Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
I programmering så kallas, i vissa sammanhang, en grupp klasser som hör till samma grupp ett paket. Jag tänker behandla fraktionerna i skuggornas sekel som ett paket applicera det jag kan om klasser på just dessa.
Till att börja med, fraktions-paketet är tänkt att vara ett hjälpbiblotek för spelledaren, eller med andra ord, en grupp redan färdigställda beteenden hos världen som denna kan använda för att interagera med spelarna.
Varje klass är ansvarig för en, och endast en, sak. Ergo, en fraktion är ansvarig för en, och endast ett sorts beteende som världen har.
Det skall finnas någon form av bootstrap- eller initieringsklasser som primärt används för att sätta igång programmet som körs. För oss så betyder det att vi behöver en fraktion som kan användas för att introducera spelarna till världen. Initieringskod är av sin natur oftast sådan att den påbörjar laddning av filer och tar upp gui'n och dylikt. I vårt fall så kan den istället ge en introduktion till det okulta, ett första steg om så önskas. I och med det så behöver den kunna kopplas samman med alla andra fraktioner i spel, varvid jag tänker mig en sorts slavorganisation som, mot pengar eller tjänster, gör vad som sägs åt den.
När väl ett program har tagit sig förbi bootstrapningssteget så blir allt mycket mer input-bundet. Vi har ett interface som tar in och skickar vidare data till en kontroller som i sin tur skickar vidare det till rätt lagrinsmedia, generellt kallad modellen. Så, med det så vill vi till att börja ha en grupp interface som tar och visar data.
Fraktionerna som motsvarar dessa interface motsvarar i realiteten olika sorters skräck. I grund och botten har jag tänkt mig tre sorters interface-fraktioner baserade på räddslan för det okända och dessa i sin tur kommer att vara centrerade kring "universiella" symboler som inducerar räddsla, nämligen mörker, blod och eld.
När man väl tagit sig förbi den biten så kommer man till controller lagret. En controller är kopplingen mellan interfacet och lagringsmediat, eller i vårat fall, kopplingen mellan hur ett problem manifesteras (interface) och vad som driver den (lagringsmediat). Det jag tänker mig som controllers är fraktioner som löst kopplar samman allt och som möjliggör de fraktioner som skapar skräck att faktiskt göra det. Det som de ska representera är helt enkelt skräcken i jaget, de där mörka impulserna som vi alla ibland har. Jag tänker mig en fraktion som representerar dogmatisk övertygelse av religion och nationalism, en som är centrerad kring girighet, en som är centrerad kring psykopati och slutligen en som hanterar mer amorösa ämnen.
Slutligen så har vi de innersta fraktionerna, de som driver de andra organisationerna. Tänk på dem som Sherlocks Moriarty eller den onda kattälskande snubben i Inspector Gadget, de är i den för skuggornas sekel's klassiska krönika tänkta att ligga bakom allt. Den sorts skräck som de ska representera är skräcken för det onaturliga (lätt förvirrat med skräcken för det okända, men skillnaden är som skillnaden mellan räddslan i att höra något utanför när man befinna sig i ett mörk hus en natt och olustkänslan när man ser något som är grymt familjärt men lite off, exempelvis någon som har en amputerad kroppsdel eller beter sig galet). Jag tänker mig här att det ska finnas tre fraktioner, en som representerar skräck kring förvridning av personer, en som representerar skräck kring upphävandet av naturlagar/förvridning av miljön och slutligen en som representerar skräck kring galenskap.
Finns det något jag har glömt?
Till att börja med, fraktions-paketet är tänkt att vara ett hjälpbiblotek för spelledaren, eller med andra ord, en grupp redan färdigställda beteenden hos världen som denna kan använda för att interagera med spelarna.
Varje klass är ansvarig för en, och endast en, sak. Ergo, en fraktion är ansvarig för en, och endast ett sorts beteende som världen har.
Det skall finnas någon form av bootstrap- eller initieringsklasser som primärt används för att sätta igång programmet som körs. För oss så betyder det att vi behöver en fraktion som kan användas för att introducera spelarna till världen. Initieringskod är av sin natur oftast sådan att den påbörjar laddning av filer och tar upp gui'n och dylikt. I vårt fall så kan den istället ge en introduktion till det okulta, ett första steg om så önskas. I och med det så behöver den kunna kopplas samman med alla andra fraktioner i spel, varvid jag tänker mig en sorts slavorganisation som, mot pengar eller tjänster, gör vad som sägs åt den.
När väl ett program har tagit sig förbi bootstrapningssteget så blir allt mycket mer input-bundet. Vi har ett interface som tar in och skickar vidare data till en kontroller som i sin tur skickar vidare det till rätt lagrinsmedia, generellt kallad modellen. Så, med det så vill vi till att börja ha en grupp interface som tar och visar data.
Fraktionerna som motsvarar dessa interface motsvarar i realiteten olika sorters skräck. I grund och botten har jag tänkt mig tre sorters interface-fraktioner baserade på räddslan för det okända och dessa i sin tur kommer att vara centrerade kring "universiella" symboler som inducerar räddsla, nämligen mörker, blod och eld.
När man väl tagit sig förbi den biten så kommer man till controller lagret. En controller är kopplingen mellan interfacet och lagringsmediat, eller i vårat fall, kopplingen mellan hur ett problem manifesteras (interface) och vad som driver den (lagringsmediat). Det jag tänker mig som controllers är fraktioner som löst kopplar samman allt och som möjliggör de fraktioner som skapar skräck att faktiskt göra det. Det som de ska representera är helt enkelt skräcken i jaget, de där mörka impulserna som vi alla ibland har. Jag tänker mig en fraktion som representerar dogmatisk övertygelse av religion och nationalism, en som är centrerad kring girighet, en som är centrerad kring psykopati och slutligen en som hanterar mer amorösa ämnen.
Slutligen så har vi de innersta fraktionerna, de som driver de andra organisationerna. Tänk på dem som Sherlocks Moriarty eller den onda kattälskande snubben i Inspector Gadget, de är i den för skuggornas sekel's klassiska krönika tänkta att ligga bakom allt. Den sorts skräck som de ska representera är skräcken för det onaturliga (lätt förvirrat med skräcken för det okända, men skillnaden är som skillnaden mellan räddslan i att höra något utanför när man befinna sig i ett mörk hus en natt och olustkänslan när man ser något som är grymt familjärt men lite off, exempelvis någon som har en amputerad kroppsdel eller beter sig galet). Jag tänker mig här att det ska finnas tre fraktioner, en som representerar skräck kring förvridning av personer, en som representerar skräck kring upphävandet av naturlagar/förvridning av miljön och slutligen en som representerar skräck kring galenskap.
Finns det något jag har glömt?