Nekromanti Sydconrapport, kortis

Foggmock

Myrmidon
Kom till Malmö. Åkte till konventet. Ymir och Pendragon kommer och spelar Britannia med mig och Krille. Vi blir utsparkade. Tar oss till Pendragons hus. Sover. Vaknar för tidigt. Blir körd till Värnhem av Pendragon syster. Äter kinamatsbuffé med Ymet. Åker till konventet, spelar klart Britannia. Käkar hemma hos Eleas. Blir dissad av mitt kvinnliga sällskap, går till konventet. Pendragon ringer, tattarna har spelat klart Eon. Går med honom hem och spelar Xbox alldeles för sent. Blir väckt alldeles för tidigt av hans dammsugande. Nitisk mamma samt resten av hans familj anländer. Står ut med hans bror och spelar Xbox tills mitt kvinnliga sällskap ringer. Tar mig till Värnhemstorget som är den designerade mötesplatsen. Väntar. Kvinnligt sällskap anländer. Kebabtallrik inmundigeras. Mot konventet. Spelar och myser med kvinnligt sällskap. Blir trött och tjurig och vill åka hem och sova. Gnäller. Åker hem och tar en kort promenad för att rensa hjärnan och bli mottaglig för John Blund. Går hem till Ymir. Kollar roliga filmklipp. Slösurfar.

Och där är jag nu. Konvetet som sådant sög ganska saftigt, gympsalen med alla Warhammrare var det mest spektakulära vilket säger en hel del. De för svenska konvent standardiserade spelbarerna Midgaard/SARZ, Cheapass och Steve Jackson funkade som vanligt. Planeringen funkade inte alls. Inga intressanta rollspelsscenarion i vanlig ordning. Möjligtvis Westernscenariot på sin höjd.

Nej, denna konventsrapporten handlar inte om hur jag var på Sydcon. Den handlar om hur jag inte var på Sydcon, och jag antar att ni fattar varför.

Foggmock - Konventskomatos och konventsmagad.

Johan K

Gammal & dryg
Min rapport från SydCon

Fredag:
Kom dit på fredagen & blev bara efter 5 minuters tittande indgragen i en Spank the monkey-turnering som arrangerades av S.A.R.Z... Det tog lite längre tid än väntat, allt som allt så lirade vi i 3 omgångar på totalt 2½ timme.... :gremtongue:
Senda så bar det av till Krilles hörna & satt & snackade med honom ett tag. Där så slutade med att man köppte Västmark & Svennil Rollspelet. Hur somhellst så var det välldans skoj att träffa honom & snacka lite.
efter det så cirkulerade man lite & kolalde in lite allmänt & pratade mded folk, lirade ännu mera spank the mionkey, frag & några spel, hos s.a.r.z-spelhörna, till som jag inte har en aning vad de heter...
Lite seanre på eftermidadgen så dök ävwen foggmock & ymir upp hos krille. Så det blev att man snackade lite med dem, för att sedan cirkulera ännu mera...
Hittade även 2 boxar a´la DoD.. tyvärr så hade man inte pengar den dagen, för att köpa dem. men det lsöte sig på lördagen..

Lördag:
Det första man gjorde vara att rusa till de som sålde dodo-boarna, för att se ifall de var kvar & som tur var så var de inte sålda. :gremgrin: :gremgrin:
I vanlig ordning så lirade man lite spank the monkey + att man testrade deras 3D-version av det spelet. Det var om något ännu roligare !! :gremtongue:
Satt även & snackde lite med Krille & såg hanns teckningar till SH2..
Masade även mig ner & kollade runt lite på de som lirade WH40K.. I vanlig ordning blev man lite lätt förvirrad av det hela..
Kockan 16:00 blev det dax att lira Daiminon med b. la Targon & Bobby magikern. Det blev en 5 timmars spelande som vart sansöst skoj.. Jag kommer numera, antagligen, att alltid le lite när man hör nån prata om ägg & igelkottar..
Eter detta så segade man runt lite, för att sedan masa sig hem bland en el jäkla massa mer leer mindre onyktra personer som varit på Gyllende tider i malmö..

Dmåste åxå ge ett speciellt omdömme till sydcon-burgaren !! Det var en av de godare hamburgare som jag ätit. Detn piskar både McD & BK med hästlängder... :gremtongue:

& ja, konventet kanske var lite rörigt. Även om jag inte märkte SÅ mycket av det. Hörde det mest sägas när man satt & sanckade lite med folk.

Hursomhellst, jag hade iaf förbaskat skoj där & träffade en hel massa trevligt känt & okänt folk som man satt & lirade spel & rollspel med. Så om inte nått anant konvent kommer imelaln så lär det bli Calcon, eller nått sådant..

/ Johan K, som åxå har lite konventsmage... :gremtongue:

Foggmock

Myrmidon
Re: Min rapport från SydCon

Detn piskar både McD & BK med hästlängder...

