Nekromanti [Symbaroum] Alternativa skademodeller

Bifur

Veteran
Efter att tagit oss igenom Det förlovade landet, Vilddjurets märke och stora delar av Väktarens vrede har min spelgrupp börjat fundera över om spelet inte skulle bli roligare med mindre extrema tärningsutfall när det gäller effekten av skador och rustningar i strid. Är det någon här som testat någon odell för det? Finns det redan en tråd om det? Kanske provat skade- och rustningsslag även för SLP? Jag är inte ute efter att bygga om hela strukturen med fömågor utan snarare något som förändrar +1T6 till... ja vad det nu skulle vara.

Rangertheman

Myrmidon
Jag har övervägt fasta värden även för RP, men har inte testat det i praktiken. Det känns märkligt att en liten dolk kan göra mer skada än ett tvåhandssvärd och att en tygrustning kan skydda mer än en helrustning i plåt, helt beroende på hur tärningarna rullar. Risken med fasta värden är nog främst att det tar bort en del av spänningen och helt eliminerar glädjen av att ha riktig tur med tärningarna.

Paal

Imaginär fantast
Det har varit en hel del diskussion om detta här:
https://www.rollspel.nu/threads/69572#post131499

Kort sagt kan man sammanfatta Zapps tes så här:
CapnZapp;n131509 said:
Varje bonustärning utöver den första ger enbart +1 på slaget.

Ja, du hörde rätt. Istället för 2T8+T6+2T4 föreslår jag 2T8+3.
Vi är själva en bit in i Väktarens Vrede och har börjat märka av detta en aning. Funderar på att testa Zapps lösning, eller att köra följande variant:
Vapnet behåller sin vanliga skadetärning. Varje bonustärning utöver den första ökar bonustärningens storlek med ett steg.

Med liknande exempel som ovan. Istället för 1T8+T6+2T4 föreslår jag 1T8+1T10.

Bifur

Veteran
Just det, läste ju den där tråden en gång. Fanns en del intressanta förslag där. Om CapnZapp läser, hur har ändringarna funkat för er?

Själv lutar jag åt: att bara en tärning slås (högsta möjliga), alla förmågor som ökar tärningen uppåt kvarstår och alla förmågor som adderar tärningar istället får fasta värden (+1/1T4, +2/1T6 o.s.v.).

Hubarth

Veteran
Kolla in tråden "Vilka husregler kör ni med?". Jag har postat ett förslag till regelöversyn där. Om man vill köra med fasta värden för SLP är ju mer en fråga om spelstil än balans. Vi har kört det traditionellt med slumpat.

Bifur

Veteran
Buffar min egen tråd med ref till;
https://www.rollspel.nu/threads/695...en utan att nämnvärt tappa tempo i striderna.