som är onda.
Intriger - massor med intriger och alternativa identiteter! (Mylady, Röda Nejlikan)
Kärleksdrama, Olycklig kärlek, Omöjlig kärlek, Passion!
Gärna ett krig, eller åtminstone lömska spioner.

Regler för att använda omgivningen: svinga sig i ljuskronor etc.

Lite övernaturliga monster, men de ska gå att besegra med kallt stål.