Vilket i och för sig inte var någon direkt merit, men frågan som vi alla ställer oss: Var den godare än Linconburgaren? Någon som testat båda?

EchonCique

Hero

Detn piskar både McD & BK med hästlängder...

Vilket i och för sig inte var någon direkt merit, men frågan som vi alla ställer oss: Var den godare än Linconburgaren? Någon som testat båda?
Jag förstår inte vad som är så speciellt med LinConburgarna. Har man tur är de genomstekta, har man otur är de geggiga i mitten. Är man dock på ett LinCon med massa brister så bryr man sig inte om sådant när det är ett av de få födoämnen som är lättillgängliga där.

Sen när man fått sin LinConburgare, tagit och utsmyckat den samt gått in för att äta upp den - ja då är den iskall. Nej. LinConburgare får underkänt.

Angående SydCon så orkade jag inte masa mig ned dit eftersom jag inte tänkte betala inträde och hade annat roligt att göra här hemma. Kanske nästa år?

Foggmock

Myrmidon

Pendragon, Ymir och Maria klarade sig alla att hänga ganska mycket utan att betala en krona. Ymir och Pendragon var iofs inte så mycket i spelbarerna, men det var Maria. Det är inte svårt att planka ett konvent, särskilt inte när en del av det är kostnadsfritt ("utställardelen" med affärer och sånt).

Svarte Faraonen

ром и смерть

"Det blev en 5 timmars spelande som vart sansöst skoj.. Jag kommer numera, antagligen, att alltid le lite när man hör nån prata om ägg & igelkottar.."

Jo, Julius matvanor var ju... intressanta. Visar åter att det inte är omöjligt med en kombination av skräck och komik. Synd bara att Daimonion skulle bli den enda rollspelsupplevelsen på konventet för min del. Annars var det faktiskt rätt segt, men ändå inte utan sina ljuspunkter. Trevligt var att man ramlade in i lite folk man tidigare enbart träffat på lajv, men i retrospekt vet jag inte om det var värt inträdet.

Johan K

Gammal & dryg

Visar åter att det inte är omöjligt med en kombination av skräck och komik. Synd bara att Daimonion skulle bli den enda rollspelsupplevelsen på konventet för min del.
Yepps, medhåll där !!
& ja, det är dynd att det inte blev mer rollsepl ! Tror att Daiminon var det enda somrollsepl som speldes under SydCon, ler är jag helt fel ute. Jag hörde iaf inte att det spelades något anant..

Foggmock

Myrmidon

Det är därför man ser till att

a.) Planka eller
b.) Inte behöva betala inträde.

Då är det nästan alltid värt inträdet, men kanske inte besväret. De hade inte direkt benkoll på banden som jag sa.

G

Guest

Guest

Var den godare än Linconburgaren? Någon som testat båda?
Nä frågan är nog mera: Var den godare än "Cortègeburgaren" från Göteborg.

Är det någon som smakat båda två och är villig att ge mig en jämförelse?

Troberg

Sinister eater

Det är därför man ser till att

a.) Planka eller
b.) Inte behöva betala inträde.

Då är det nästan alltid värt inträdet, men kanske inte besväret. De hade inte direkt benkoll på banden som jag sa.
OK, här får jag göra ett okarekteristisk inhopp som ordningspolis:

Konvent görs normalt sett ideellt och folk jobbar häcken av sig för att det ska gå ihop. Man har små marginaler och pengarna går till hobbyn. Går det inte runt är risken stor att man inte kan arrangera fler konvent. Inträdet är vad några biofilmer kostar (och hur många dåliga filmer har man sett...).

Att planka in under sådana omständigheter känns som att stjäla från röda korsets hjälpsparbössor. Man har råd att betala den slanten även om det inte är värt det.

Lura gärna de som har råd (tex M$), men inte de som verkligen försöker trots knappa resurser.

EchonCique

Hero

Konvent görs normalt sett ideellt och folk jobbar häcken av sig för att det ska gå ihop. Man har små marginaler och pengarna går till hobbyn. Går det inte runt är risken stor att man inte kan arrangera fler konvent. Inträdet är vad några biofilmer kostar (och hur många dåliga filmer har man sett...).

Att planka in under sådana omständigheter känns som att stjäla från röda korsets hjälpsparbössor. Man har råd att betala den slanten även om det inte är värt det.
Håller helt med dig Troberg. Att planka in på ett konvent och få 200 SEK mer i fickan är bara lågt i min mening. Tänk på all tid, energi och pengar som de ansvariga för konventet lagt ned på det. Tänk sedan på deras omkostnader de har tagit på sig för att DU skall få en trevlig upplevelse på konventet under alla dess dagar.

Nej, tänker man planka skall man inte åka överhuvudtaget. Har man inte pengar finns det lösningar som gör att man ändock kan komma in och få njuta av konventent. Använd dig av dem.

Sen skulle du ju arrangera på SydCon, vad hände med det?

