Lyssnade igår för första gången någonsin på en rollspelspodd, och det var då denna om nya DoD, jag får säga att de gjorde en bra insats men äventyret var inte utformat för att uppvisa särskilt mycket av spelsystemet. Jag förstår också att med närmare en miljon spelare som testat DoD kan man inte heller designa ett spel som faller alla i smaken, man får försöka göra sitt bästa för att skapa en bra modern upplaga av DoD. Jag har dock några invändningar:
* jag förstår inte det briljanta i att om man hjälper någon annan får denne fördel och får därmed slå två tärningar och välja det bästa resultatet, det verkar lite märkligt att man tex kan hjälpa till med Finna Dolda Ting (den mest använda färdigheten i äventyret).
* jag förstår jinte nyttan/glädjen av att använda initiativkort för att bestämma turordning under stridsrundan.
* att man inte tar in Pendragon slag i systemet känns som ett missat tillfälle att modernisera spelet.