Tycker i och för sig att många mästarförmågor är kraftfulla nog utan bonusen men det är ju lätt att modda till, bara att göra som med de nivåindelade fördelarna, +1 till +3. Nackdelen är ju dock att det inte alltid är självklart vilket karaktärdrag som ska få en bonus eller om det bör följa med en bonus alls.
Jo med närmare eftertanke har du rätt i att nivåindelningen faktiskt kompenserar det jag efterfrågar, själva progressionen finns i nivåerna, inte i framgångsslaget. I andra rollspel, som har det jag efterfrågade, ökar FV i förmågan på grundnivå, men minskar när man boostar effektgrader. Med lägre FV åstadkommes högre effektgrader och progressionen här ligger i att man ökar chansen att lyckas under spelets gång. I Symbaroum syns progressionen i att det du gör blir effektivare, med samma chans att lyckas. Att dessutom öka FV, när effekten genom nivåutvecklingen blir effektivare, känns med närmare eftertanke inte berättigat. Så antingen har ett spelsystem nivåindelade förmågor eller effektgradssystem. Jag gillar nivåerna också, men inser att det är svårare att utveckla nya förmågor när man måste ta hänsyn till tre nivåer. Kanske skulle vissa förmågor klara sig med två?
Jag har modifierat Symbaroums egna förmågor och skulle kunna lägga ut dem här på forumet om det finns intresse? Det är också bra för mig att få in synpunkter på ändringarna, för att slipa ännu mer. Men det kräver såklart att det är okej för moderatorerna på forumet att jag lägger in det?Disclaimer: Det är ingen hemlighet att jag personligen är mycket förtjust i Symbaroums regler och jag tycker definitivt att man ska spela minst en handfull pass med dem innan man ens överväger att byta ut dem.
Med det sagt så tänkte jag ändå ta upp en diskussion kring andra regelsystem som kanske kan fungera till Symbaroum:
Mutant År Noll-motorn har släppts, eller kommer snart att släppas som en OGL. Borde inte vara särskilt svårt att konvertera Symbaroum till den och det är dessutom en motor som många här inne verkar gilla.
Inom en inte alltför avlägsen framtid kommer en D&D-testballong i form av "Det förlovade landet" konverterat utifrån D&D5e OGL med förskapade rollpersoner, även de baserade på den D20-motorn så klart.
Fler idéer? Jag tror ingen av varianterna ovan kan fånga känslan i settingen lika bra som originalreglerna, men det kanske kan vara en acceptabel medelväg för de som absolut inte kan med de nuvarande reglerna.
Inser att texten är svår att tyda här och var, blir ju lätt så när något är självklart för en själv. Några detaljer saknas också, som att prickskytt dels gäller båge men även kastvapen. Jag har även insett att det är väldigt svårt att uppfinna nya förmågor. Det gäller ju att de inte inkräktar för mycket på redan befintliga. Lösningen som jag lutar åt är att en utvidga de förmågor som redan finns genom att en förmåga kan innehålla flera val att köpa på de olika nivåerna (novis, gesäll framförallt). Men kravet för att få köpa ännu en novisförmåga exempelvis, bör vara att man uppnått mästarnivån i förmågan. Fördelen med detta är att det blir mycket lättare att hitta nya applikationer/valmöjligheter för rollpersonerna utan att behöva skapa en helt ny förmåga.Okej, då gör jag ett försök med bifogat dokument här:
Ska bara tillägga att det kommer med några av mina husregler också (men det finns fler).