Nekromanti Sy drakfjäll?

Pendragon

Swashbuckler
Hur går man tillväga för att göra en rustning av drakfjäll egentligen? Inte regelmässigt då, utan jag har funderat på hur man skulle kunna gå tillväga för att göra ett praktiskt plagg av fjällen samt hur det möjligtvis skulle kunna se ut....

Några ideer?

Krille

Lord
"Hur går man tillväga för att göra en rustning av drakfjäll egentligen?"

För ett enkelt harnesk behöver du:

1 st vattenkyld borr med spetsar av volframkarbid
1 st läderhåltagare
1 st nitmaskin
1 st underplagg av läder
40-50 drakfjäll av normal storlek.
120-150 nitar av god kvalitet
Måttstock
Penna

Markera fem rader på underplaggets framsida. Dela in linjerna i fem delar. Markera mittpunkten på varje del. Markera en punkt ca 3 cm i sidled från mittpunkten. Upprepa detta för varje linje. Gör likadant med baksidan. Använd håltagaren för att göra hål på de markerade punkterna.

Tag sedan drakfjällen, och markera en punkt i mitten av överkanten. Markera en punkt rakt ut mot sidan, 3 cm från mittpunkten. Gör likadant med allihopa. Borra mycket försiktigt ett hål rakt igenom varje punkt. Nita sedan fast varje drakfjäll på läderrustningen. Förstärk gärna fästpunkten med läder.

Här är en variant: Skaffa drakläder från ryggen med drakfjäll på i lagom stora stycken. Fäst dessa genom att göra hål i lädret i en underliggnade klädsel av lämplig typ( lätt läder/ tygvaddering). Själva fästandet kan man göra med popnitar om man säger så, iom att man ska igenom läder och inte själva fjällen. Klart!

Runde Rolf

Swordsman
Eller eller!

Eller så betalar man nån anna för att göra jobbet (förslagsvis Krille för hans svar var längst) så kan man själv stå för själva dödandet av draken. Det är nått för äventyrare, låt "de andra" sköta syandet (ord?).

Japp jag kan vara lika löjlig som förut. Oh juste jag ska påminna er om att DSS lever och att DoDv kommer att bli bra.

von Schnigel

Veteran
bankeryd en liten håla strax norr om jönköping
Eller...

... så kan man (om man kom över hela draken och inte bara lösa fjäll) måtta upp lagom stor bit, på lagom tjock del av svansen och kapa på två ändar varefter man tar ut inanmätet och kränger på sig den nya, komfortabla, vackra och användbara drakfjällsrustningen (vid behov kan också två överarmstjocka hål göras på mottsatta sidor i axelhöjd (rustningsbärarens axel) för ökad rörlighet.

(Runde Rolf: jag tror det heter sömnaden (eller?))

/[color:red]von Schnigel</font color=red> som först tyckte att det stod "dra-kläder" i "Caen Ka-sun-dor":s inlägg /images/icons/laugh.gif.

Storuggla

Champion
Re: Eller...

Eller så kapar man bara på en ända. Och gör två mindre hål för ögonen. Och cips så har man en drakskinnstunika med tillhörande hjälm!

Storuggla, apseriös