Bifur
Veteran
- Joined
- 28 Dec 2015
- Messages
- 5,669
Funderade över hur jag kan systematisera förekomsten av strid i rollspel som stöd till mitt SLande/skrivande och kom fram till följande tre:
(Och nu pratar jag om den form av strid som är en del av någon slags färdiga scenarion)
1) Stämning/spelvärldsillustration. Typiskt ett sätt att visa saker som "skogen är farlig att färdas genom" eller "de kriminella i staden är helt hämningslösa och ger sig på vem som helst".
2) Klargöra maktbalans. Det angränsar till 1 men har ett mer specifikt syfte. Ofta för att visa en viss fiendes förmågor eller överlägsenhet. Kan också ha betydelsen att visa RPna/spelarna att "den här vägen kommer ni inte fram med våld".
3) Utmaning/spänningsmoment/drama. Det skulle gå att dela upp dessa i tre antar jag men jag väljer att klumpa ihop dem här. Ofta strid som utlösare av intrig - en viss fiende som besegras eller ett hinder undanröjs med våld för att nå ett mål.
Sen skulle man också grovt schematiskt kunna dela in strider i svårighetsgrader; lätt - medel - svår, sen vad det innebär beror så klart på tema och system.
Men jag tänker att man skulle kunna kombinera ihop detta och på så vis få någon form av tabell som skulle kunna användas för att tydliga vad som passar var i ett scenario.
Men kanske är jag ute och cyklar. Finns det fler eller bättre sätt att kategorisera strider och deras syften?
(Och nu pratar jag om den form av strid som är en del av någon slags färdiga scenarion)
1) Stämning/spelvärldsillustration. Typiskt ett sätt att visa saker som "skogen är farlig att färdas genom" eller "de kriminella i staden är helt hämningslösa och ger sig på vem som helst".
2) Klargöra maktbalans. Det angränsar till 1 men har ett mer specifikt syfte. Ofta för att visa en viss fiendes förmågor eller överlägsenhet. Kan också ha betydelsen att visa RPna/spelarna att "den här vägen kommer ni inte fram med våld".
3) Utmaning/spänningsmoment/drama. Det skulle gå att dela upp dessa i tre antar jag men jag väljer att klumpa ihop dem här. Ofta strid som utlösare av intrig - en viss fiende som besegras eller ett hinder undanröjs med våld för att nå ett mål.
Sen skulle man också grovt schematiskt kunna dela in strider i svårighetsgrader; lätt - medel - svår, sen vad det innebär beror så klart på tema och system.
Men jag tänker att man skulle kunna kombinera ihop detta och på så vis få någon form av tabell som skulle kunna användas för att tydliga vad som passar var i ett scenario.
Men kanske är jag ute och cyklar. Finns det fler eller bättre sätt att kategorisera strider och deras syften?