anth
Vetefan
Krille har startat en tråd om "sweet spot" i Fantasy!, Studie i sannolikhet. Det finns även en liknande tråd om BRP där Krille och krank fastslog att sweet spot är när man har skills runt 2/3 - 4/5 (67 % - 80 %).
Min fråga är helt enkelt; vilka rollspel HAR sweet spot inbyggt i systemet, d.v.s. att man är kompetent i de flesta skills från början, men att man ändå inte blir überbra när man spelat ett tag?
***
Kvalificerar detta som ett sweet spot-system?
- BRP (%) som grund.
- Använda grundchansen från RQ6 som är summan av 2 grundegenskaper som ligger mellan 3-18 och sen dubbla den grundchansen. D.v.s. Grundchans = 2x(grundegenskap A + grundegenskap B).
- Bygga gubbe med systemet i DoD Expert, d.v.s. det blir dyrare ju högre värde man köper (hur många poäng man kan köpa skills för kan diskuteras - men man ska ha uppåt ett tjog kompetenta skills om jag förstått Krille och krank rätt).
- Förbättra sig enligt reglerna i RQ6; man får "xp" efter äventyren som man får sätta ut på skills, där blir de skill checks ungefär som i CoC, d.v.s. man ska slå över skillen för att bli bättre.
Min fråga är helt enkelt; vilka rollspel HAR sweet spot inbyggt i systemet, d.v.s. att man är kompetent i de flesta skills från början, men att man ändå inte blir überbra när man spelat ett tag?
***
Kvalificerar detta som ett sweet spot-system?
- BRP (%) som grund.
- Använda grundchansen från RQ6 som är summan av 2 grundegenskaper som ligger mellan 3-18 och sen dubbla den grundchansen. D.v.s. Grundchans = 2x(grundegenskap A + grundegenskap B).
- Bygga gubbe med systemet i DoD Expert, d.v.s. det blir dyrare ju högre värde man köper (hur många poäng man kan köpa skills för kan diskuteras - men man ska ha uppåt ett tjog kompetenta skills om jag förstått Krille och krank rätt).
- Förbättra sig enligt reglerna i RQ6; man får "xp" efter äventyren som man får sätta ut på skills, där blir de skill checks ungefär som i CoC, d.v.s. man ska slå över skillen för att bli bättre.