stor revidering av reglerna, mest gällande förmågorna.
det finns rollspel med mycket valmöjligheter, stor frihet för karaktärsskapande, men som då är dåligt balanserade.
det finns rollspel med ett starkt focus, och begränsade valmöjligheter, men som då är bättre balanserade.
symbaroum har få valmöjligheter och är dåligt balanserat.
när man gör karaktär har man i stort sett valet att göra en bra närstridskämpe eller en dålig närstridskämpe.
så vad som är önskvärt;
1.fler förmågor som inte har med strid att göra, alternativt fler förmågor som gör annat i strid än bara skada (tex crowd control och support).
2. ta bort eller gör om de förmågor som gör grundegenskaperna irrelevanta, tex taktiker.
(man kan med listig 15 och taktiker mästarnivå helt strunta i kvick och träffsäker, vilket tar bort betydelsen av att bry sig om grundegenskaperna till och börja med. det spelar liskom ingen roll hur du sätter ut, du kan ändå med lite xp göra om din skraltiga gamla biblotikarie till en elitnärstridskrigare på typ 3 spelomgångar. det är synd för grundegenskaperna, och hur de interagerar med varandra, är nåt av det bästa med regelsystemet).
3. ändra "kurvan" på nästan alla förmågor. de flesta gör något väldigt fördelaktigt på novis nivå, och ger sedan mindre och mindre effekt tills mästarnivån. detta går helt emot upptrappnignen i xp kostnader och allmän känsla, det blir liksom att en mästare bara är någon som slösat sitt lärande på att inte bli novis i 6 grejjer istället.
4. ta bort den konstiga regeln att alla varalser i värden har samma totala värde i grundegenskaperna. inte kul och inte praktiskt. och dessutom borde standardvärdet för en npcs grundgenskaper vara 10.
jag vet såklart att inget av detta kommer hända, men jag lägger mitt hopp till symbaroum 2.0 istället.