Troberg

Sinister eater

Håller helt med dig Troberg. Att planka in på ett konvent och få 200 SEK mer i fickan är bara lågt i min mening. Tänk på all tid, energi och pengar som de ansvariga för konventet lagt ned på det. Tänk sedan på deras omkostnader de har tagit på sig för att DU skall få en trevlig upplevelse på konventet under alla dess dagar.

Nej, tänker man planka skall man inte åka överhuvudtaget. Har man inte pengar finns det lösningar som gör att man ändock kan komma in och få njuta av konventent. Använd dig av dem.
Jo, planka hellre in på de dåliga biofilmerna, det är inte som om WB eller Universal går omkull för att en person mindre ser T5, Rocky 17 eller Jurassic Park 28. Ett konvent kan mycket väl gå omkull om folk plankar, och kan dra med sig arrangerande spelföreningar. En typisk vinstmarginal på ett konvent är några tusenlappar. Något som går sönder eller blir stulet, några plankare, några som hellre åker till pizzerian och äter och det går inte runt.

Tja, ingen talade om det för mig till att börja med.

Ärligt talat har jag ingen aning om vad du snackar om. Jag har inte hört något sådant och har inte lovat något.

Jag kommer antagligen att närvara på DalCon, men räkna inte med att jag arrangerar något. Det är den enda konventsnärvaro jag har inplanerad. Om någon tänker komma dit så kanske vi ses.

The_Gorger

Hero
Sydconrapport version gorg

Bra
Folket
Spelbarerna
Burgaren
Närheten till badstrand
Svalkan i animéfilmsalen

Dåligt
Avstånden
Avsakndet av koll
Att det inte fanns ett vettigt rollspelsarr.
Att alla andra insett det, vilket ledde till att det inte fanns några grupper att spelleda för min del.
Priset på burgaren - Chockhögt!
Priserna i cafeterian - Chockhöga!

Summa summarum
Spelade 17 brädspel, varav 9 nya. Träffade trevligt göteborgsfolk från föreningen R.O.L.L.S.P.E.L. Badade i det så kallade havet, som var både bräckt och långlånglånggrunt, men mycket varmare än i Strömstad.
Sov med trevligt magicfolk. Sov med annat icke så trevligt danskt magicfjortisfolk, som väckte en med sitt gap. Träffade väldigt trevligt SKuD-folk som gav mig en höger rollspel.
Slog fräshhetsrekord i och med en dusch varje morgon samt ett havsdopp en natt. Havet var overkill, men i övrigt en konventslivsstil jag rekomenderar.
Ett lyckat konvent, som dock kunde arrangerats mycket mycket bättre.

Gorger, fezbäraren

EchonCique

Hero

Tja, ingen talade om det för mig till att börja med.

Ärligt talat har jag ingen aning om vad du snackar om. Jag har inte hört något sådant och har inte lovat något.

Jag kommer antagligen att närvara på DalCon, men räkna inte med att jag arrangerar något. Det är den enda konventsnärvaro jag har inplanerad. Om någon tänker komma dit så kanske vi ses.
Den frågans mottagare var tänkt att vara Foggmock, inte konstigt du inte förstod något av den :gremlaugh:. Han skulle ju hålla i ett Icetower-arrangemang av något slag var det ju tänkt.

Hur gick det Foggmock? :gremsmile:

Troberg

Sinister eater

Den frågans mottagare var tänkt att vara Foggmock, inte konstigt du inte förstod något av den
Aha, då hänger jag med. Blev nervös att någon misstolkat något svammel från min sida...

Foggmock

Myrmidon

Ja jo, det var ett par gäng som var och spelade, de flesta kände jag igen från Lincon. Var antagligen en miss att manipulera till mig en plats bredvid Krille, som satt i affärs/utställardelen där folk som cirkulerade inte var intresserade av att spela direkt, inte ens om de gick sin runda på det mest optimerade sättet och kom till mig/oss sist.

Dock hade det varit rejält tråkigt att sitta ensam borta vid SJG/Cheapassbarerna och bara dega, för det var faktiskt inte så jävla mycket folk i cirkulation på konventet.

Foggmock

Myrmidon
Re: Sydconrapport version gorg

Jag köpte bara Wasa Sandwich i cafeterian, och för en femma är de hyfsat billiga.

Träffade väldigt trevligt SKuD-folk som gav mig en höger rollspel.

Ja, de skröt om att de bara hade grundböcker kvar till Viking numera... :gremlaugh:

Kung Kadaver

Veteran

Man får konventsmage av att äta för mycket igelkottar och ägg....
Lyckligtvis har jag hört att alla igelkottar är slut för tillfället så förhoppningsvis går det över.....

/Erixon

thebjorn

Veteran
Skittufft att planka Foggmock - tänk om alla var så balla!
Och kan du inte sätta betyg på alla scenarion du INTE spelat istället för att bara säga att de inte var intressanta över lag ?