Re: Ett försök till
Well, mister. Här har du fyra rollpersoner med ett inbyggt äventyrsupplägg. Jag vet inte hur mycket som kan uttolkas av det jag orkat skriva ner nu, men jag kan komplettera med idéer för själva äventyret också om det behövs...
Here goes!
Amathea Ferlani
Äventyrslysten dotter och arvtagare till ett stort handelshus som finns närvarande i ett flertal större hamnstäder. Som den borgarädling hon är är hon välutbildad både i affärskunskap, ledarskap och diplomati såväl som i att svinga kroksabel från hästryggen och framföra mindre fartyg för egen hand eller befälföra stora skutor. Nånting mellan Keira Knightleys figur och Jack Sparrow.
Kicker: Handelshusets ståtliga skuta Aftonsången som skulle föra Amathea med sällskap ut från ögruppen Dodekaiderna exploderade i hamn just innan lossning. Nu är våningen upp-och-nedvänd och ett välorganiserat mordförsök har just avvärjts. Vart ta vägen, vem lita på, när familjens eget palats i staden inte är säkert längre? Och vilka är angriparna?
Erigon Weoci Durando
Ålderslös legokrigare med smittande, bullrande skratt i fredstid och iskall blodtörst i strid. Är minst sagt en veteran från otaliga kampanjer i inlandet, men tämligen ny vid kusten. Båtfärden ut hit till Dodekaiderna var inte mild, och chansen att komma härifrån tillbaka till fastlandet lockar. De ockulta tatueringar som slingrar sig över hans kropp har förlängt hans liv och ger honom svårdefinierade och opålitliga fördelar när överlevnaden är hotad.
Kicker: Skulderna växte snabbt under några sysslolösa veckor i en nådförgäten hamnstad. Uppdraget att eskortera ett sällskap till Rubinstaden gav både en resa till fastlandet och ett förskott att betala av de allra mest akuta skulderna med. Dessutom verkade det som ett angenämt projekt att förföra den där handelsprinsessan Amathea ombord under resan. Nu har det visst hänt något med fartyget...
Sharlemai den blå
Tillhör en urgammal dynasti vars välde krossats för mycket länge sedan och som nu är glömd och vars arv lever vidare i form av degenererade källarkulter som ägnar sig åt skamliga ritualer och planerar sin framtida återkomst. Han är ung och inte oskön, men har en märkligt fjärran blick, och i hans hud finns det fjällartade skimmer som är släktens kännetäcken. Som magiker är han en färsking, men de urgamla lojalitetsband hans släkt har till många naturandar och elementarer, med ömsesidiga löften om hjälp när det tränger, är en stor resurs.
Kicker: Skattjägarna talade sanning, och nu har Stenen-som-väcker-gudar levererats i din hand mot en furstlig betalning.Nu måste du bara ta den till Den Äldste i Rubinstaden innan nästa fullmåne för att den stora ritualen ska kunna genomföras och profetian fullbordas. Du har mött upp med den högt uppsatte representanten för ert allierade handelshus, en viss fröken Ferlani, som ska föra dig säkert till Rubinstaden. Om några timmar ska fartyget avgå, och här sitter du på ditt värdshus och väntar. Trots ditt ansvarstunga uppdrag kan inte dina tankar släppa den farligt tilldragande piratkaptenen som förde dig hit med svindlande fart i sitt lilla fartyg. Du vet att hon bor här på värdshuset och tillbringar mer tid än rådligt är här i gillestugan i hopp om att ni ska råka växla några ord så att du får vara nära henne några ögonblick.
Arck-Arrm
En pirat som seglat under både ökänd och okänd flagg i sina dar, på alla de nio delarna av världshavet Panthalassa. Hon är en överlevare som vänt kappan efter vinden fler gånger än hon ätit morgonmat, och hade hon inte vetat när man ska överge ett sjunkande skepp så hade hon gått till botten många gånger om. Eftersom hon blev tvungen att ge sin senaste besättning om två man avsked ("Smaklig måltid, fisk och haj!") så hade hon varit illa ute om inte hennes tvåmastade slup hade kunnat manövreras av en ensam, desperat kapten. Nu har hon dock den snabbaste lilla skutan på Österhavet, men är trots det en smula rastlös - det är inte så att hon kan ge sig på några handelsflottor på egen hand precis, så driftig hon är!
Kicker: Nog levererade du den där glosögde lärdomstypen i tid alltid, men tydligen anser inte hans folk att du är skuldfri än. Dina kontakter här på Dodekaiderna har antytt att han har varit inblandad i någon affär av skum natur, han ska ha köpt något föremål, och din känsliga näsa anar att där kan bli en nisch för dig att fylla. Om du bara kunde se till att bli oumbärlig för hans ärende här så kanske hans överordnade äntligen kan ge tillbaka vad som är ditt och släppa stryptaget de har på dig. Fast tusan, bara du inte behöver lämna öarna innan du hunnit få till det med den där högväxta legosoldaten med det smittsamma skrattet som har rört sig här i stan...